Hur vanligt är det med fölnings "chock"?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stall Olitten
  • Startdatum Startdatum
S

Stall Olitten

Jag menar ett sto som betäcks för första gången och med semin.
Är det någon som har varit med om att stoet blivit chockad och "undrar" vart fölet kommer i från? Och där av har problem att acceptera fölet?

Sv: Hur vanligt är det med fölnings "chock"?

Nu går en icke avelskunnig in och svarar så ni får rätta mitt inlägg om det är felaktigt!

Men logiken säger mig att i takt med att dräktigheten fortskrider så ökar den hormonhalt som hos de flesta människor och djur gör att man förbereds på en avkomma!

Enligt det du skrev så ska alltså stoet ha en betäckning i minne och därigenom kunna göra en koppling?
Jag är skeptisk.;)

I så fall skulle även de ston som man ibland får binda osv. få traumatiska upplevelser och förskjuta sina föl av den anledningen med.

Har både träffat på och hört talas om flertalet ston som inte vill ta sina föl men ingen av dessa har blivit inseminerade!

Finns det verkligen en forskning som stödjer sambandet mellan semin och det du kallar "fölchock"??

Jag har bara varit om ett sto som stått och tittat förvånat på sitt första föl. Detta sto var betäckt på naturlig väg. Plus att hon i hela sitt liv alltid såg lika förvånad ut efter varje fölning. När fölningen var klar stod hon i ena ända av box och fölet i den andra. Så tittade hon på mig precis som "Du det ligger något där borta kan du ta hand om det".

Ja när jag lärt känna henne och visste att det var jag som skulle torka fölet och hjälpa det upp så;) För utom det första fölet så var med på noterna om att hon var mamma så fort fölet kom upp och kunde stå. Men den först födda fick hjälpa att dia de första dagarna genom att binda upp stoet och hålla upp ett framben.

Man har ju läst i böcker (kommer inte ihåg vilka nu) att i och med att seminering blivit vanligare så har fallen av aggrisivitet mot det egna fölen ökat osv och att man har sett samband mellan det och seminering på förstföderskor. = "fölnings chock"

Vet inte om det stämmer = där av frågan...

Jag vet bara detaljerna bakom en förstfölerska som absolut inte tog sig an sitt föl och det var just efter en inseminering. MEN bara för att man väljer naturlig betäckning är det ju inte alls säkert att det går som smort!
Jag var ifjol med om ett sto (naturlig betäckning) som visst kopplade att det var hennes föl och hela det kitet, men inte att det var fölet som skulle göra något åt de ömmande tuttarna! Det var ett himla sjå innan digivningen funkade för dem...

Jag tror att det är lättare för stoet att koppla ihop hormonförändringarna = dräktig om det föregåtts av en betäckning istf veterinärbesök första gången men jag har inte sett någon statistik. Det kanske är att tro lite för mycket på dem, men man säger ju att hästar har ett gott minne.

Jag tror däremot absolut att man traumatiserar stoet om man genomför betäckning mot hennes vilja (språngremmar etc). Inte nödvändigtvis så att hon inte tar sig an fölet (varför skulle just det ha någon betydelse?) men att hon blir "besvärlig" även nästa gång hon skall betäckas.

Jag tror däremot absolut att man traumatiserar stoet om man genomför betäckning mot hennes vilja (språngremmar etc). Inte nödvändigtvis så att hon inte tar sig an fölet (varför skulle just det ha någon betydelse?) men att hon blir "besvärlig" även nästa gång hon skall betäckas.

Ursäkta om jag frångår ämnet, men jag måste lägga mig i!

Vet du vilka krafter som kommer från ett sto som inte står för hingst?
Där finns det inga språnglinor som kan hjälpa.
Under de 1000-tals betäckningar jag varit med om så hjälper språnglinor bara mot att skydda hingsten när vissa ston slår när hingsten kliver av.
Är stoet inte brunstigt så har i alla fall våra hingstar inte kunnat hålla sig kvar, språnglinor eller inte.

Om jag ställer om frågan, så kanske flera svarar.

Hur många här inne har haft förstfödeskor som de seminerat? Och har det varit problem fritt vid fölningen? Eller är det någon som haft något problem?

Svar på på hittade frågor är ej av intresse...

När min märr fick sitt första föl (och än så länge enda) så var hon väldigt nyfiken på vad den saken gjorde i hennes box, hon tog några smakprov på fölet med.
Dock så var hon inte beksydande mot fölet, vissade inga störe moderskännlor. Kunde mkt väl tränga upp fölet i boxen, sparka mot fölet och vara anmält elak, lite för att visa att detta är min box och du är i vägen, dock var det inga problem för fölet att få di och så, hon accepterade sitt föl men hade inga moderskännslor/beskyddande. Dessutom fick fölet inte äta från samma hö hög i boxen elelr ens smaka av mammans mat för då blev hon mkt sur. Så fölet fick ha en egen krubba och egen hö hög, då gick det bra.
När de senare släpptes på sommarbete (3 månader senare) så blev fölet allvarligt skadad första dagen och fick tillbringa 2 veckor på sjusjukhuset med sin mamma och då var det gick upp för mamman att detta är min lilla plutt och började visa mer omtanke för sin fölis.
Att fölet blev sparkat på betet berode helt enkelt på att mamman inte bryde sig om fölet (moders kännslorna) utan tyckte det var mkt roligare att springa om kring och härja med de andra utan att ha någon koll på sin fölis, så fölis hade ingen som kunnde beskydda henne, jag trodde att hon i detta läget skulle ha passat sitt föl bättre, men icke.

Om jag istället jämför med förstföderskor bland alla de djursorterna som jag har (hästar, kor och får) så finns en gemensam nämnare med de som har svårt att inse att de är mammor. Det är att de fått ungen när det inte funnits någon äldre "mamma" som visat hur det går till. Ibland kan det ha räckt med att de gått med sin mamma när de fått små syskon. Men jag har också sett unga mammor som inte förstått vad rör sig om bli både visade och tillrättavisade av äldre erfarna djur.
Kan ju vara så att idag med seminering och möjlighet för fler att betäcka att stoet inte får support från äldre och erfarna ston för att det inte finns något.

Vi seminerade min 17-åriga förstföderska för några år sedan, inga som helst problem. Och hon hade aldrig varit med om nån annans fölning tidigare heller. Hon var lika beskyddande mot fölet som min nuvarande märr är mot sin 4:e bebis tillverkad på naturlig väg.

Jag kanske fördummar arten häst nu, men jag tror inte de är så 'smarta' att de kopplar ihop en betäckning 11 månader tidigare med själva fölungens ankomst.

Det är nog mer hormonerna som styr det där.

Jag kanske fördummar arten häst nu, men jag tror inte de är så 'smarta' att de kopplar ihop en betäckning 11 månader tidigare med själva fölungens ankomst.

Dessutom så kan ju knappast stoet veta att en betäckning resulterar i ett föl, vilka vissa verkar förutsätta här.

De ston jag har avlat på har alltid seminerats och har ju förstås varit förstföderskor första gången och det har alltid gått bra. Även mitt sto som jag betäckte som 3-åring fattade grejen direkt, klarade fölningen helt själv och blev en utmärkt mamma.

När mitt sto fick sitt första föl som 5-åring var hon helt oförberedd verkade det som... (hon var seminerad) Fölningen gick bra och fölungen var stark och pigg (som tur var) Men stoet reagerade precis som att "vem har släppt in den där till mig?" Så fort fölungen kom i närheten av henne sprang hon iväg till andra änden av boxen, försökte vi hålla fast henne, slog och sparkade hon åt fölet, det var superjobbigt! Fölet föddes vid 21-tiden på kvällen och först vid 15-tiden dagen efter fick han dia henne (under tjut och skrik från stoet) för första gången... Men vilken lättnad det var! Då hade vi kämpat precis hela tiden med att få henne att ta fölet till sig. (fölet fick mjölk i flaska under tiden, och blev såklart mer och mer präglat på det, för under magen på stoet var det ju bara otäckt...)
När jag tog ut stoet brydde hon sig inte ett smack om fölet som stod och skriade i boxen, hon var bara intresserad av de andra hästarna ute)
Men när hon väl accepterat sitt föl blev banden precis så starka som de ska vara, och hon var en omsorgsfull och bra mamma! De följande fölen hon fick var det inga problem med hennes moderskänslor, hon har alltid varit en toppenmamma, tror faktiskt hon till och med skulle ta sig an ett moderslöst föl nu!

När våran 4-åring fölade så blev hon först liggande på sidan efter fölingen som "usch vad jobbigt det där var" men bara fölungen började rör sig så hon förstod att han fanns där så var hon som vilket rutinerat fölsto som hellst.

Jag tror inte på teorin att förstföderskor som seminerats kontra naturlig betäckning i högre grad är dåliga mammor.

Däremot så tror jag att förstföderskor generellt kan vara lite "sämre" på att vara mammor pga av att de inte har någon erfarenhet. Det kan ju tex vara svårt att få dem att dia först gången eftersom det jälvklart gör jätteont på stot då. När sedan diandet har kommit igång ökar utsöndringen av hormonet som påverkar mjölkbildning och faktiskt även moderskänslor.
En erfaren hästmamma vet att man ska låta ungen dia pga av erfarenhet.

Jag tror att ston kan ha nytta av att ha sett och varit med när andra ston fölar. Däremot tror jag inte att de kan koppla bätäckning med föl. Hästar uppfattar saker i bilder, de kan inte dra slutsattser.

Sedan tror jag att det finns de ston som absolut inte ska bli mammor (svårt att veta innan dock) pga av att de helt enkelt inte har den instinkten tillräckligt utvecklad, de är ju faktiskt olika individer.

Har en bekant som hade ett sto som var superaggressivt mot sitt föl hela första månaden, sedan gick det bra men det var på en nåder:devil:. Hon var på samma sätt med nästa fölunge och efter det blev det inga fler föl pga av just det beteendet.
Hon var en trevlig individ i örvrigt, inget speciell på något sätt.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
888
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 019
Senast: Freazer
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 468
Senast: Teilani
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka