Hur växer hundar?

firren

Trådstartare
Hejsan!
Hur växer egentligen valpar/hundar? Har dom olika växtfaser för ex ben, rygg, höjd osv som hästar?
Tycker min unghund på 6 månader har väldigt lång rygg, kommer höjden senare eller är det kanske så han kommer att se ut? ;)

Sv: Hur växer hundar?

Valpar kan växa väldigt olika. Helt plötsligt har de väldigt höga ben, så växer kanske kroppen på längden. Vissa blir bakhöga och så växer frambenen ifatt eller tvärtom. I regel växer de klart på höjd o längd först och därefter musklar de på sig. Vissa raser växer i princip alltid i samma ordning, så kolla på andra valpar av samma ras och ålder.

Min hund växte väldigt jämnt, jag tycker att hon inte har sett direkt "konstig" ut utan kroppen har alltid "hört ihop". Alltså inte jätteliten kropp med skylånga ben eller något sådant. Men det beror nog på rasen.

Ailu sköt i höjden vid fyra månaders ålder.
Sen breddade han sig lite vid fem. Sen drog han iväg igen. Snyggast var han vid 6 månader. Nu två månader senare ser hans rygg lång ut, halsen kort, huvudet stort och dessutom är han högre bak :D

Mina har vuxit helt olika, så väldigt individuellt! Har en nu som växer helt proportionerligt i princip, ingen fulålder där inte. Har en som växte smidigt längd/höjd men utan massa = såg ut som ett benrangel. Ena unghunden (16 mån) ser fortfarande anskrämlig ut. Leonbergern var bakhög som attan som 6-månaders. Den ena tiken växte mest på längden och fick smeknamnet "Limpan" för hon såg mest ut som en brödlimpa i formen där ett tag.. Så mitt svar är att det kan bli precis hur som helst innan de är klara :D

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
907
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka