Hur varmt ska det vara under täcket?

Bonita4

Trådstartare
Som rubriken lyder, när man stoppar in handen under täcket, ska det vara varmare än vad hästen är på tex halsen?

Min häst är helklippt och går med ett 300 g täcke i hagen, stoppar man in handen under är det väldigt varmt men inte svettigt?

Sv: Hur varmt ska det vara under täcket?

för att de ska fylla nån funktion för mig så vill jag absolut att de ska vara varmare än vad de är på halsen. de blir ju lite svalare på en otäckad yta då de blir mycket luft kring pälsen för att isolera och hålla värmen.

jag vill att det ska vara varmt och behagligt när jag stoppar in handen utan att de ska kännas svettigt och absolut inte kallt. kroppstemperatur typ. :D

men de är jag de :p alla har säkerligen olika önskemål coh synpunkter på hur de vill ha de och hur de ska vara.

men de får ju ABSOLUT inte börja kännas heta eller svettiga - då tappar man ju funktionen helt. då blir de istället blöta och kalla.

Dom ska vara svala under täcket men inte kalla. Absolut inte varma då är täcket för tjockt.

Detta tror jag är från häst till häst=) Hade under en period 2 helklippta pållar. DEn ena klarade sig med 1 vintertäcke på 400gr vid -10. Den andra fick ha ylle+termo 200gr+ vinter 350 gr. Ändå kunde han stå och skaka av köld när jag tog in honom!

Så jag kollar på hästen och så länge hästen ej är svettig eller varmare än min varma han är. Så tycker jag det är ok. Dock ska man ju tänkla på att detsu fler täcken destu mer tyngd på ryggen. Men som sagt hästar är väldigt induviduella även när det gäller täcken och temperatur!

Han som fryser är en kallbllodskorsning och hon som ej frös var NF ponny... Dvs helt olika raser.

jag brukar vilja ha ljummet. Inte kallt, inte varmt. Men det ska kännas behagligt.

men de får ju ABSOLUT inte börja kännas heta eller svettiga - då tappar man ju funktionen helt. då blir de istället blöta och kalla.

nej de blir de inte, de blir överhettade!

Hästen bör vara sval dvs inte mer än ljummen under täcket. särskilt om den har päls kvar på ryggen och länden och korset där man känner. temperaturen inne vid huden och utanpå pälsen skiljer sig nämligen massor av grader.

Jag strävar alltid efter att pälsen under täcket ska vara så "neutralsval" som möjligt. Det ska absoult inte kännas varmt under täcket. Utan svalt!

har för mej det är öronen man ska känna på för att veta om de fryser lr ej, är de kalla så fryser de. Hur bra det stämmer vet jag inte, men kan ju gissa att det kan vara som för oss människor att blodet koncentreras mer runt hjärtat när vi fryser, och inte kmr ut till fötter och händer.

Min häst ska vara varm som ett element har jag fått lära mej då det är köldgrader.
ca 38 grader ( kroppsvärme)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 209
Senast: Blyger
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Kläder & Bli fin Av olika anledningar så behöver jag ha ett par väldigt svala underställsbyxor för att få en lite fräschare känsla under ett par mycket...
2
Svar
31
· Visningar
1 413
Senast: Account
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30