Hur värmer ni upp era hästar/ponnys?

linnsan

Trådstartare
Hur värmer ni upp och varvar ner era hästar?

Själv brukar det gå till såhär.

1. Leder första 5-15 min i skritt.
2. Skrittar uppsuttet i 5-10 min beroende på hur länge han är ledd (ibland längre).
3. Travar ca 3-5 min.
4. Skrittpaus på ca 1 min.
5. Galopp i 1-3 min i varje galopp beroende på vad jag ska göra under träningspasset.
6. Gör lite olika rörelser i de olika gångarterna så som serpentiner, volter mm i ca 10 min.
7. Inleder arbetet efter en stunds skritt på ca 1 min.
8. Avslappning och lösgörning de sista 5 min i trav och galopp.
9. Avtravning i ca 5 min.
10. Avskrittning i ca 10-20 min. Halva tiden leder jag honom vanligtvis, ibland även hela tiden.

Såhär ser det vanligtvis ut under en dag i paddocken. I skogen så är det ju lite annorlunda då man inte kan göra volter osv. Men är väldigt noga med att värma upp ordentligt. Och skrittar och travar oftast fram i skogen när jag rider i paddocken. Vilket jag gör 1-2 ggr/veckan, annars är det uteritt som gäller;).

Senast ändrad:
Sv: Hur värmer ni upp era hästar/ponnys?

Jag har inget schema som jag följer strikt och kollar inte på klockan förrän mitten/slutet av passet. Så det varierar lite men oftast ser det ut ungefär såhär:

Uppvärmning (på ridbanan):
- Fri skritt några varv åt varje håll. (räknar inte varv men minst 3 blir det väl)
-Lägger in lite halter, ridvägar.
-Kortar upp tyglarna, olika sidvärtsrörelser i skritt. Oftast skänkelvikning åt alla möjliga håll, lägger ibland in en svag öppna.
- Börjar trava när det känns bra eller om hästen måste komma igång mer (kollar aldrig på klockan).
-Övergångar trav-skritt, nån skänkelvikning. Trav-halt. Lite tempoväxling beroende på hur hästen känns. Rider lätt.
osv.-- ställer högre krav och svårare övningar..

Nedvarvning:
Kortare än uppvärmningen.
-Ganska fri trav i bättre tempo, gärna i längre/lägre form.
-Ibland trav lång tygel ett-två varv.
-Skritt lång tygel. Några varv varje håll.

Säg att jag ska rida ett pass på banan, dressyr.

Skritt till banan - 5 min.
Skritt på banan - några varv åt båda hållen.
Travar fram i låg form, kräver i princip inget - byter varv en hel del.
Galopperar fram, något varv åt båda hållen.
Skrittpaus.
Börjar arbeta med övningen i ca 20 min.
Skrittpaus.
Lägger ner hästen och travar av.
Skrittar av något varv + tillbaka till stallet.

Ne jag kollar inte heller klockan, men det är så jag uppskattar tiden iallafall. Kanske uppskattar helt fel, vem vet:angel:..

Och givetvis så värmer jag upp längre om det skulle behövas också!
Som du ser så skiljer det sig mellan 10-25 min med bara framskrittningen. Så det är ju rätt olika!

*Båda*

Tack för svaren!:D

Uppvärmning:

Skritt på lång tygel, känner under tiden om hästen går rent, hur långa steg h*n tar, och hur hästen känns i övrigt.
Börjar kanske arbeta mer i form, på ridbanan blir det lite uppkortning av tyglar och börjar kanske prova att flytta lite för skänkeln, göra några volter eller bara backa och gå framåt igen, beroende på hur hästen känns.

Dessa två punkter tar ca 5-10 min.
Därefter blir det lite trav, även här lite flyttningar för skänkeln, lite volter, lite halter och igångsättningar.
Sedan lite mer skritt och nu börjar jag kräva mer. Sedan brukar jag köra på med ridpasset.

Avskrittning:
Kanske något varv i trav på lite längre tygel, sedan skritt på lång tygel, gärna en liten sväng ute i 10-15 min.

Just nu håller jag på att rida igång pållen igen efter skada men när han är frisk kör vi såhär:

1.Skritt på lång tygel i minst 10-15min, helst och oftast ute i skogen.
2.I paddocken: Kortar sen tyglarna, flyttar lite, volter osv. i båda varven, checkar läget lite hur han känns.
3.Börjar trava, lite lägre, djupare form, rider mkt serpentiner och svängar och lösgör, kräver inte mkt.
4. Lägger in lite skritt-trav övergångar, kollar gas o broms lite mera.
5. Galopperar lite, stora volter, lägre form, ska bara slappna av och komma igenom i kroppen.
6.Skrittar lite 2-tre varv.
7.Börjar sen jobba med det jag tänkt.

Avslutar i lägre form, stora svängar och ställer och böjer precis som i början av passet.
Skrittar sen ute minst 10-15min :)

Sen ibland så får vi jobba med 3-4-5, hela passet för att han inte slappnar av och släpper igenom, ibland lossnar han jättefort och är fin och lösgjord redan från början, så det beror lite på dagsfomen också ;)

Lite olika beroende på vad jag ska göra..och följer inget schema direkt, hehe.. men ungefär iaf :p

Dressyr/hoppning
Uppvärmning
- Skritt en stund på halvlånga tyglar, ca 5 minuter.
- Skritt på kort tygel, ungefär lika länge.
- "Renodla" hjälperna; halter, vända åt höger, vända åt vänster, flytta något steg inåt, flytta något steg utåt.. ca 10-15 minuter beroende på hur hästen känns.
- Trav, något varv i höger, något varv i vänster.
- "Renodla" i trav också (ungefär samma som i skritt).
Nedvarnvning
- Trav på halvlång tygel ett par varv (beroende på hur hästen känns efter passet).
- Skritta på halvlång tygel ca 10-20 minuter (beroende på hur hästen känns).
[I vissa fall sticka ut och galoppera en liten stund, om h*n är väldigt pigg även efter passet. Efter det skritt ca 15 minuter].

Uteritt
Uppvärmning
- Skritt ca 10-20 minuter, "renodla" hjälperna lite.
- Trav ca 5-10 minuter beroende på hur hästen känns.
Nedvarvning
- Skritt ca 15 minuter, mer om hästen behöver det.

väldigt olika beroende på både mitt och hästens humör ;P
oftast blir det la
-skritt ca 10min
-antingen trav eller galopp
-kollar så alla växelspakar funkar svänga stanna gå framåt osv.

börjar sen med det jag tänkt göra för dagen ^^,

Mina framridningar varierar alltid beroende på vilket jobb jag har tänkt att göra med hästen. Startar alltid med fri skritt ett par minuter, därefter skrittarbete, sidförande övningar, ökar och samlar, halter, m.m. Går igenom det mesta och kontrollerar att hästen inte sitter fast någonstans. Travarbetet är ofta kort i framridningen, lite böja-ställa, tempoväxla, sidförande osv. Galoppen lika så. Därefter är min häst mjuk och ordentligt uppvärmd för att göra ett ordentligt arbete på banan, och det varierar mycket och jag jobbar aldrig mer än jag behöver. Ett moment jobbar jag ofta inte med i mer än 15 minuter. Därefter rider jag alltid ut en sväng och låter hästen sträcka ut.

Inför hoppning består framridningen utav korta kontroller i samtliga gångarter, och då framförallt tempot, vändningarna och avsakting, igångsättning. Sedan hoppar jag fram på lämplig höjd och kör sedan igång på dagens övning!

Senast ändrad av en moderator:

Jag skrittar alltid fram i 15 min på långa tyglar. Därefter skrittar jag på korta tyglar tills det känns bra. Under skrittarbetet på korta tyglar kan jag göra skänkelvikning, sluta, halter, bakdelsvändning, framdelsvändningar, rida på böjda spår o.s.v beroende på vad jag ska göra under dagens ridpass. Oftast gör jag samma sak i skritten som jag senare ska göra i traven.

Efter skrittarbetet så är det dags för dagens övning som oftast är en trav eller galoppövning. Är det en travövning så galopperar jag oftast litegrann i.af. Efter att jag gjort övningen och jobbat i både trav och galopp är det dags för avtravning och därefter avskrittning på långa tyglar i 15 minuter.

Jag funderar på vilket som är bäst, att först värma upp, sen göra övningen för dagen och sen varva ner eller ifall man ska börja med övningen i princip direkt men med lägre krav i början och göra en uppvärmning och nervarvning av den?

Jag skrittar på lång tygel i ca 10 min. Sedan kortar jag upp tygeln och jobbar med olika moment i skritten. Som halt, fram-bakdelsvändningar volter m.m. Sedan travar jag i 10 min. Låter skritta typ två varv kanske sedan travar jag igen och sedan galopp.
Olika för varje gång såklart men typ...

Min träning skiljer sig väldigt mycket från dag till dag, beroende på hur hästens dagform ser ut och vad vi ska göra, men jag brukar alltid (innan jag sitter upp) göra lite övningar för att få hästen uppmärksam och lyssna på mig. Det kan bland annat vara att kyssa stigbygeln, rygga ett par steg, stanna hästen med enhandsfattning m.m. När hästen känns redo sitter jag upp och rider på lite längre tyglar, men med kontakt. Jag rider övningar för att få hästen att lyssna på mig och som hästen tycker är roligt. Lite serpentiner, volter m.m. Därefter kräver jag mer och mer.
Ibland är jag ute efter att rida med mer energi och då rider jag ut, medan jag ibland rider lösgöande och satsar mer på mjukgörande övningar. Men all ridning sker efter hästens humör och form.

På ridbanan:

Leder hästen upp till banan, samt 1-2 varv innan jag sitter upp.
Skrittar i båda varv ca 15 min på långa tyglar. Efter det tar jag tyglar och fortsätter skritta på halvlånga/korta tyglar i 10 min till och passar då på att känna hur hästen känns och så rider jag ganska mkt sidvärts och på volter. Sen börjar jag trava fram i 5 minuter, ganska lugnt tempo men är han spänd eller lite nervös så tar jag ingen trav utan kör direkt på galoppen och sen tar jag traven då han slappnat av. Efter det gör vi dagens övning.

Som nedvarvning galopperar vi 2-3 min och sen travar på halvlånga tyglar, och sen skrittar vi ut 15-20 min på hellånga tyglar.

Ute i skogen:
Skrittar fram på vägen på rakt spår ca 10-15 min på långa tyglar. Tar tyglarna och travar lite grann på halvlånga tyglar i valfritt tempo. När vi väl kommit in i skogen tar jag tyglarna och rider ganska mkt sidvärts i båda hållen.

Som nedvarvning galopperar jag på halvlånga tyglar på vägen i 2 min och bryter antingen av till tölt eller trav och sen får pållen skritta hem på hellånga tyglar i 20-30 min beroende på vart vi har ridit. Har vi ridit hårt leder jag sista 10 minuterna.

Uppvärmning
- Skritt på lång tygel i cirka 5 minuter
- Skritt på kort tygel med ridvägar och halter etc. i cirka 5 minuter
- Trav utan krav (det rimmar ju!). Alltså jag gör volter, serpentiner, tempoväxlingar, övergångar för att mjuka upp.
- Galopp på volter, tempoväxlingar.
Hela uppvärmningan tar cirka 20 minuter.

Nedvarvning
- Travar av i låg form, i ett lite högre tempo i cirka 5 minuter.
- Skrittar av på lång tygel, gärna ute i skogen, i cirka 10 minuter.

Trevligt och se att du lägger in många skrittpauser! Många glömmer detta och rider rätt länge utan skritt paus..leder bara till mjölksyra om man inte låter de skritta mellan varje övning..

Det är ju otroligt varierande.

Men grundregel nr 1 är ju alltid att hästen ska vara avslappnad i hela kroppen och länge överlinjen. När man har kommit dit börjar man rida, och en välriden häst hittar avslappning direkt när han kommer in på banan. Detta gäller självklart alla gångarter, på lös tygel.

Uppvärmning för mig är att testa spakarna. Att man kommunicerar och pratar med varandra i en avslappnad form, känner igenom alla ben och sidor genom att rida öppnor och annat, testar och känner om hästen är ok rent fysiskt och självklart också hur motiverad den är mentalt - följsam eller ovillig. Och hittar man ett problem tar man givetvis reda på varför och jobbar med det.

Enligt studier om muskler så tar det 15 minuter att värma upp en muskel.

Och de skall göras i endast skritt man börjar i lugnt temp i 2 minuter sedan kör man på i ett rätt friskt skritt tempo!

När man skrittat dessa 15 minuterna kan man börja rida med det man nu hade tänkt att göra.

Något som är GRYMT viktigt och som jag vet allt för få gör är att folk glömmer faktiskti att stretcha hästens muskler efter träningen...

Tänk er själva ut på spåret och jogga 2 km och gå bara raka vägen hem och sov....

Berätta sen hur dina muskler på bena mår dagen efter....

Samma gäller ju hästen och då ska hästen bära upp en ryttare som dessutom kräver att musklerna ska jobba lika bra som gårdagen.:crazy:

Sen kliar sig ryttaren sig i huvudet och förstår inte varför hästen beter sig så konsigt!

Det gäller att få upp pulsen på hästen OCH ryttaren innan man kör igång..Inte bara hästen som skall värmas upp innan ett ridpass.. utan ryttaren också
;)

Att värma upp är en hel vetenskaP=)

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 685
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 626
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 631
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4