Hur var det nu med kalk och naturgödsel?

tanten

Trådstartare
Har till mitt lånade land fått några rejäla lass årgångsskit. (tack seminstationen!) Mest grisgödsel, ca 10-talet år gammal. Med andra ord nästan komposterad! Tänkte täcka jorden med detta, plus höstlöv över vintern och sedan fräsa ner det i vår. Jorden är fattig och lerig, och behöver verkligen mulltillskott.

Innan jag fick vetskap om gödseln hade jag planerat kalka eftersom det nog inte odlats på maken inom överskådlig tid och jag hittat mossa där jag inte rört jorden sedan sådd.

Någonstans i minnet har jag förmaningar från fadern trädgårdskonsulenten om att man inte bör gödsla och kalka samtidigt?? Fadern är avliden sedan länge och inte konsulterbar längre.

Någon som kan bidra med fakta i målet?

Sv: Hur var det nu med kalk och naturgödsel?

Jag skrev svar igår, men det raderades tydligen...

Iaf, kan du göra ett jordprov så att du ser om det behövs kakl, annars hade jag struntat i att kalka. Det jag kan tänka mig är att kalken påverkar mikroorganismerna i gödslen.

Och vänd ner gödslen, att fräsa skadar strukturen i jorden för mycket, speciellt om det redan är skadat. Något du kanske också borde satsa på är luckring om det ser ut som jag föreställer mig - är det ett litet land kan du ju göra det för hand med spade gärna till 40-50 cm djup i samband med gödslingen.

Jag vet inte hur stor betydelse det har i praktiken, men en höjning av pH-värdet i stallgödsel ger ökad avgång av ammoniak och därmed förlust av kväve.
Sen är det väl också så att högre pH i jorden gör att växterna bättre kan utnyttja näringen som finns, så därför är det bättre att kalka innan man gödslar.

:)

Jag skrev svar igår, men det raderades tydligen...

Iaf, kan du göra ett jordprov så att du ser om det behövs kalk, annars hade jag struntat i att kalka. Det jag kan tänka mig är att kalken påverkar mikroorganismerna i gödslen.

Och vänd ner gödslen, att fräsa skadar strukturen i jorden för mycket, speciellt om det redan är skadat. Något du kanske också borde satsa på är luckring om det ser ut som jag föreställer mig - är det ett litet land kan du ju göra det för hand med spade gärna till 40-50 cm djup i samband med gödslingen.

i den bästa av världar hade det varit kul att göra sådär.....:D

Vända ner är bara att glömma. Dels är ytan stor, och dels snackar vi styyyyyv lera. Stenhård jord. Grep får du hoppa på för att få ner i jorden. Vass spade är enklare......Så strukturen är mer betong än jordstruktur. Eventuellt är det så att matjorden skalats av därifrån för 30 år sedan eller så och efter det har det fått växa ogräs. För 50 år sedan var det sannolikt odlad åker.

Jorden är "död". Finns ingen mask och såfort den vilat lite är den stenhård igen. Jag vill öka mullhalten, luckra och "få igång" den så maskar trivs etc. Nu efter en första sommars odling är det bättre och jag har faktiskt hittat mask. Ffa därjag haft ut kompost ch kaffesump. Hittade också en hög med färskt sågspån i en vedbod som jag myllade ner för att luckra. inte idealiskt men det multnar i alla fall.

Luckringen - Jag har en liten fräs som tar skapligt djupt. Traktorfräsen tar inte mer än 15-20 cm ungefär och jag vill djupare så det blir nog min egen fräs som får puttra igenom marken nu. Fräsen är delvis för att sabba för ogräset. Till våren när årgångsgödseln fått ligga tillsammans med löv så blir det förhoppningsvis traktor igen. Om markägaren har tid att hjälpa mig. Detta är ett långtidsprojekt.

Skadar kalken mikroorganismerna trots att gödseln är 10-talet år gammal och därmed passerat stadiet välbrunnen och blivit i det närmaste komposterad?

Så, det är med ammoniaken som kalken krockar. Det hade jag förstås kunnat räkna ut.
Ammoniakhalten är nog försumbar iom att det är så gammalt material.

Hrm. Då kalkar jag nog i helgen och tar ett djupt andetag och börjar hiva ut gödseln över ytan sedan.

Nja, det beror ju på vad det är för kalkhalt i jorden. Har du surjord tex så trivs faktiskt väldigt många fler växter i en surare pH än ett basiskt pH, så då pajjar du lite för dig själv.

Det låter som att du hade behövt hyra en minilastare och försökt hjälpa till med strukturen... Kruxet är att fräsen slår i sönder den strukturen som finns, även om jorden är död. Och om det är ren lera så tycker jag nog att du kan försöka få ner lite grus i det också, enbart för att främja makrostrukturen.

Jag tror att just din gödsel och kalken inte gör så mycket skada för varandra, men varför kalka om det inte behövs? Vad växer det för ogräs på platsen?

Det bästa vore kanske att plöja ner gödseln och kalken redan i höst så att tiltorna kan frysa sönder under vintern och skapa en fin såbädd. Att djupbearbeta tung lerjord till en bra struktur på våren är nog inte så lätt.

Jag såg ett engelskt trädgårdsprogram en gång där de beskrev arbetet i olika slottsträdgårdar vid slutet av artonhundratalet. Manuell dubbel- och trippelgrävning var den metod som användes för djupluckring av trädgårdslanden.

Senast ändrad av en moderator:

....
Och om det är ren lera så tycker jag nog att du kan försöka få ner lite grus i det också, enbart för att främja makrostrukturen.

Jag tror att just din gödsel och kalken inte gör så mycket skada för varandra, men varför kalka om det inte behövs? Vad växer det för ogräs på platsen?

Hrm...?? det är nog dem gamla bonden i mig som främst vill kalka. Jag försökte kalka våra åkrar med regelbundenhet och visst växte det bättre åren efter kalken....

att hyra maskiner är uteslutet. Detta är ett trädgårdsland för mitt nöje, min krassa överlevnad och min själ. Jag är extremt fattig tyvärr och grönsakerna drygar ut maten samtidigt som pysslandet gör mig lyckligare. Jag äger en skapligt ny jordfräs och på stället där jag lånar landet finns en traktor och en traktorfräs. I övrigt är det handhacka, kratta och spade som gäller. (Det har en gång i tiden varit handelsträdgård men det är många många år sedan. )

Bekanten köpte stället förra sommaren och då var denna jordplätt uppfräst - antagligen för att snygga till. Det som kom upp förra året var i princip ett renbestånd av baldersbrå och gatkamomill. Som det brukar första året? Där jag inte odlat har detta kompletterats med visst inslag av klöver.

Jag lånar landet under premissen att det inte kostar något (gödsel, jordförbättring, plantor etc är inte något jag kan få hjälp med). Men vi delar på det som växer. Jag delar med mig som hyra :D

Svingödseln har jag fått från en gammal god vän som behövde få plats på dyngplattan. Det är jag djupt tacksam för. (Hon har också hjälpt mig med mitt överskott av squash under sommaren. De rackarns plantorna överlevde alihop......:rofl: ) Grus kostar, så det är utom räckhåll. Det jag har att jobba med är gödseln, kalken, växtkompost och min fräs :D

En av orsakerna till att jag inte vill kosta på pengar på det är också att jag ju inte vet hur länge jag får hålla till där. Det är inte positiva klubben jag lånar mark av precis. Jag är där på nåder vissa dagar.

Ska ta ett djupt andetag och leta reda på en skottkärra så jag kan börja fördela de 5-6 traktorlassen över ytan.... Hoppas jag hinner skapligt långt innan alltihop fryser samman. Suck.

De växter du nämner är ju kulturarter, så magert är det alldeles säkert... Men faktum är att de arterna också trivs på kalkrik mark, därför tycker jag inte att du ska kalka.

Men vilket fall som helst tycker jag att du ska luckra med spade, men du gör som du vill.

De växter du nämner är ju kulturarter, så magert är det alldeles säkert... Men faktum är att de arterna också trivs på kalkrik mark, därför tycker jag inte att du ska kalka.

Men vilket fall som helst tycker jag att du ska luckra med spade, men du gör som du vill.

Intressant! Jag trodde att det hängde mer ihop med hur arterna etablerar sig?

Min erfarenhet är ju att just kamomillerna kommer som förstaårs ogräs på mark som slutar odlas. Sedan kommer mer varierad växtlighet vartefter. En åker som lämnas med öppen jord växer det väl oftast myckt surkulla på första åren. Den avtar sedan. Det är väl nästan aldrig man ser mycket surkulla på träda som legat i många år?
Men du menar att det beror på magerhet och att det är kalkrikt?

Det finns också en del tendenser till mossa trots att marken jobbades i våras? Det var väl eg det som retade kalknerven hos mig...

Beträffande spaden är det inget fel på viljan!! Men jag har gått igenom en cancerbehandling senaste året och orkar inte ta mer än ett tiotal spadtag om dagen. Fanns orken skulle jag gräva - lita på det :D :D :D

Var bor du? Jag kan hjälpa dig om det är nära mig:)

Allt hänger ihop, jag bor på ett kalkberg och här växer MASSOR av baldersbrå och kamomiller, även johannesört och såklart annat allsköns ogräs. Men vi skulle aldrig kunna plantera en rhododendron och få den att trivas. Dock så trivs ju ogräs i stort sett överallt, det är ju därför det är ogräs;)

Mossan säger du, vilken typ av mossa..?

Senast ändrad:

Var bor du? Jag kan hjälpa dig om det är nära mig:)

Allt hänger ihop, jag bor på ett kalkberg och här växer MASSOR av baldersbrå och kamomiller, även johannesört och såklart annat allsköns ogräs. Men vi skulle aldrig kunna plantera en rhododendron och få den att trivas. Dock så trivs ju ogräs i stort sett överallt, det är ju därför det är ogräs;)

Mossan säger du, vilken typ av mossa..?

Bor? Överallt och ingenstans...:angel: Här avslöjas inget. Men tack ändå!!

Mossan... jag vet inget om mossa, men det blev grön tunn "växtlighet" på jorden i gångarna och där jag inte hackat. Gröna tunna "tussar". Vad den heter har jag inte en susning om. ;) Jag är bättre på blommor, odlade blommor - speciellt de som går att äta (som tex fuchsia, pelargon, calendula, daglilja etc...) :D

I mina trakter är det surjord. Vattenledningar fäller koppar och järn så det står härliga till. Kalkfläckar på glas är inget vi känner till.... Gräsmattor blir mossmattor ganska omgående osv osv. Det är ett stadigt kalkande för att hålla åkrar, gräsmattor, fruktträd och grävda brunnar ok.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka