Har till mitt lånade land fått några rejäla lass årgångsskit. (tack seminstationen!) Mest grisgödsel, ca 10-talet år gammal. Med andra ord nästan komposterad! Tänkte täcka jorden med detta, plus höstlöv över vintern och sedan fräsa ner det i vår. Jorden är fattig och lerig, och behöver verkligen mulltillskott.
Innan jag fick vetskap om gödseln hade jag planerat kalka eftersom det nog inte odlats på maken inom överskådlig tid och jag hittat mossa där jag inte rört jorden sedan sådd.
Någonstans i minnet har jag förmaningar från fadern trädgårdskonsulenten om att man inte bör gödsla och kalka samtidigt?? Fadern är avliden sedan länge och inte konsulterbar längre.
Någon som kan bidra med fakta i målet?
Innan jag fick vetskap om gödseln hade jag planerat kalka eftersom det nog inte odlats på maken inom överskådlig tid och jag hittat mossa där jag inte rört jorden sedan sådd.
Någonstans i minnet har jag förmaningar från fadern trädgårdskonsulenten om att man inte bör gödsla och kalka samtidigt?? Fadern är avliden sedan länge och inte konsulterbar längre.
Någon som kan bidra med fakta i målet?