Hur vanligt med katt som inte varnar?

Disen

Trådstartare
Hur vanligt är det att en katt inte varnar (fräser, morrar etc) innan den slår ifrån med tassen/tassarna? Alltså nu tänker jag på ljud och inte visuella signaler.

Alla katter jag träffat innan min fästmans har nämligen morrat eller fräst innan de har blivit fysiska, men inte denna. Hon stirrar surt (lägger inte bak öronen eller så utan visar det bara med blicken) och plötsligt kommer det en tass farande. Hon har ett väldigt tålamod, men ibland bara hoppar hon upp, jabbar Narmo (hunden) på ryggen utan att ha klorna utfällda när han inte ens är nära henne och då brukar vi säga till att det är oacceptabelt.

Min hund har bara sagt till henne när hon har gjort så en gång förut och det var när hon tog i så att det gick över gränsen för honom. I förrgår så hände det igen. Han gick fram och skulle lukta på henne och då gav hon honom några smällar och han tände efter andra jabben. Han flög emot henne med ett vrål och hon flydde fältet.

Grejen är den att hade hon bara morrat så hade han lämnat henne ifred. Jag tycker att det är synnerligen märkligt, men det kanske är mer vanligt än jag tror?

Sv: Hur vanligt med katt som inte varnar?

Hon ser det inte som jakt/jaktlek då? Då vore det väl dumt att morra/fräsa innan för då hör ju bytet det...

Ingen av mina varnar verbalt om de inte avser avser att använda våld ordentligt. Dvs så rangtjafs, våldsamma lekar mm fräser vuxna katter inte om.

Katters språk har mindre och finare signaler än människors och hundars, det måste man acceptera. Varför ska de börja "prata vårt språk" bara för att vi är för klumpiga för att förstå skillnad mellan ansiktsuttryck?

En av mina katter varnar bara människor och andra katter, alla andra djur slår hon direkt. Jag kan tillägga att hon inte tycker om andra, utan bara sig själv.

Ingen av mina varnar, annat än varandra om dom är för närgångna eller ivägen, men blir dom sura så blir det en högerlabb eller två utan förvarning.

Hon ser inte alls ut som när hon leker. Hon ger en sur blick och sen slår hon. Tanken om lek slog mig också förut, men det är en väldig skillnad.

Jag har inte sagt något om "vårt språk" utan undrade om det var vanligt eftersom jag aldrig varit med om det förut att katter inte varnade. Jag läser henne som en öppen bok, hon är väldigt lätt att se sinnesstämning på. Hunden läser henne också ypperligt, men ibland hinner han inte undan i tid innan hennes tålamod är slut.

Hon tycks iallafall ha lärt sig en läxa denna gången. För nu har hon varit väldigt snäll och lugn runt hunden sen det hände.

Hon varnar på katters ofta sublima sätt så ja, det är vanligt. Helt normalt.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag var läst alla skräckhistorier om katter som aldrig nånsin funkar ihop, om hur det tagit månader av försiktig tillvänjning innan de...
Svar
17
· Visningar
1 722
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 908
Senast: Pilot
·
Övr. Katt Nu ska vi bli med en till kisse! Vi har en omplacerad sphynxhane, kastrat, på fem år. Han kom till oss förra året p.g.a. att han var...
Svar
4
· Visningar
1 553
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Vänder mig till de som är insatta i katters sociala relationer och deras signaler sinsemellan. Har 2 katter, en hona 8 år och en hane 12...
Svar
0
· Visningar
1 008
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama