Hur vanligt är det med missad dräktighet?

bukelist

Trådstartare
Vårat sto är förmodligen dräktig trots vi åkte till kliniken med henne då hon skulle vara i dygn 48 och fick ett negativt besked. Hon var inte dräktig.
Veterinären kunde med säkerhet säga att det var tomt.
Då veterinären börja känna på stoet trodde hon att stoet var dräktig, men hittade inget. Så hon kollade flera gånger och länge utan att hitta något.

Men hur vanligt är det att det missas så "sent" i en dräktighet? Stoet var ju trots allt i dygn 48, om hon nu är dräktig. Har hästar som ska vaccineras till veckan och ska be en veterinär kolla stoet då, så vi vet hur det står till.

Stoet i fråga rids 5 dagar i veckan, men har ökat i vikt trots att hon inte får speciellt mycket mat. Men hon har också extremt lätt att lägga på sig.

Våran hovslagare var här i fredags och sa direkt att stoet var dräktig. Vet inte om jag hoppas att han har rätt eller fel?

Sv: Hur vanligt är det med missad dräktighet?

När är stoet i så fall beräknat att föla ?

Ser ni klassiska tecken som juver och släppta bäckenband så kan hon nog vara dräktig. Då är det bara att börja vaka

Jag förstår inte riktigt. Skulle det vara förra året hon kollades på dygn 48 eller var det nu i år? Dygn 48 är inte alls sent i en dräktighet.

det händer då och då att dräktigheter missas, även av de mest skickliga veterinärer.

jag är också lite förvirrad, så tidigt som efter 48 dygn syns det ingenting på stoet.

Oj, ursäkta jag var otydlig.
48 dygn när hon tittades i fjol.Det är ju inte sent i dräktigheten, men det är inte ett tidigt ultraljud. Utan de skulle ju faktist finnas ett foster på 48 dygn och inte 15.
Just denna veterinär på kliniken kollar tidigast från 30 dygn för att mer garantera dräktighet.
Är hon dräktig är hon i dag runt dygn 310. Hon har haft en del föl innan så hon har hängjuver, men i går kunde man trycka ut lite mjölk. Men det har jag kunnat gjort på ston som inte är dräktiga. Det finns ett sto till i stallet som nyligen fått föl. Jag tänkte om stoet är skendräktig.

Nu får jag ju snart svar på frågan om hon är dräktig eller inte. Men mer nyfiken hur vanligt det är att de inte hittar ett foster när stoet gått med det i 1,5 månad, fast det finns där.

En annan tanke som slog mig är att veterinären sa stoet hade en oaktiv livmoder. Kanske den inte var aktiv för hon var med föl?

Var detta en veterinär som ultraljudar/dräktighetskollar ofta?

Låter inte som det och isf är ju såklart risken större att dom har missat.... Vilket händer även rutinerade veterinärer ibland.

Var stoet endast betäckt/seminerat under en brunst eller finns det en möjlighet att hon kan ha varit gången kortare tid när ni ultraljudade?

Jag hade nog ställt av henne och börjat vaka om det ser ut att hända mer framåt ett "beräknat földatum". Det låter ju som att hon skulle kunna vara dräktig! Skendräktighet är inte vanligt, jag har aldrig hört talas om något skendräktigt sto ens, däremot flera som fölat utan att ägaren trott att hon var dräktig....

Nej det här är ingen erfaren veterinär utan jobbar på en klinik som mest kollar hältor m.m.
Visst kollar hon dräktigheter, men inte allt för ofta.
Stoet är betäckt två eller tre gånger. Den sista gången 28 juli.

Jag har en bekant som precis varit med om samma sak. Enligt grundliga undersökningar och UL så konstarterades hon tom, till ägarens stora besvikelse. Under vintern har hästen blivit rund och go, men inte så konstigt då hon inte rids utan bara går och äter, gör inget att hon är lite rund heller så inget som ägaren reflekterat över. När jag var där och hälsade på sa jag att jag tyckte hon såg dräktig ut. Tydligen har hon varit skendräktig förut, men jag tyckte änåd de skulle kolla henne igen, och mycket riktigt var hon dräktig. Nu har hon fölat ett friskt och fint litet hingstföl :)

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 442
Senast: Lyxzen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka