Hur vanligt är det att föl skadas pga fölning i box? Tänker på klämskador

Intressant att många skriver att det är en skyldighet att vara med vid fölningen men i samma stund skriver att man själv missat en del fölningar...

Det är inte alltid så lätt att hinna vara med. Hade ett sto som PROMPT skulle föla i sin ensamhet... hon knep in i det sista bara för att få vara ifred... hennes två sista fölningar skedde utomhus... tillsammans med hennes äldre barn och såklart UTAN en endaste människa i närheten. Detta var dessutom ett sto som haft mycket svåra förlossningar från början... men för varje fölning blev det lättare och lättare. Hon har som sagt fölat utan människor utomhus dom två sista gångerna... absolut ingen brist på bevakning... hon har väntat ut oss istället och klarat det absolut galant!

Sen undrar jag lite över er som säger att mina ska föla inne... hur kan ni bestämma det? Står hästarna uppstallade hela tiden då en månad innan beräknad fölning och tills fölet kommer? Eller står dom inne extra mycket? Och är ute enbart under bevakning av någon? Är dom ensam? Utan sin flock? Hur sunt är det? Eller står flocken inne med stoet som ska föla?

Jag har varit med om fölningar inomhus som kunnat gå riktigt illa om man inte varit där... just pga av hörnen i boxarna... men jag säger inte heller att det är bäst att föla utomhus... jag vet faktiskt inte... det är nog olika från individ till individ.

Mitt sto är inte intresserad av mina andra hästar, ofta går de i varsin del av lösdriften. Hon går in på kvällen och ut på morgonen, mycket nöjd med att vara i stallet nattetid fast hon är själv.

Hon fölade sist mitt på dagen, så jag hoppas se när vattnet går (om hon är ute) och då leda in henne i boxen. Att föla ute är inget alternativ för henne, då ena hästen är väldigt påträngande och den andra stjäl föl...
 

Liknande trådar

Avel Hur vanligt är det egentligen med lunginflammation pga regn och dåligt väder på föl? Vi får ju alltid höra att vi ska ta in vid dåligt...
Svar
12
· Visningar
3 482
Senast: Ramona
·
Avel Jag har ju ett sto som ska föla i juni. Fölet ska sedan tillbaka till stoets förra ägare och hon kan komma till henne för att föla där...
Svar
7
· Visningar
1 454
Senast: carinaso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp