Hur vanligt med missad dräktighet på 90 dygn?

Angel

Trådstartare
Mitt sto som konstaterats tom på 90 dygn har senaste månaden börjat svälla oroväckande mycket och roar sig med att bete sig mycket otypiskt. Nya favortisysselsättningen är att stå och stirra långt bort i fjärran alternativt valla hagkompisarna. Planen var att betäcka om henne så hon kommer bli kollad så fort seminstationen öppnar men hur vanligt är det att de ser fel på 90 dygnskollen? Hur fungerar det då med 90 dygnsavgift till hingsten? Antar att det blir massor med rolig ränta :meh:
 
Sv: Hur vanligt med missad dräktighet på 90 dygn?

Eftersom jag har lite samma funderingar på mitt sto som visserligen konstaterades tom på 52 dygn hoppas jag att det är okej att jag får dela tråden lite med dig då det rör samma ämne :) Mitt sto konstaterades dräktig på 16 dygn med tvillingar, den ena togs bort men hon var tom på 52 dygn. 52 dygnskollen utfördes ej på seminstation utan på klinik men utav veterinär som sade sig ha mkt erfarenhet av ultraljud.

Stoet är utlånat till Grandezza här på buke och ser minst sagt högdräktig ut nu på bilderna hon skickat och kliar svans osv:crazy: En av stoets tidigare avkommor var "svår att hitta" vid ultraljud då den låg djupt men minns ej på vilket dygn det var. Veterinären som undersökte henne denna gång ansåg sig helt säker på att något foster inte fanns men jag/vi är väldigt tveksamma nu...
 
Sv: Hur vanligt med missad dräktighet på 90 dygn?

Varför inte bara ta ut en vet och få det kollar,har dom gått så här långt gör dom bara en rektal undersökning.
 
Sv: Hur vanligt med missad dräktighet på 90 dygn?

Hon ska kollas snart i vilket fall för att påbörja inseminering så självklart kommer hon inte att gå en eventuell dräktighet ända fram till fölning utan att vi tagit reda på det :)
 
Sv: Hur vanligt med missad dräktighet på 90 dygn?

Hon är rektal kollad av distriks vet, hon kunde inte känna hela livmodern, men sa att hon trodde stoet var tom. Dock har hon satt juver igen, har mer än mina dräktiga ston. Jag vet att de kan få juver när de brunstar, men hon är skitarg på hingstarna här...
 
Sv: Hur vanligt med missad dräktighet på 90 dygn?

Jag tror inte att hingsägarna är så besvärliga. Det lär inte bli ngra större bekymmer tror jag. Det vore ju minst sagt badwill om de ålag dig en massa extra - stoet var ju ändå konstaterat tomt så det är ju inte som att du struntat i att betala
 
Sv: Hur vanligt med missad dräktighet på 90 dygn?

En kompis hade ett sto engång som konstaterades dräktig runt 20 dygn tror jag. När stot gick över tiden bad hon mig kolla henne (seminerar kor och skillnaderna är inte så stora), mitt svar var ej dräktig står med gulkropp. Då tog hon ut distrikt vet. som inte kunde säga om hon var dräktig utan en mer erfaren kollega skulle komma ut senare. Denna gång var jag med. vet trodde hon var nydräktig, men när min kompis sa att det är omöjligt ändrade hon sig till ej dräktig och att stot kommer nog snart i brunst så hon kan betäckas.
Då sa jag att hon måste ju tro att hon fortfarande är dräktig eftersom hon har lagt mjölk och att gulkroppen måste sprutas bort. Stoet fick en spruta efter lite diskussion och brunstade två dagar senare, betäcktes och blev dräktig.
Men min kompis hade inte ifrågasatt vet. så stoet hade nog gått hela sommaren utan att brunsta om :banghead:

Så min tanke kan vara att ditt sto är skendräktigt
 
Sv: Hur vanligt med missad dräktighet på 90 dygn?

När jag kollade på 90 dagar så kunde inte veterinären avgöra om hon var dräktig eller inte. Jag hade dock kollat på dag 45 och då var hon dräktig.

V kollade igen några dagar senare och då kunde veterinären utan problem känna dräktigheten.

På min häst så låg fölet så långt ner så det var därför det var svårt om inte fölis låg "rätt".

Men det var några rejält nervösa dagar där.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
14 602
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp