Hur vänjer ni hästarna vid olika saker?

S

_smirnofff_

Hur går ni tillväga när ni lägger på ett täcke på hästen första gången? Lös i boxen? Uppbunden? Vad bör man undvika?

Hur gör ni första gången hästen ska få ha träns på sig?
Första gången hästen ska få ha sadel på sig?

Tacksam för svar. :bow:

Sv: Hur vänjer ni hästarna vid olika saker?

Tja jag kan ju bara tala för mig då ;)

Täcket jag la på första gångerna när hon stog i sin box och åt, hon brydde sig inte öth.

Träns satte jag på två gånger i boxen en kort stund och sen efter det fick hon ha träns innanför grimman på promenader, grimskaftet satt i grimman!

Sadel la jag på ute på stallplan iförd i grimma och longerlina, så att hon skulle ha rum att flytta på sig om det var obehagligt. Brydde sig dock inte alls.

Har aldrig hästen uppbunden när jag presenterar henne för nya saker, mest för att min inte är riktigt van vid att stå bunden ännu, heller inte i trängre utrymmen då vissa hästar tycker att det blir extra obehagligt då.

Men nu har jag ju haft en väldigt enkel unghäst som finner sig i allt.

"Tyvärr" har jag samma typ av häst, så allt har gått jättefint till!

Tips däremot är att få saker att låta så de vänjer sig. Tex med sadel så stod jag och drog och "kastade" med stiglädren så det lät (ljudkänslig häst!). Inte kul om man alltid varit försiktig, hoppar upp på hästen någongång och ska fixa läderlängden, det låter och hästen får panik!
MEd sadeln så började jag med schabrak+täckesgjord. Sedan la sadel på och det blev ingen större skillnad.. =D

Så mina tips är:
Låt det ta tid, var lugn.
Våga låta det låta! prassla med mera med avsikt!

Finns, som jag ser det, två grundprinciper.
Den ena är att börja väldigt smått och försiktigt med det man slutligen vill uppnå. Först smådutta med en näsduk för att så småningom ha tagit sig ända fram till hästtäcket.

Den andra är att hitta på så mycket tok och pyssel som möjligt så att hästen blir van vid att utsättas för precis vad som helst hur som helst. Då behöver man inte bry sig om långa tillvänjningsprocedurer för allt man vill göra. Bara att lägga på täcket eller sadeln, tränsa, sela på osv.

Själv lever jag efter det andra alternativet.

LIA

När jag ska vänja hästen vid saker sitter den aldrig fast utan antingen är vi i boxen eller ute i gången med grimma och långt grimskaft (har en relativit stor gång med mycket plats). Först får hästen lukta på saken sen lägger jag på den och tar av igen (direkt) och så luktar vi igen. Efter det lägger jag på igen och är allt lugnt låter jag den ligga på ett par sekunder och så tar vi av igen. Viktigt är att hästen står stilla och är lugn när man gör detta, är den inte det så provar man inte den nya saken den dagen.

Det brukar ta 1-2 gånger innan min häst är helt ok med nya saker. Hon är av den lugna typen en mer känslig häst kan det ta längre tid. Men tror mycket mer på att vänja in lite lugnt än att bara kasta på och köra.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 741
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 752
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 046
Senast: tessan.g
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 304
Senast: Cina B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama