Hur växer de unghästarna... (har liten 03:a)

Z

Zeena

Har köpt min första unghäst. Underbar häst men jag oroar mig lite för att han kommer bli väldigt liten. Jag har ingen erfarenhet av unghästar så jag vet inte riktigt när de växer. Det kan säkert variera en hel del från häst till häst men finns det något mer vanligt mönster?
Brukar de växa mkt under sommarbetet, mindre på vintern. Ni som har haft många unghästar, vilken erfarenhet har ni.. Vilka perioder brukar de sticka iväg.
Min är född april 03. Han mäter nu 154 i mkh och 157 baktill. Han mamma var 161 och pappan 167. Tattarmåttet säger 167 och han är en stadig bit.
Skulle vara kul att veta om någon annan haft unghästar som var runt denna mkh som tvååring och hur höga de sedan blev.
Kan tyckas meningslöst att höra hur andras unghästar växt, han blir ju så hög han skall bli, men man blir lite nyfiken, kanske växer han senare bara :) hoppas hoppas...

För vad jag kan se på andra trådar så är min minst 8 cm mindre än de flesta andra jämnåriga...

Sv: Hur växer de unghästarna... (har liten 03:a)

"Min" unghäst som blev 3 år i februari är 158cm i mkh, där bak vet jag inte. Det är min mammas häst egentligen men jag ska få hem henne till mig i sommar. Hon är ganska liten och nätt i kroppen och för min del behöver hon inte bli större överhuvudtaget.
Jag har alltid ridit ponny så allt över 148 är stort för mig ;)

Jag tror att det är ganska vanligt att dom "sticker iväg" i växten på sommaren, då dom ju får väldigt näringsrik mat och får röra sig ordentligt. På vintern kanske dom växer lite mindre. Jag har en ettåring som jag tror kommer att vara bra mycket större i höst än vad han är nu.

Hur de växer är så extremt olika att det inte går att säga säkert. Har tex själv haft en unghäst som på sin 2 års dag var 150cm hög, då just denna häst var uppfödd på nappflaska så anade vi att den skulle bli liten (helsyster var 167cm som 4-åring) mamma 160 pappa 172cm, så vi höll tummarna för att den i alla fall skulle bli 160cm, 1 år senare på tre års testet var den 167cm på kvaliteten 169cm och som 5 åring 171cm så hon lurade oss rejält. Har aldrig sett en häst växa så roligt som henne. Som två åring började hon växa på längden först, rätt vad det var hade jag en tax i stallet när hon var ca 155cm hög så hade hon 155cm täcke kan lugnt säga att hon var ful då dessutom tappade hon hela halsen var gång hon växte.
Sedan har jag haft en annan unghäst som var betecknad som stor på fölvisningen (mamma 173cm och pappa 169cm - så visst hon skulle bli stor) sedan stod hon stilla och var klart bland de minsta för att rätt vad det är få ett växtryck vid 1½ år växte massor och var ca 155 cm sedan gick det trögt igen väntade på en ny rusch (tattarmåttet sa 170cm) men den kom aldrig var 158cm på 3 års och är idag som färdigväxt 161cm. Så som du ser är det så extremt individuellt och jag har lärt mig att ibland kan inte ens föräldrarnas storlek säga hur stor unghästen kommer att bli. På den som blev liten finns Urbino i 4:e led det är den enda under 165cm som finns i hennes stam och tydligen så har han spökat igen vad gäller storlek. Dock bara på henne hennes syskon är alla stora runt 170-175cm så nog är det lurigt.

Min ena var 154 cm som 2 åring och slutade på 165 cm.
Den jag har nu är 157 cm som 2 åring och det har hon varit sen nov.
hon är "gissad" till ca 167 cm.

Man vet aldrig, som gylle säger.

Det beror enligt mig på två saker:

1. Hur är de utfodrade under uppväxten?

och

2. Hur de är 'programmerade' att växa

Jag köpte en åring i inte sådär jättebra hull, och ganska rejäl parasitbörda. Hon var som åring 140 cm (halblod, Nactus - Master) och tattarmåttet sa 163 - 168. Jag TVIVLADE. Det hände ingenting, ingenting och ingenting. Hon växte lite mern inte var det mycket. Sen sa det POFF och på våren som tvååring var hon 155 cm och växte så det knakade och hade om hon fått gå ett bete dragit ännu mer. Och nog slutat kring 1.65. Hon fick tyvärr nödslaktas som tvååring, så jag vet inte hur stor hon blivit, men hon hade mycket kvar att växa när hon togs bort. Men när jag jmf henne med andra åringar var hon ju en liten plutt, ochäven som tvååring så märktes det att hon låg efter jämnåriga. Men hon hade 'tagit igen' det om hon fått leva vidare.

Min nuvarande dam (född 14 april 03) är arab, och föddes stor och har växt så det knakat hela vägen. Hon är 150 nu (högre bak) och jag har gissat på att hon landar mellan 155 - 160 (Stort för rasen) och det borde stämma. Jag tror inte hon kommer smälla till och växa 10 cm på ett halvår, utan hon växer mer jämnt. Hon har dock haft optimal utfodring etc under hella uppväxten. (Egen uppfödning). Hon är dessutom väldigt 'klar' i kroppen etc. (http:/hem.passagen.se/xyplex/ksadel05.htm)

Och japps, de kan sticka REJÄLT på sommarbetet om de legat i underkant på foder på vintern, och de kan sticka ändå även om man utfodrat korrekt.

Har också tyckt mig ana att min växer mkt på längden, han ser ut att ha lång rygg nu. Inte tax-format men ändå så har han 145 i täcke och är 154 i mkh. Min andra häst är 168 och har samma storlek. Visserligen så fyller inte unghästen ut täcket på samma sätt runt bogen men över ryggen är det alldeles lagom.
Det är så spännande att se dem förändras, och det är kul att höra andras erfarenheter.

Har hand om en kompis 2-åring och mätte honom samtidigt som min 1-åring. 2-åringen var 158 cm och 1-åringen 149 cm, båda är halvblod!

Kan väl säga att 2-åringens 2 syskon har vuxit långsamt och länge (slutat på ca 165 cm) medan mamman till 1-åringen växte jättefort och var 173 cm på 3-årstesten och 176 cm vid stamboksföringen ett år senare.
Mkt fullblod i henne och ännu mer i 1-åringens stam gör kanske sitt till :smirk:

Kan lägga till en liten rolig sak när vi är inne på det här med storlek, stod och höll på med min lillkille (4år snart) igår och hade just det där med storlek i huvudet, han är en ädel kille med lååånga ben upplevelsen man har när man står vid bogen på honom är att han är extremt hög i och med att man har bringan så högt upp (kan säga att bommen i transporten är i nederkant på bringan på honom och den är normal till min andra lilla kille på 175cm med mer normal kroppsbyggnad), funderade på att det här med tattarmått kan ju inte funka längre i och med att dagens modeller just är mer långbenta. Mätte för skoj skull på honom och enligt tattarmått skulle han bli 205 cm !!!!!! det ni.... får nog skaffa stege...... Nu är han i stort sett färdigväxt och blir nog inte många cm till troligtvis max som sin pappa på ca 172cm. Så tattarmåttet har nog börja tjäna ut sin roll som kontroll.

Jo, men tattarmåttet ska ju tas på en ettåring.
Det stämmer ju inte att göra det på en 4-åring.

Min -03 ligger nog runt ~155 i manken och runt 158 i korset. Nu var det ett tag sedan jag mätte honom men tycker inte han vuxit så jättemycket sista tiden utan mer grovnat till sig lite. Såg ut som ett fullblod förut men börjar bli lite mer halvblodslik nu. Han har gått ifrån otroligt högställd som föl till lite mer tax för att sedan bli högställd igen. Var rädd att han skulle bli lång som sin mamma i ryggen men behöver nog inte oroa mig för det. Just nu är han ganska normal i rygg/ben (med en otroligt vacker hals). Tattarmåttet visade 165 vilket jag beställt men vi får väl se vad det landar. Tror nog att han blir där någonstans. Han hade en väldigt tuff början och vägde bara 40 kg när han föddes. Var som ett litet ponnyföl. Så jag tycker inte att din tvååring är så himla liten. Du ska se att efter betet så har den vuxit till sig.

Min 02'a är nu ca 168 i mkh, 170 över rumpan. Han var rätt stor redan som föl, knappt 155 vid11 månader.
Efter betet som ettåring satte han igång och växa, och var drygt 165 vid kastrering för ett år sen. Så han har inte växt särskilt mkt på
höjden senatse året, däremot breddat sig. Han är till hälften fullblod, så att han växte mkt såpass tidigt kan ju ha med det att göra. Hans mamma har ett ganska tydligt nedärvningsmönster, med hingstar utan fullblod blir de ganska små (<165) runda gummibollar. Är det mkt fullblod i hingsten blir det lite ädlare och högre bäbisar för det mesta. Vilket uppfödarna nu har tagit fasta på verkar det som :)

Min unghäst som är 5 år i år(juli) föddes liten men växte så det knakade och han var 155 som 1 år. 165 som 2 och mellan 2-4 hände inte så mkt på sommaren som 4 år växte han något så han kan väl vara 170 i dag.
Han är högre bak så han beräknas väl bli 175 vilket var mitt mål över 170 var målet då jag är rätt så lång=)

SÅ få se nu till sommaren vad som händer och fötter med han=)

men tattarmåttet när han var 1 år skulle han bli 195... troligt.. ehhh.. nej=)

Tattarmåttet kan du använda vid vilken ålder som efter (har själv hört minst 1,5 år) då benen inte växer mer på längden efter det utan vidare tillväxt sker i kroppen. Alltså kan man lika väl göra det på en 4 åring.
Om du kollar på ett äldre halvblod som växt färdigt (av den "gamla" modellen) så stämmer det ofta hyfsat.

gylle skrev:
Tattarmåttet kan du använda vid vilken ålder som efter (har själv hört minst 1,5 år) då benen inte växer mer på längden efter det utan vidare tillväxt sker i kroppen. Alltså kan man lika väl göra det på en 4 åring.
Om du kollar på ett äldre halvblod som växt färdigt (av den "gamla" modellen) så stämmer det ofta hyfsat.

Nej nej nej. Tattarmåttet ska göras mellan 12 - 18 månader om det ska bli korrekt. Sen kan man nog stretcha lite på det men inte upp till 4 år.

Prova gör tattarmått på en vuxen häst så kommer du förstå varför det slår fel ;)

Som jag sa på vuxen häst av den gamla modellen stämmer det nästan alltid ganska exakt.... Litar mer på gamla hästkarlar som vet vad de pratar om hästen skall vara minst 1,5 år enl dem sedan går det att göra när som helst då benen som sagt inte alls växer mer efter det och alltså tattarmåttet inte blir annorlunda hur gammal hästen än är eftersom det går efter längden på benen. så därmed spelar det ingen roll hur gammal hästen är.

Såvidt jeg vet finnes det to tatermål. Ett der man tar to mål, og en variant der man måler fra albuspissen til overkanten av koden med f.eks. et høysnøre. Så legger man denne lengden fra albuspissen og oppover, og differensen mellom enden på snøret og manken viser hvor mye hesten har igjen å vokse.

Den siste varianten skal helst taes fra hesten er 18 måneder, og min erfaring er at det stemmer bra på hester av moderne type også.

Har en -02, är han var tvåår på våren var han ca 145cm, vi började undra om han skulle bli ponny (Hbl), i vårat stall står hästar som är 167+ så han såg liten ut. När jag mätte honom förra veckan innan han skulle på inridning var han ca 168. Han har växt jämnt hela tiden och aldrig varit speciellt mycket högre bak.

Hur gör man "tattarmåttet"?

Jag ska ev köpa en fullblodsvalack som är 2 år nu, ganska exakt. Han är ft 155 cm i mkh, hur mycket mer växer han tror ni? Jag hoppas på ungefär 165 cm.. :banana:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 582
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 969
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 526
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka