Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är ett ardennersto som jag har. Hoppas på en så okomplicerad fölning som möjligt. Men Jag tycker i och för sig att det låter mest logiskt att en större och grövre hingst gärna ger större avkommor? Då tänker jag på mitt sto som aldrig haft föl innan..Det har ingen större betydelse. Fölungen anpassas efter livmoderns storlek. Så inom raser är det lugnt att ta en hingst som är större än stoet. Däremot hade jag inte använt stora hingstar på små ponnyston.
Det är ett ardennersto som jag har. Hoppas på en så okomplicerad fölning som möjligt. Men Jag tycker i och för sig att det låter mest logiskt att en större och grövre hingst gärna ger större avkommor? Då tänker jag på mitt sto som aldrig haft föl innan..
Det är sällan så stor storleksvariation inom en ras att du behöver fundera på hingstens storlek av den orsaken.Det är ett ardennersto som jag har. Hoppas på en så okomplicerad fölning som möjligt. Men Jag tycker i och för sig att det låter mest logiskt att en större och grövre hingst gärna ger större avkommor? Då tänker jag på mitt sto som aldrig haft föl innan..
Man har hört från olika håll att man bör välja en hingst som är mindre än stoet när det gäller ett sto som inte fått föl innan. Samtidigt som andra menar att det inte har någon betydelse. Vad gäller igentligen?
När man pratar storlek på hingst är det mankhöjden eller bröstomfånget man ska tänka på?
NejOkej, för hingsten jag hade bestämt mig för är 163 cm i mkh. 230 i bröstomfång samt 30 i skena. Mitt sto är 158 cm i cm i mkh och är 224 i bröstomfång och 27 i skena. Hingsten är även känd för att lämna ganska stora avkommor. Så ni tycker inte jag ska oroa mig trots hans storlek och att han ger stora avkommor? Mitt sto är ju visserligen inte litet hon heller men man är alltid lite nojjig i början. Iallafall jag. Man vill ju ha dom bästa förutsättningarna för att det ska gå så bra som möjligt.