Hur vanligt är det?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare KAMELIA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 085
Sv: Hur vanligt är det?

Det vill vi inte veta... :crazy:

Men vi kan väl kanske skriva här i tråden ungefär hur många fölningar vi varit med om och hur många ston resp föl som dött i samband med detta...

Själv har jag varit med om 20 egna plus 2 inhyrda fölningar, alla har gått bra.
(min första katastrof närmar sig med stormsteg :eek: )

Ska räkna...

Första stallet 8 dräktiga ston, ett kastade vid ca 9 mån, ett födde levande föl som sedan dog, oklart varför, troligen infektion. Alla ston mår bra och övriga 6 föl friska. (Samma år).

Andra stallet;
Ett år 4 dräktiga ston, 4 friska föl.
Nästa år 6 dräktiga ston, 6 friska föl.
Tredje året 4 dräktiga ston, 4 friska föl, ett felläge som veterinär hann fixa.

Så än så länge har allt gått bra!

Alltså totalt ca 22 dräktiga ston, 20 levande föl och 22 levande ston.

Helt okej. Så jag får hoppas att min egen fortsätter tillhöra de som är roliga i statistiken!

57 fölningar i mitt stall (1977-2004), inga döda ston!

Egna fölningar 45 =45 levande föl
Inack. - " - 12 =10 levande föl

Döda= 1 född ca dygn 300 (prematur) gick ej att rädda, dog inom två dygn. 1 fullgången dödfödd (moderkakan kom ut först, söndertrasad).

Utan övervakning och insatser vid 11 av dessa 57 fölningar, så kunde resultatet sett annorlunda ut, det vet jag definitivt!

Bia

Uppfödare jag varit inackorderad hos inkl egna föl

Stall 1: 5 år 15 föl, ett föl fick diarré nästan direkt och dog efter några dagar på djursjukhuset

Stall 2: 4 år 8 föl, alla friska

Stall 3: 2 år 6 föl, ett dog inom ett dygn, fölet kunde aldrig resa sig, infekterad

Stall 4: 2 år 8 föl, ett dödfött föl ( stoet gick 7 v över tiden) och ett föl fick tas bort efter 4 v pga obotlig sjukdom troligen genetisk

Stall 5: hittills en säsong (i år) med 4 föl födda, alla lever ännu

Summa 41 föl, fyra döda föl, inga döda ston

Då kommer jag och sänker levande föl statistiken.

På 9 "fölningar" har vi mist 3 fölungar och 1 sto.
Två ungar har blivit kastade och den tredje dog i felläge (även stoet).

Vi kunde ha mist två till om inte stora räddningsinsatser sats in. En var prematur och en hade inte tillräckligt med antikroppar.

Jag är så fruktansvärt orolig för mitt sto.

Om någon måste dö, så önskar jag då hellre då att fölet dör än stoet. :cry:

Oroa dej inte i onödan. Så länge allt ser bra ut är det bara att glädjas. Tänk på att din oro kan överföras till stoet, och det är ju mindre bra.

Jag väljer att bara uppge mina egna:
År 1: 1 dräktigt sto, 1 fullgånget dödfött stoföl

År 2: 2 dräktiga ston, 1 kastning i 5 månaden och 1 livlig hingstunge, nu 2 år gammal.

Vi fick vårat första föl 2003 (hon fick sitt första föl 1/5 i år) och har sen dess fått 11 föl, alla välskapta och fina i benen och allt övrigt :)

På fyra dräktigheter 3 levande födda föl. En sen kastning (6 veckor innan utsatttid). Väntar två föll i år.

Hej!
Allt kan hända. Idag dog min kanonfina busiga hingstunge född i tisdags. Ihjälsparkad av misstag av sin mor. De var ute i rasthagen och fölungen sprang och busade och bockade. Stoet blev också glad och sparkade bakut och träffade fölet i magen. Leverna sprack antagligen. Vi tog in dom i boxen. (Bar fölungen) och körde därefter
i ilfart till djursjukhuset. Vi hann inte dit. Efter 5 minuter dog han.
HELT UNDERBAR FÖLUNGE

Liknande trådar

Avel Årets bruksprov hålls på Strömsholm 17 - 22 mars Anmälningarna till årets bruksprov har öppnats och flera hingstar är redan anmälda. A...
Svar
1
· Visningar
538
Senast: Görel
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: Freazer
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 509
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Boendeyta med barn
  • Pendelparkering Stockholm
  • Livskristråden

Hund, Katt, Andra Djur