Hur var det nu?

F

Francess

Ska snart leverera nyligen avvand fölunge på 6 månader, eller rättare sagt köparen kommer och hämtar. Vad är det som gäller, vet inte om jag minns?

*Ta bort bommen fram? Fölis är iofs van vid att åka med bom, lös, bredvid mamman. Tycker det känns lite otäckt att ta bort bommen, då är där ju inget som hindrar mot fönster och dörr.

*Ingen grimma eller kan den vara på? Finns inget i släpet som man kan fastna i. Fölis har åkt med grimman på när jag kört henne med mamman.

Att övre luckan ska vara uppe det säger ju sig självt! Men vad är det mer man ska tänka på första gången en nyligen avvand 6-mån bebis ska åka själv??? Och hur länge ska man köra med dem lösa i transporten egentligen?

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Hur var det nu?

Bommen kan vara kvar, det kan vara en säkerhet att ha grimma på om det skulle hända något, men är samtidigt en risk. Vi kör nog oftast utan.
Jag brukar lägga en höbal utan snören längst fram på golvet. Den hindrar dem från att gå fram och de har något att äta på om de är sugna. Oftast ställer de sig med huvudet bakåt, så jag brukar ha lite käk där också.
Det man ska tänka på är att vara helt klar att åka när man lastar, för när man har stängt lucken är det bäst att omgående komma iväg så de inte hör de andra hästarna och blir oroliga. Åker man direkt har de nog med att balansera.
Jag har också varit med om att en fölunge (vår Jarrah) hoppade mot ljusspringan mellan överluckan och transporten och fick ut ena frambenet. Som tur var fick vi loss henne och med några skarpsår på skenbenet (syns fortfarande efter 14 år) så kom hon lyckligt hem.

På tal om annat.

Hur gick det för er med avvänjningen? Hur lade du upp det? Hade ni några kritiska punkter? Gick fölet i hagen med mamman på dagarna?

jag har oxå hört talas om olyckor som jarrah talar om, så jag skulle stänga den övre luckan...

I detta fallet var luckan stängd (skulle aldrig köra föl med luckan öppen), men hon försökte ändå ta sig ut den vägen...genom en ca 1 mm ljusspringa. Det resulterade i att hon blev fastklämd med benet och hängde i det. Det gick ju bra, men kunde också ha gått mycket illa. Huu!

Tack för tipset med höbalarna! Har varit med om rabalder när jag sålde shettisen och vi lastade honom innan vi skrev papperna vid bilen *ljushuvuden* Det gör jag ALDRIG om kan jag säga! Snacka om att leva rövare och det var ändå en liten plutthäst. Efter det har det blivit en självklarhet att fixa allt annat först SEN lasta och köra direkt.

Jag får fundera på det där med grimman. Vill ju inte riskera att hon fastnar...men samtidigt är det ju i sig en säkerhet att ha den på. Den sitter iors väldigt bra på henne, ganska tight utan att vara för hård. Ska syna släpet i sömmarna före lastning och beslut!

Det har gått bra. Första kvällarna var hon lite orolig, men försökte inte ta sig ut och reste sig inte eller nåt annat sånt. De senaste dagarna går hon rakt fram till krubban och börjar äta så fort hon kommer in i boxen. Hon har hela tiden ätit upp i krubban och så mycket hon orkat av höet.

Mamman står i boxen bredvid, men verkar glad över att slippa konkurrensen och ger inte fölis nån större uppmärksamhet. De går ihop på dagarna och det första fölis gör när de kommer ut är att dia, såklart.

Vet inte vad du menar med kritiska punkter? Det skulle möjligen vara på morgnarna...fölis har inte riktigt fattat att man inte kommer ut förrän grimskaftet är på och man går fint med husse i stallgången. Men det går bättre för varje dag. Hon verkar ha fått en släng av trotsåldern dessutom ;-)

Att övre luckan ska vara stängd vid transport av föl och unghästar är en självklarhet och det skrev jag också i mitt första inlägg! Skulle aldrig våga nåt annat *rysningar*

När min fölis var liten åkte vi av olika anledningar till djursjukhuset ett flertal gånger och då var visserligen mamman med i båset brevid men jag lade alltid in höbalar framtill, men inte bara en utan jag staplade fullt ända upp till bommen för att inte fölis skulle få för sig att gå framåt.

Så fick jag lära mej för trettio år sedan då jag fick min första häst som då var 6 mån och skulle transporteras bort från mamman. En hästkarl som då hjälpe oss att köra hästen gjorde på det sättet och jag tyckte att verkade klokt och tryggt och har fortsatt med det och det har fungerat jättebra.

Lycka till med transporten av din din fölis.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 419
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 665
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Först vill jag bara tacka för all hjälp jag fått från er underbara människor här på Bukefalos (Ni vet vilka ni är) på mitt förra inlägg...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka