Hur var era valpar som små och som vuxna?

firren

Trådstartare
Har ni haft valpar som varit osäkra, rädda och mesiga? Hur är de isåfall nu?
Kastrerade eller okastrerade, tror ni det påverkade?

Sv: Hur var era valpar som små och som vuxna?

Jag har min 4:e o 5:e hund nu. Den allra förste minns jag inte hur han var som valp. Nummer två och tre var robusta, inte rädda för nånting. Den fjärde, som är 13 år nu, kom som omplacering 9 mån gammal. Inga problem med rädslor. Nummer fem var liten valp och väldigt robust, var med och gick lös på spårträning dagen efter jag hämtat honom.

Som vuxna är det bara den förste som har reagerat på t ex åska, smällare o liknande. Inga andra rädslor. Ingen har varit kastrerad.

Nu är min femte hund inte vuxen, han är fem månader. Men, han valptestades tillsammans med sina syskon vid sju veckors ålder. Nu när vi var på rasträff, så testades han igen. Med samma resultat.

Jag är övertygad om att många beteenden hunden har som valp stannar kvar hela livet.

Vår lagotto var relativt rädd för saker och ting när hon var liten. Detta har jag tränat oerhört på, idag är hon en social och trevlig hund som fungerar utmärkt i dagens samhälle - utom vad gäller skott/smällare.
Hon blev kastrerad vid 8 månaders ålder. Känner mig säker på att detta inte har påverkat henne det minsta.

Vår labrador är snart 18 månader. Han har varit cool hela tiden sen vi fick hem honom och än så länge är det lugnt. Han är inte kastrerad.

Jag är övertygad om att många beteenden hunden har som valp stannar kvar hela livet.

Det tror jag också. Jag ser på båda mina hundar att det jag tycker är jobbiga brister, det dras faktiskt också deras syskon med, sen har vi jobbat olika med de bristerna.

Min lilla har så himla nära till alla möjliga former av ljud tex. Råkar du stöta mot henne tjuter hon rätt ut, kelar man så mysmorrar hon hela tiden, skäller gärna och länge om det ringer på dörren osv. Är hon dessutom uppvarvad och man råkar trampa på henne så låter det som om hon satt fast nånstans... Men vi har jobbat med det hela tiden och tyckt att vi fått lite resultat iaf - tills hon tjuter rätt ut igen:p
Iaf, så kom vi på jaktprov och där kom hennes helsyster som vi inte sett sen valplådan och tjuter KONSTANT från bilen tills första släppet. Jag var ändå ganska nöjd över att vår hund iaf var tyst och faktiskt satt lugnt och väntade på sin tur, men förstod där och då att alla timmar vi lagt på passivitet och lugna övningar ändå har gett resultat.

Iaf, så kom vi på jaktprov och där kom hennes helsyster som vi inte sett sen valplådan och tjuter KONSTANT från bilen tills första släppet. Jag var ändå ganska nöjd över att vår hund iaf var tyst och faktiskt satt lugnt och väntade på sin tur, men förstod där och då att alla timmar vi lagt på passivitet och lugna övningar ändå har gett resultat.

Lite OT, men sånt där känns lite: YESSSS!!

Jag var den enda ägaren av nio valpar som tränat stenhårt på passivitet, vilket visade sig när vi träffade syskon. Ett jäkla hallå på de flesta.

Lite OT, men sånt där känns lite: YESSSS!!

Jag var den enda ägaren av nio valpar som tränat stenhårt på passivitet, vilket visade sig när vi träffade syskon. Ett jäkla hallå på de flesta.

Så är det med vår lilla också, hon är utan tvekan den som har bäst passivitetsträning och det känns verkligen YESSSS:D

Samtliga mina har varit frimodiga, sociala och orädda som valpar, och är det fortfarande. Den enda som utmärkte sig som liten var Frodo, som redan vid 5 veckor utmärkte sig pga hög intensitet och viss antydan till "tunnelseende" - svår att bryta och svår att nå om han blir distraherad. Sitter kvar mycket än, men det förstärktes nog av bristfällig grundträning.

Hans bror Fridolf var en iaktagande filosof- egenskaper jag är mycket glad för i vallningen idag.

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
11 570
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 044
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka