Hur vänja vid bilresor?

A

Await

Om lite mindre än 3 veckor flyttar jag till skåne (internat) med kissen som då är nyss fyllda 12 veckor. Och pja, det är en bit, ca 3-4 timmar skulle jag tro att det tar att åka. Så.. ni som kan, hur vänjer jag honom vid att åka bil så att det blir så bra för honom som möjligt? Buren har stått framme ganska länge nu och han sover i den osv, men är det korta turer i bil som gäller nu innan eller finns det andra smarta sätt? :)

Sv: Hur vänja vid bilresor?

Ja, det är nog ut och köra bil som gäller, 10 minuters runda eller runt kvarteret lixom... Lycka till!

Enligt min erfarenhet är det svårt att vänja en katt vid att åka bil. Jämför inte med en hund som ofta kan se ut på ett annat sätt.
Mina katter (totalt 5 stycken på 28 år!) har åkt väldigt olika.
En säger absolut ingenting, en skrek hela vägen, en annan skrek på bortvägen men inte hemvägen, någon skrek för att sympatisera med någon annan........:confused:
Så mitt enda råd är: Ta kisse i korgen och hoppas att han är en av dom som tycker det är rätt OK. Om han inte tycker det kan ingen träning ändra på detta.

En katt är en katt är en :cool:

Får väl pröva det, det kan behövas, så tack :D

Jag får ta små turer och testa.. och framför allt hålla tummarna, funkar inte det så kommer jag nog få en ganska öh.. livlig bilresa :D

Hehe, så är det.. Alla är olika. vår ena är kolugn i bilen men den ena skriker. Veterinären säger varje år när vi vaccinerar-ni måste träna på att åka bil!

Men hur ofta behöver en stallkatt åka bil, så det blir ju inte någon träning ändå.. det är en gång typ vartannat år eller hur det nu är när han ska till doktorn för spruta..och det är ca 20 minuter. Annars hade vi lagt ner tid på att träna.

Hoppas att resan går bra, annars är det öronproppar som gäller! =)

Mja, han kommer åka hyffsat ofta, eftersom jag ska hem över lov osv. Och eftersom jag isf åker tåg kan jag nog få lite småbuttra blickar av medresenärer om han gastar för full hals :D
Öronproppar kan nog behövas eftersom det är min käre fader som kör, och jag har en känsla av att det kommer bli nästintil en tävling mellan dom två vem som gastar högst :angel:

Det går säkert bra, men då har du större anledning till att träna än jag.. =)

Hur gick det när du tog hem kellingen första gången?

Håller med Holger. Tre katter har vi haft som vi åkt 42 mil i vardera riktningen med. Den första gick hyfsat. Den andra skrek och värst skrek han om jag råkade vissla i bilen. Det fick mig snabbt att vänja mig av med den ovanan. Den siste är en dröm att åka med. Han är tyst och torr. Möjligen kan det bero på att han är väldigt förtjust i att åka till vårt sommarnöje där han från en ovanligt tam, kelen katt snabbt förvandlas till den vilde jägaren.

Attans, vad mössen ligger risigt till. Och man ser knappt till katten. När vi sedan kommer hem förvandlas han till en ovanligt kelen tamkatt som är inne om nätterna igen. Vi har aldrig tränat att åka bil med honom. Det har bara funkat av sig självt.

Han är född här, så han har aldrig satt en tass i en bil förut :angel:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
3 350
Senast: kma
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 606
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama