Hur välkomnar man bäst en omplacering?

Mli

Trådstartare
På torsdag kommer vår 7månaders hanhund hem till oss. Jag får med mig hans igloo och hans filt ( som även kommer från uppfödaren) och även hans mat.
Det borde ju bli en ganska stor omställning för den lilla stackaren. Från en liten lägenhet till ett stort hus med stor tomt och massa andra djur på gården.

Någon som har något bra tips för att göra övergången så smidig som möjligt?
Massa kärlek, gos och bus är ju en bra början. Ska man vara försiktig med att ge godis eller ska det också stå med på agendan? Har bara haft hundar sedan valpstadiet innan så detta är nytt för mig.

Sv: Hur välkomnar man bäst en omplacering?

Massa kärlek, gos och bus är ju en bra början.

Nej, det är det inte.
Låt hunden titta sig omkring, bekanta sig med omgivningen och ta det lugnt till en början. När han börjar kännna sig hemmastadd kan ni börja med bus och sådant.

Jag menade inte direkt att vi skulle kasta oss över hunden och jaga den med leksaker.. Tänk att man direkt blir idiotförklarad ifall man inte specificerar sina ord i minsta detalj? Det är väl självklart att hunden får kolla av omgivningen först innan man distraherar den med annat? Men efter det så kommer lek inte långt ner på listan.

Jag och sambon hämtade hem en omplacering på 1,5 år för snart 3 mån sen nu. Vi gjorde inget speciellt när hon kom. Vi hade en hund sen tidigare och vi hyste in den nya direkt in i våra dagliga rutiner. Tyckte att hon anpassade sig fort. Och detta var en hund som bott i hundgård hela livet, varken koppelvan eller rumsren och som nu flyttatade in i en lägenhet.

Det jag tycker man ska vara mest noga med i början är att hunden ska få välja när den vill komma och gosa och så vidare. Man ska inte "tvinga in den" i ens eget personliga utrymme, det kan göra dem osäkra. Låt hunden lägga sig var den vill, och där den lägger sig oftast på golvet testar du att placera iglon (om det nu inte är precis vid ytterdörren eller liknande). Se till att den får ha sin egen plats där ingen får röra den, om du har barn till exempel. Att igloon är en "fristad".

Gå små promenader i omgivningen för att ta in alla uttryck.

Ge hunden tid i början och se till att den får en rutin så kommer den nog snabbt in i ert liv! :)

Min vovve kom hem till mej som fem månaders valp, och var livrädd den första kvällen efter att ha hoppat ut ur bilen och trott att han var hemma igen. Skakade som ett asplöv och sprang med svansen mellan benen- inget skoj alls:crazy: Kände mej som en riktig skurk som hade rövat bort honom

Tanken att han inte skulle sova i sängen föll redan där, jag ville ju så gärna att han skulle trivas med mej så han fick självklart sova i min säng :angel:

Dom första dagarna tror jag att jag bara lät honom vara och försökte att få in någon slags rutin för oss gemensamt. Jag hade aldrig haft hund tidigare och var helt främmande för tanken att ens behöva gå ut med det lilla livet.
Jag tror det bästa är att låta hunden ta den tid den behöver och när den söker kontakt hade jag nog uppmuntrat det, annars bara gå vidare med eran vardag som ni brukar ha det och så kommer hunden snabbt att infinna sig. Det tar ju tid både för er och för den nya familjemedlemmen att vänja sig med varandra, så låt det få ta ett tag så kommer det säkert gå jättebra!

Jag skulle nog däremot inte ta hem så mycket nytt folk dom första dagarna, utan låta hunden bekanta sig med familjen först och främst.

Jag tror att min vovve hade bott in sig redan efter några dagar, efter någon månad när vi åkte på utställning och träffade uppfödaren (som han hade bott hos tills jag hämtade honom) hälsade han knappt på henne. Åtminstone inte lika översvallande som hon hade hoppats:angel::D

Åh vad roligt att få hem en nying:love:

Min lille var sex månader när vi hämtade honom.
Resan hem tillbringade han på golvet mellan mina ben skakandes:crazy: senare insåg vi att han var rädd för vindrutetorkarna som gick hela tiden i ösregnet:crazy: och jag som tänkte att han skulle vara tryggare med mej i fram än bak i bilen.

Vi lät honom och min gamla hund bekanta sig med varandra ute och han fick gå runt i huset och titta och sniffa.

Han var väldigt stressad av sitt tidigare hem som inte var så bra så jag väntade ganska länge med att introducera honom för nya människor, den första månaden var det bara familjen han träffade.

Han valde själv sin sovplats där vi la hans snuttefilt som han fick med sig, då gick han därifrån:eek: och lade sig hos sin nya stora kompis istället:love: de knölade ner sig i gamlingens hundbädd båda två:love:
Han hade en egen bädd men de låg den mesta tiden i samma, eller så låg lillkillen på golvet.
När gamlingen dog tog han över den bädden helt och hans egen som han aldrig hade legat i togs bort.

Så mitt tips är att ta det lugnt, låta hunden göra sig hemma stadd och att låta den hålla sig hemmavid i början.
Inga långa promenader utan bara korta så att den får känna sig trygg.
Det kan ju bli problem med att göra sina behov i otrygg miljö.

Svarar alla:
Tack för era svar! Ni bekräftar det jag redan har tänkt på.

Ägaren fick en besiktningstid idag så att jag slipper besiktiga den när jag redan har fått hem den. Den är ju bes. ua som valp, men jag ville ändå göra en ny för säkerhets skull. Går allt bra så hämtar jag den på torsdag. D:love:

Håll tummarna för att det går bra idag!

Om den kommer direkt från uppfödaren kan en D.A.P verka lugnande om hunden är lite orolig. Den utsöndrar feromener som även tiken utsöndrar och som inverkar lugnande på avkommorna. Finns hos veterinären och sätts i eluttaget.

Nu kommer min inte från uppfödaren, men va intressant! Visste jag inte att det fanns.

Jag menade inte direkt att vi skulle kasta oss över hunden och jaga den med leksaker.. Tänk att man direkt blir idiotförklarad ifall man inte specificerar sina ord i minsta detalj? Det är väl självklart att hunden får kolla av omgivningen först innan man distraherar den med annat? Men efter det så kommer lek inte långt ner på listan.

Men HUR ska red_chili kunna veta att just DU redan vet att man inte ska busa upp hunden så fort den anlänt till ett nytt ställe? Med tanke på att du skriver i text så JA, då får man vara tydligare än vanligt..är det något att ta personligt :confused:

Min hund kom hem till mig 3 år gammal och hade bott på hundgård utomhus hela sitt liv mitt ute i en skog i Norrland. Jag bor i ett lägenhetsområde med mycket hundar och människor, trappor, hiss och annat "skumt".

Jag gjorde helt enkelt så att jag tog det lugnt den första veckan. Vi gick ungefär samma promenader och gick runt och kollade in omgivningen. Det var aldrig några problem, dom flesta hundarna anpassar sig väldigt fort om dom trivs.

Det är väl självklart att hunden får kolla av omgivningen först innan man distraherar den med annat?

Eftersom jag inte vet hur mycket hunderfarenhet och inte känner dig är det knappast något som jag kan tänka "självklart tänker hon så" om. Det är när man börjar se saker som självklara som missförstånd uppstår mer än innan och med tanke på att de flesta som läser det man skriver här, faktiskt inte känner en, så får man vara ganska noggrann med hur man uttrycker sig. (det skulle många gånger inte skada om man var mer noggrann även i "verkliga livet", men det är en helt annan diskussion)

Jag vet många som börjat dag 1 med att dra ut hunden på utflykter, leka med den när de kommer hem och vara allmänt "på" redan från start - men sett det som "lugn start" för att de tänkt vara igång ännu mer sedan.

Oavsett ålder på hund så försöker jag ha hemkomsten likadan. För mig spelar det alltså ingen roll om hunden är 8 veckor eller 8 år. Lugnt i början, bekanta sig med varandra och sedan, efter det, börja att tillsammans utforska världen, det kör iaf jag på.

Jag tänker annorlunda än du, uppenbarligen. Om nån ställer en fråga så svarar jag på den utifrån en tro att människan som har ställt frågan har normala kunskaper. Om nån på hästtrådarna hade tex frågat hur mkt äpplen man kan ge en häst så hade jag svarat på det, inte börjat med att berätta att hästar ska i grunden äta grovfoder. Det blir många tråkiga inlägg om man förutsätter att personen inte kan något alls.

Till alla:
Nu har hunden kommit och allt har gått bra. Bilresan hem var stressande för hunden eftersom han inte är van att åka så långt eller i bur. Hunden - Ådi - äter som han ska, sover gott och är allmänt trevlig. Har svårt att tro att den bara har varit här sedan i torsdags. Han har redan nu börjat slappna av så pass att han kan sova vidare i soffan trots att jag går i väg till ett annat rum.
Katterna har satt sig i respekt så nu har han slutat att skälla på dem. Grisarna är fortfarande lite läskiga. Hästarna (speciellt min ardenner) är väldigt konstig och läskig men jag antar att det lugnar sig där med snart.

Grattis till nykomlingen!

Jag skrev just ett svar på en annan tråd, så ursäkta om jag upprepar mig lite.

Om jag fattar dig rätt, så undrar du om man ska börja med godis direkt eller avvakta med det..
Jag skulle säga att det beror på vilken funktion du vill att godis ska ha senare.
Vill du ha godis som en effektiv belöning senare, ska du undvika att "locka"/"muta" hunden med det nu. Tänk redan nu "belöning för prestation" och ge bara godis just när du tycker han gör någon bra.

Vill du däremot använda godis som en "snabbfil" till närkontakt och gos, då ska du förstås ge honom något så fort han tar kontakt med dig.

Hoppas det var lite svar på din fråga.
Annars får du väl bli arg på mig också, för att inte jag heller fattar hur mycket du redan vet. :laugh:

I övrigt kan jag bara instämma med alla svar du redan fått. Det spelar inte så stor roll om hunden är åtta veckor eller åtta år, man gör ungefär samma saker ändå. Om inte hunden har några problem förstås, som rädslor, blyghet, aggression, stress etc. Då måste man ju anpassa sina åtgärder till det.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att du har fått många bra råd hittills och vill bara tillägga att du borde ha hunden kopplad utomhus den första tiden. Nu har du ju redan fått hem hunden och jag vet inte hur nu har gjort hittills, men det är mitt bästa tips.
Jag vet inte hur många hundar man har hört talas om som nyss har flyttat till ett nytt hem som kommer bort. Och då inte heller hittar tillbaka i den ovana miljön.

I vilket fall, lycka till!

Isommras Fick jag hem min Import från Ungern han var då exakt 9 månader.
Vi gjortde som så att först så gick vi en lite promenad i området han fick kolla läget (väldigt försiktig kille så vi tog in området lite som vi kännde att han pallade med) Sen åkte vi till en stor rast hage och där sprang mina två busar så vi tog in den lille ädr och dom lekte busade och satte lite revir och ålders katagorier.
Sen gick vi hem tillsamamns och jag lätt då honom utforska huset och så klart hade han två blivande sotr brödrar i hälarn(dom andra hundarna)
Men allt funkade jätte fint för honom och för flocken de är aldrig några problem bästa polare och otroligt säker och social hund har han blivit.

:)

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 939
Senast: Kilauea
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 193
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Min hund har aldrig haft problem med att vara ensam. Han kom som omplacering när han var nästan sju månader och trots stor stress, många...
Svar
19
· Visningar
2 773
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 029
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar