Hur vet jag att pållan är klar för provlopp?

cusan

Trådstartare
Min ferrari har vilat sig i hagen i tre månader, nu har jag börjat skritta och trava i lugnt tempo både i vagn och under sadel ca 3 ggr i veckan. Hästen har inte varit halt, och hon är verkligen arbetssugen och verkar inte ha tappat så mycket kondition alls.

Min fråga till er är hur länge tycker ni jag skall vänta tills hon får gå provlopp? träna 1, 2, 3 eller 4 månader till? Har ju haft dressyr häst innan och om man jämför den köttbullen med denna racerbilen känns det som om hon aldrig blir trött!!!

Hur brukar ni sätta igång era pållar efter vila? Är ju så rädd om min prinsessa!!

/cusan.

Sv: Hur vet jag att pållan är klar för provlopp?

Det beror ju på. Hur länge har du bara skrittat och travat lugnt? Är det en häst som tävlat förut eller är den helt oprövad. Innan vilan på tre månader, var den otränad då?

Troligtvis behöver hästen lite tempoträning åtminstone innan det är dags för provlopp, det är en otrolig skillnad på att jogga runt hemma i lustempo och prestera nära max.

Som anhe frågat så beror det helt på vad hästen gjort innan vilan.Jag tycker att hästen bör kunna gå mellan 20-22 hemma.Varför ska du ta ut den i provlopp.?

hästen har gått 15,4 för ett år sedan, och startat ca 30 ggr. provloppen tycker jag verkar vara bra konditionsträning, jag tror inte att hon "tar i intill bristningsgränsen" för att gå provlopp i 25 tempo.

/cusan

Otränat blir dom allt trötta i 25 tempo....det är väl inte främst kondisen som "tar" stryk utan det är lätt att förstöra skallen på dom, det är inte kul för en häst att bli trött och inte orka följa konkurrenterna......jag skulle nog testa i jobb först och se vart hon står innan jag anmälde till provlopp....

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 498
Senast: Bregen
·
Hästvård Kommer rodda klinikbesök efter helgen och hästen vilar, är nyfiken på om någon känner igen problemen min häst har dock. Min 6-åring...
2
Svar
35
· Visningar
4 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka