Sv: Hur vanligt är det med fölnings "chock"?
När min märr fick sitt första föl (och än så länge enda) så var hon väldigt nyfiken på vad den saken gjorde i hennes box, hon tog några smakprov på fölet med.
Dock så var hon inte beksydande mot fölet, vissade inga störe moderskännlor. Kunde mkt väl tränga upp fölet i boxen, sparka mot fölet och vara anmält elak, lite för att visa att detta är min box och du är i vägen, dock var det inga problem för fölet att få di och så, hon accepterade sitt föl men hade inga moderskännslor/beskyddande. Dessutom fick fölet inte äta från samma hö hög i boxen elelr ens smaka av mammans mat för då blev hon mkt sur. Så fölet fick ha en egen krubba och egen hö hög, då gick det bra.
När de senare släpptes på sommarbete (3 månader senare) så blev fölet allvarligt skadad första dagen och fick tillbringa 2 veckor på sjusjukhuset med sin mamma och då var det gick upp för mamman att detta är min lilla plutt och började visa mer omtanke för sin fölis.
Att fölet blev sparkat på betet berode helt enkelt på att mamman inte bryde sig om fölet (moders kännslorna) utan tyckte det var mkt roligare att springa om kring och härja med de andra utan att ha någon koll på sin fölis, så fölis hade ingen som kunnde beskydda henne, jag trodde att hon i detta läget skulle ha passat sitt föl bättre, men icke.