Hur varma ska hovarna vara "normalt"?

F

frost

Jag är knappast den enda som är väldigt fångrädd, och jag kollar hästen noga varje dag nu under invänjningen till betet. Har valt att ha honom stående i en nerbetad hage, vilket inte är det bästa, men de övriga hagarna har väldigt kraftigt gräs...

Han har varma hovar, från och till, jag har försökt jämföra med de andra hästarna i stallet, och också kolla hans hovar tidigare under året. Jag tycker han har rätt varma hovar jämt. Inverkar detta på fångkänsligheten?

Och hur varma ska hovarna vara, hur varma "får" de vara utan att det är ett tecken på att något är fel? Idag tog jag in honom och framhovarna var olika varma, är dettä ett dåligt tecken? :confused:

Sv: Hur varma ska hovarna vara "normalt"?

Jag har också dille på att springa och känna på temperaturen på hovarna i tid och otid!
Tyvärr tror jag inte att det ger så mycket vägledning egentligen för mina hästar har precis som din, oftast ganska varma hovar, trots att de bor ute dygnet runt!
Jag är också lite nyfiken på vad folk har för erfarenheter runt detta!

Sv: Hur varma ska hovarna vara "normalt"?

när min häst har haft akut fång så har hovarna varit svalare än normalt! däremor är kronranden varm vid fång.

så temperaturen i hoven är ingen bra indikation på fång. oftast så har hästar varma hovar förutom mitt i vintern om dom står ute i snö...

Liknande trådar

Hästvård Jag är nyfiken på hur Du upplever din hästs digitalpuls och hur den ändras med dygnet och väder/värme. Är den mer distinkt när det är...
Svar
17
· Visningar
6 614
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 106
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 896
Senast: __sofia__
·
Hästvård Lite allmän undran om vad som händer efter ett fånganfall har jag. Hästen får ett väldigt kraftigt fånganfall, riktigt dålig var den...
Svar
9
· Visningar
1 581
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka