Hur välkomnar man en blyg katt?

imported_gerbera

Trådstartare
Har fått två nya bedårande inneboenden idag. Två år gamla honkatter. Den ena är riktigt framåt och kaxig och har utforskat alla skrymslen och vrår och hälsat och gosat. Verkar lovande.
Den andra ligger under sängen och jag undrar lite hur jag bör förhålla mig till det. Jag vill såklart inte stressa fram något. Ägaren tyckte det kunde vara smart att lyfta in henne till badrummet och visa henne kattlådan. Hur mycket ska man kämpa med det? Jag vill helst låta henne komma fram av sig själv, men är lite orolig att hon ska kissa överallt (vilket såklart inte är hela världen men vill inte att hon ska få olater).
Tips och trix?
 
Sv: Hur välkomnar man en blyg katt?

Jag skulle ställa en till kattlåda i närheten av där hon uppehåller sig, bara tills hon tuffat till sig lite. Så fick vi göra när jag fick hem Dimma eftersom hon bara låg och tryckte under soffan eller sängen första månaden (eller var det månaderna?). Hon vågade överhuvudtaget inte gå till badrummet där ena kattlådan stod, det var helt enkelt för långt från hennes gömställen.
 
Sv: Hur välkomnar man en blyg katt?

tack så mycket! Nu kunde jag gå och lägga mig med gott samvete. Den blyga kissen var uppe och smög i natt, till och med upp i min säng en snabbis för att kolla läget. Tror hon åt lite och det var nog väldigt bra att ha lådan nära till hands. Först tänkte jag att det skulle bli förvirrande för den andra då vi bara har en låda, men det verkar duga. Bra lösning tills visare.
 
Sv: Hur välkomnar man en blyg katt?

Jag brukar "tvinga" dem lite till närhet när de är sådär.
Exv. lyfta upp dem, klappa dem lite och släppa ner dem vid maten (och gå därifrån eller sätta mig stilla en bit ifrån).
Bara för att visa att det är inte är så farligt att vara framme.
Lyfta upp dem några gånger om dagen och ge dem lite närhet sas.

Sen även leka lite med dem för att avdramatisera allting. Nu är ju inte dina kattungar så de kanske inte är lika busiga längre, men någonting borde ju fungera.

Nu har jag visserligen mest erfarenhet av vildkatter, men jag tror nog det funkar lika bra på nya tamkatter.

Sen som Tassen skrev att ha kattlåda (och matplats) lite närmre gömstället, så de verkligen vågar äta och går på lådan.
 

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Marvin
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 279
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 692
Senast: mackan
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 291
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp