Hur varmt täcke ska man ha på klippt häst vid olika temperaturer?

Gilette

Trådstartare
Hur varmt täcke bör man ha nu när det är runt 10-15 grader?
Är det för varmt med fleecetäcke + regntäcke?

Vid vilken temperatur bör man börja använda vintertäcke 250 gram?

Sv: Hur varmt täcke ska man ha på klippt häst vid olika temperaturer?

vid sol utan täcke annars ofodrat regntäcke, nattetid fodrat regntäcke har jag :D

Och jag har förvisso inte klippt än, men hästen har full sommarpäls än. Går neråt nollan - någon minusgrad som kallast.

Inget täcke alls om uppehåll. Ofodrat regntäcke vid regn (har haft hals till när det varit regnstorm och nära noll dock).

Inget täcke nattetid heller.

Finns ingen anledning att täcka om de inte fryser, och fleecefodrat regntäcke i 10 - 15 grader plus tycker jag är alldeles för mycket!

Mina hästar har inget täcke. Om det regnar har märren täcke så att hon inte blir kall om ryggen.

Jag börjar med täcken när jag märker att det behövs, svårare än så är det inte, tycker inte man kan gå efter temperaturer.

Detta verkar ju vara en hel vetenskap. Det borde faktiskt forskas lite mer om det här.
En annan är ju helt dum gällande när, hur och vilket täcke som ska användas. Trodde man satte på efter hästen behov.

Vi har runt 10-15 grader här, blandat med moln/sol och blåst den här veckan. Min är inte klippt, men har kort sommarpäls fortfarande.
Han går ut i fleece+ofodrat regntäcke.

När det börjar bli neråt 0-5 grader kommer han att få ha ett 100 gramstäcke med hals, ev. med fleecen under.

Låter mycket tycker jag. Har en frusen arab, men han hade svettats om jag skulle tvinga på honom både regntäcke och fleeccetäcke. Tänk så varmt det blir när solen kommer fram!:smirk:

Min häst är inte särskillt frusen av sig, men för det vill jag inte ha stela muskler av att han gått och spänt sig i hagen pga. kyla?
Självklart svettas han inte under täckena.

Om din häst är klippt man jag köpa ditt täckesval men om den inte är klippt räcker det gott och väl med ett tunnare regntäcke nu.

Vintertäcket behövs kanske när det blir neråt 0-gradigt eller några få plusgrader med blåst. Men alla tycker ju så olika. Det beror ju på hur pass lång päls du önskar på din häst oxå samt hur hårt du rider. Även hästens ålder har stor betydelse. Är hästen gammal så förstår jag att du täckar den som du gör.

Om din häst är klippt man jag köpa ditt täckesval men om den inte är klippt räcker det gott och väl med ett tunnare regntäcke nu.

Vintertäcket behövs kanske när det blir neråt 0-gradigt eller några få plusgrader med blåst. Men alla tycker ju så olika. Det beror ju på hur pass lång päls du önskar på din häst oxå samt hur hårt du rider. Även hästens ålder har stor betydelse. Är hästen gammal så förstår jag att du täckar den som du gör.

Ja hon är klippt! Och det är rätt kallt här nu, blåser och regnar och temperaturen går nästan aldrig över 12 grader.
Vill inte ha lång päls, tränar mkt och hon blir lätt svettig med lång päls.
Hur många gram bör man ha i vintertäcket när det är runt 0 ner till några minusgrader?

Hur många gram bör man ha i vintertäcket när det är runt 0 ner till några minusgrader?

Det beror helt på hästen, som du redan fått svar på. Det går inte at säga att man ska ha XXX gram vid YY grader. Mitt klippta fullblod svettas om hon ska ha samma täcken vid samma grader som oklippta arabvalacken.. Man MÅSTE se till hästen.

Ja hon är klippt! Och det är rätt kallt här nu, blåser och regnar och temperaturen går nästan aldrig över 12 grader.
Vill inte ha lång päls, tränar mkt och hon blir lätt svettig med lång päls.

du kan inte fråga dig till en fast formula för dessa frågor!
det är helt individuellt och du måste lära dig att kunna se om hästen är varm eller kall, FÖR varm eller FÖR kall. osv.
om den är klippt över länd och kors brukar man generellt få vara mer försiktig än om den har ngn annan typ av klippning.
nederbörd är värre än kyla i sig.
10-15 grader brukar en normal häst inte frysa i om den hålls torr.

jag har ett fullblod som klipps vintertid (dock ej länd och kors). Han går i regntäcken i plusgrader, och när det går 0:an och neråt har han 100-150 gram fleece fodrade utetäcken. ner mot -10 brukar det bli dax att lägga på ngt lite tjockare, men han går aldrig i mer än 300 gram och aldrig haft dubbla täcken på sig någonsin.

Ju bättre kondition hästen är i, ju bättre skydd i sig själv har den mot kyla. En konvalecent i dålig kondis kan därmed ofta behöva mer täckning än en tävlings konditionerad häst. Tvärtemot vad många praktiserar ofta.... : )

stick in handen under täcket över korset, är hästen varm där fryser den inte! titta även på hela hästens disposition - hur den beter och uppför sig. då lär du dig!

Okej, tack för upplysningen.:idea: Är så rädd för att hon ska frysa bara för hon har så tunn hud.

du lär dig snabbt vilka temperaturer och väderförhållanden hon behöver vad, bara som sagt du lägger lite tid på att kolla hur hon känns under täckena. Vanligt att man applicerar sin egen frusenhet på hästen och täckar på i parti och minut utan att det behövs.
ett bra täcke med lite foder i skapar ett luft lager mellan täcket och hästen, vilket behåller värmen på ett mkt effektivt sätt. det du ska akta dig för är ofodrat täcke i kallgrader. då täcket trycker ner pälsen och hindrar den från att resa sig, vilket den naturligt skulle gjort för att skapa ett luftlager mellan stråna och därmed isolera. ett ofodrat täcke i kallgrader hindrar denna funktion,samtidigt som det inte erbjuder ngn värme för det finns inget foder.
behövs som sagt inte MASSOR med foder oftast - men ngt ska du ha - i KALL grader alltså. i plusgrader blir jag förvånad om hon behöver en massa varmfoder! Har den mat i hagen så minskar behovet av täcke ytterligare.

Senast ändrad:

*KL*

Som mackan säger - kolla på hästen, och känn på hästen. Jag får akta mig noga för att övertäcka fullblodet. Trots att hon har minst päls och tunnast hud i stallet så är hon den som har längst till att frysa. Hon har bra värmehållning i sig själv helt enkelt.

Nu har jag lärt mig, men i början gick jag på en del minor när stackaren var alldeles för varm när jag i ren välmening täckat för mycket.

Men sådär på en höft, vind och nederbörd och ffa kombinationen av dem spelar in med. VÄRSTA vädret för hästar är kring nollan, nederbörd och vind. Det är värre än minus 20..

Men, nu när det är 5 - 10 grader plus, så när det är uppehåll har hon inget täcke alls. Vid regn eller risk för regn har hon ett ofodrat regntäcke, men gäller hålla koll - kommer solen fram blir det för varmt. (Idag blåser det halv storm och med ojämna mellanrum vräker regnet ner. Alla har ofodrat regntäcke och är lagom under det. När det vräkte ner som värst satte jag på ofodrad hals på täcket då de står i små sjukhagar utan skydd. Sen när det blev uppehålla igen, så valacken med dubbelt så mkt päls som fbl var lagom, fbl var alldeles för varm iom halsen).

De går sådär ända ner till nollan vid finväder, nakna alltså. Sen får de ett fleecefodrat regntäcke, och sen börjar individskillnaderna synas. Fbldonnan står sig fint i det ner till ca minus tio, sen får hon ett med 200 gr fodring. Valacken vill ha ett tjockfodrat betydligt tidigare.

Så, se om/när hon fryser, och känn - tänk på att det INTE ska kännas för 'varmt och mysigt' under täcket, då är de för varma, utan de ska kännas 'normala', tänk dig när du klappar dem inne i stallet eller en vanligt 'sommardag'. Så ska de kännas. Inte 'varma'.

Du ska se att du snart lärt dig vad som passar just din häst bäst.

Okej, tack för upplysningen.:idea: Är så rädd för att hon ska frysa bara för hon har så tunn hud.

Och det värsta är att det är minst lika synd om dem om man av missriktad välvilja täckar dem så mycket att de står och svettas. Mina går nakna vid uppehåll o med tunna regntäcken vid sämre väder. Vintertäcken åker på vid runt nollan.

Hästar generellt sett klarar sig i kallare väderlek än bad man ofta tror. Regn och blåst är värre, men inte heller dödligt. Om hästen är klippt kanske det börjar vara dax för ett tunnare regntäcke nu, om den är oklippt klarar den sig sälert utan vid uppehåll. Glöm inte bort att täcket stör rörelsefriheten och dessutom hindrar solen, som hjälper hästen att bilda vitaminer. Med andra ord, täcka med måtta, tycker jag, och kom i håg att hästarna trots allt är gjorda för att vara ute. Så länge vi själva, som är betydligt MINDRE köldtåliga än hästarna, går i tunna kläder, t ex tröja eller tunn jacka, behöver de flesta hästar inte heller täcke.

Och, som sagt, man måste se till individen. Lycka till!

hade 3 oklippta ponnyer innan ... 2 shettisar och en B-ponny shettisarna fick vintertäcke när det var 20 grander kallt å Bponnyn som var kännsligare å hade minder vinterpäls fick vintertäcke när det var 10-15 minus ...
men dom alla var oklippta som sagt ...

Bara en fråga, hur vet man att hästen har "tunn hud"..... Har man skurit bort lite och mätt eller??? 99% av alla hästar fryser inte om dom har grovfoder och vindskydd

Hur varmt täcke bör man ha nu när det är runt 10-15 grader?
Är det för varmt med fleecetäcke + regntäcke?

Vid vilken temperatur bör man börja använda vintertäcke 250 gram?

Tycker att det låter mycket med både fleece och regntäcke. Jag hade bara lagt på regntäcket. Fast är det 15 och sol hade jag nog inte lagt på täcke alls. Brukar inte ta fram fodrade vintertäcken förrens det är minusgrader.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 438
Senast: Stergo
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·
R
Kläder & Bli fin Dottern pratade om att hon vill/behöver köpa nytt smink, eftersom en del produkter börjar bli för gamla. Det fick mig att tänka efter...
2
Svar
24
· Visningar
1 085
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka