Hos oss tillämpar vi karantän för nya hästar, dvs de får gå i egen hage/lösdrift/utebox på en avskild plats i två veckor innan de får ha kontakt med andra hästar på gården eller tas in i stallet. Därefter brukar den nya hästen få gå i separat hage i nära anslutning till den flock den skall in i några dagar innan ihopsläpp sker.
Det jag gillar med karantänsförfarandet, förutom det uppenbara att det förhindrar/försvårar spridning av olika smittor, är att jag då när jag köpt en ny häst haft ett par veckor på mig att sköta hästen helt själv och lära känna den innan andra människor och hästar kommer in i bilden.
Foder kan vara bra att ha med från gamla stallet och blanda ut med det nya i början, för en successiv övergång på kanske 1-2 veckor.
Ridning eller annan träning brukar jag börja med från dag ett (eller två, beroende på när på dagen hästen kommer), och då på en för hästen "lätt" nivå. Är det en tävlingshäst i full kondition, rider jag ett normalt till lätt träningspass, är det en unghäst som bara precis är insutten så longerar jag eller gör något annat från marken. Men tror i normalfallet inte på några längre viloperioder eller bara promenader i början, utan börjar med det jag tänkt att hästen skall göra på det nya stället.