Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Blir man drabbad av en idiot så blir man det ändå, finns ju dom som går in i stallen och skär hästar också och rent krasst borde det då vara säkrare att ha hästarna i hage där dom har chans att fly?


Beck-citat: "Du skaffar inte ett brandlarm för att du tror att det ska börja brinna. Men om du inte gör det, och det börjar brinna, så tror du att det gör det just därför..."
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Jag har alltid ute dygnet runt under sommaren.

Nu är det bara en tidsfråga innan de går ute på natten också i sina vanliga hagar inför betet.

Jag tänker som så, att visst kan det hända..det finns idioter..men livet går inte ut på att tänka "tänk OM" hela tiden. Hästarna mår bra av att gå ute och det överväger det som eventuellt kan hända.

krasst sagt: vill någon verkligen skada en häst..får man nog ta till mer än att bara hålla dem inne på natten..

Nä, för mig finns det ingen anledning till att gå runt och oroa sig, risken är liten att det händer och det blir svårt att erbjuda ett vettigt liv för någon ifall man hela tiden oroar sig över vad som kan hända.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Jag fick en fråga igår från sambons lillasyster, hur jag vågar ha mina hästar ute dygnet runt. Hon syftade på att det finns ju dom som skadar/skär hästarna. Hästarna i hennes närhet står på box hela sommaren.

Det fick mig att tänka, nuvarande sommarhagen till mina ponnyer ligger precis brevid en landsväg som är rätt trafikerad. Men jag har bra staket med ström i.
Jag vill ha mina hästar ute för att det är det naturliga för dom, de mår bättre ute helt enkelt.

Hur tänker/ vågar ni? :)

Nu har det ju även hänt att hästar har skadats i sin box också, så tyvärr ser jag inte det som något skydd att ha dem på stall. Våra går ute dygnet runt under betet.
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Rent spontant är nog risken ganska liten om man kollar till antalet hästar i sverige och antalet som blir utsatta för skadegörelse av sjuka människor, men jag väljer ändå att som i år ha mina ute dygnet om i hage där det bor folk runt omkring som jag vet har koll på hästarna. Sen är det ju inga garantier men det känns tryggare :)
Jag skulle aldrig våga sommarbete i skymd hage långt uti skog eller liknande:nailbiting:
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Jag skulle inte kunna beröva hästarna utelivet pga min oro. De har rätt att få vara hästar.
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Jag vill ha mina ute hela tiden då dom trivs bäst med det. Jag bor ute i skogen och vägen hit leder bara hit. Skulle det komma någon måste man förbi vårat hus med vakthund för att ta sig till hästarna. Känner mig rätt trygg :)
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Den enda häst jag känt som blivit utsatt för något liknande stod i boxen bredvid min hästs. I ett litet stall på en gård med två vakthundar och två bostadshus, mitt i vintern.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Jag har valt att ha häst där jag har just för att det ligger lite off.

Gården ligger på en ö. Och man måste köra genom några grupper bostadshus med hundar etc för att ta sig ut till gården.
Min ena står på box utom sommarbetet. Den andra går på lösdrift året om.
Jag känner ingen direkt oro för att någon ska komma och skära dem.

Den ena har jag haft med mig bla till där vi har båten. Senare fick jag höra att de haft problem med att folk tjuvred hästar i hagen där.
Det är enda gången jag varit glad för att min häst var en folkilsk, skygg, rädd och annat som gjort att om de ens fått komma fram till honom så hade de förmodligen inte kommit upp. Hade de gjort det hade han dängt av dem.
Han är "tyvärr" (i det avseendet) betydligt mer social idag.
Och min andra är supergullig från marken.

Hos oss stod ett tag en häst som i förra stallet blivit stulen i hagen(med en annan häst). Den hade ridits och sen släppts lös långt från stallet att kuta runt på asfalten i ett centrum. Den blev mkt skadad. De försökte länge med den. Men nu är den avlivad. Den andra tror jag avlivades ganska direkt.
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Min häst är alltid ute dygnet runt.

Till skillnad från många andra har jag dock varit med om att folk gjort åverkan på beteshagen. Flera gånger har staketet blivit uppklippt och bilar kört in. Detta har dock inte gjort att jag inte vill ha hästarna ute, men jag har avgränsat hagen och modifierat.
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Att människor går in och skadar hästarna kan ju vara rätt svårt att värja sig mot. Men ett fungerande larm som larmar om stängslet blivit sönderklippt, nersprunget eller på annat sätt skadat borde vara en relativt enkel sak att fixa. Ledningarna till en hage är ju oftast en eller flera slingor. Blir en slinga bruten så borde det vara rent tekniskt vara rätt enkelt att få ett "avkännande alarm" att larma. Det minskar ju risken för att hästarna hinner lämna hagen med...

Lite märkligt att sådana alarm inte finns ute på marknaden.När jag "krigat" ute i skogen för kronan har vi ofta satt ihop dylika alarm ute i skogen. Det har rört sig om "diskreta" larmanordningar som kan bestått av diskreta gröna tunna sytrådar till kraftigare av eltråd. Grejen är att om någon "oinbjuden" kommit för nära har han i allmänhet startat larmet genom att en stömkrets brutits eller tvärom. En liten diskret lampa som tänts i tältet eller gömslet har sedan raskt väckt alla soldater och fått ut dem i skogen för att mota den lede fi... !

En saftblandare på gårdsplan, i huset och eller stallet som larmar när något hänt med stängslet borde inte vara en teknisk lösning som kostar många kronor. Handlar mer om att djurägarna frågar efter en sådan lösning.
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Jag har faktiskt inte ännu vågat bestämma mig för om hästen ska vara ute eller inte på natten. Min är jag eg inte jätterädd om (för?), han är ganska skygg med nya människor. Men jag tycker samtidigt det är läskigt om någon skulle gå in i stallet, där är de ju helt försvarslösa instängda i en box.
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Men Åhh .. stackars hästar om de ska inne pga en noja :meh:
Jag har säkert 100 ständiga orosmoment snurrande i huvudet , men det kan ju inte styra hästarnas väl och ve !

Mina går ute dygnet runt , året runt , för just dom här hästarna trivs med det.

Snälla .. ge denna tolvåring lite tankealternativ angående hästhållning , så hon kan bilda sej egna uppfattningar med tiden.
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Jag anser att hästens livssituation går föra den lilla risken det är att ha honom tillgänglig för sjuka människor. Dessutom sker skärningar i stall såväl som ute. Så jag tror inte att risken är så mkt större bara för att hästen är utomhus på natten.
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Det finns tokigt folk lite överallt men inte som får styra mig. Hästarna går ute dygnet runt så fort temperaturen tillåter. Vill någon göra illa hästarna lär dom väl även kunna ta sig in i stallet. Mina hagar ligger intill gården med god uppsikt.
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Hästskärare är extremt ovanligt. De gånger som det står något om detta i tidningarna så är det nästan alltid så att man kan konstatera att hästarna skadat sig på annat vis, men det är inte lika intressant att skriva om verkar det som.

Jag har en häst som fått en sparskada som såg ut exakt som ett skärsår, det var ett rent snitt rakt in. Det fanns ett löst benfragment så det är med 100% fastställt att det var en spark

Jag är alltså inte det minsta bekymrad om att ha mina hästar ute dygnet runt.
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Att människor går in och skadar hästarna kan ju vara rätt svårt att värja sig mot. Men ett fungerande larm som larmar om stängslet blivit sönderklippt, nersprunget eller på annat sätt skadat borde vara en relativt enkel sak att fixa. Ledningarna till en hage är ju oftast en eller flera slingor. Blir en slinga bruten så borde det vara rent tekniskt vara rätt enkelt att få ett "avkännande alarm" att larma. Det minskar ju risken för att hästarna hinner lämna hagen med...

Lite märkligt att sådana alarm inte finns ute på marknaden.När jag "krigat" ute i skogen för kronan har vi ofta satt ihop dylika alarm ute i skogen. Det har rört sig om "diskreta" larmanordningar som kan bestått av diskreta gröna tunna sytrådar till kraftigare av eltråd. Grejen är att om någon "oinbjuden" kommit för nära har han i allmänhet startat larmet genom att en stömkrets brutits eller tvärom. En liten diskret lampa som tänts i tältet eller gömslet har sedan raskt väckt alla soldater och fått ut dem i skogen för att mota den lede fi... !

En saftblandare på gårdsplan, i huset och eller stallet som larmar när något hänt med stängslet borde inte vara en teknisk lösning som kostar många kronor. Handlar mer om att djurägarna frågar efter en sådan lösning.

Jag har en stängselapparat som larmar. Så det finns. Dock hjälper den ju inte ett dugg mot själva klippandet av staketet och det kräver ju även att man är hemma och helst vaknar av att apparaten tjuter.
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Dessa hemska människor kan ju även bryta sig in i stallet och skada hästarna som står på box. Mina hästar går i alla fall på lösdrift året om, men dem går en bra bit ifrån landsvägen så risken att någon sjuk människa skulle hitta dem och skada dem är minimal.

Förut stod min ena häst i ett annat stall precis bredvid landsvägen och då var jag ju lite lagom orolig om kvällarna. Men stallägarna bodde precis bredvid hagen och hade dessutom vakthund vilket gjorde det lite tryggare. Under de 4 år jag spenderade där hände det i alla fall inte något som tur är :)
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Jag har en stängselapparat som larmar. Så det finns. Dock hjälper den ju inte ett dugg mot själva klippandet av staketet och det kräver ju även att man är hemma och helst vaknar av att apparaten tjuter.

Att ha ett larm som märks är ju mycket av själva grejen med larm även om diskreta larm ibland har ett högre värde. Skulle någon klippa av en stängseltråd och det omedelbart skulle börja blinka och tjuta på gården skull nog samma person akta sig för att göra samma sak igen. Och förmodligen även bli bortskrämd från gården innan några hästar skadats.

Och ett larm fungerar förhoppningsvis även när man inte sover. Kan man ha en bra uppsikt över alla hagarna från gården är det snabbt och lätt att vid ett larm göra en snabbkoll och se om något misstänkt pågår.

Om stängselapparaten redan har ett larm är det en mycket liten sak att uppgradera det. Kanske till och med kombinera det med internetkamera på lämpliga platser (var ju någon här som bodde bredvid en skrot och som ständigt fick stängslet sönderklippt av metalltjuvar).
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Jag hade velat ha kamera men åt alla håll runt hagen går det antingen vägar folk promenerar på eller är hus. Då är det inte ok väl?

Att resonera som så att det är så få hästar som skadar funkar nog inte så bra om man bor i trakter där våld mot djuren upprepats. Lite som att jag i Skåne skulle tycka det är tramsigt att vara rädd för varg.
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Jag känner som dig. Jag har dock inte råkat ut för något själv men hört mycket skräckhistorier och haft bekanta som haft problem med det. Vi har haft fall av det nyligen i samma område som min häst står och jag tar hellre det säkra framför det osäkra. Nu vill jag ha min inne av andra skäl också, men tycker knappast att hon lider av det. Hon är redan nu ute ca 9-11 timmar om dagen vilket är lagom för henne, då vill hon in så det fungerar utmärkt. Kommer högst troligen bli lika mycket eller mer till sommaren.

Jag litar inte på folk och har släktingar som fått tagit bort häst på grund av att någon skurit upp den. Tror man får annat perspektiv när man haft det i sin närhet. Och visst kan hästen skada sig i alla fall, men jag ser hellre att den gör det själv än att få lida för att något ufo skall skära den eller liknande. Och det är överlag nattetid det sker, så därav vill jag ha min inne på natten, av den anledningen och flera där till.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 828
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har ett ”litet” problem som jag behöver få hjälp att tänka kring. Min häst måste flytta ganska omgående, av olika skäl. Jag har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 102
Senast: Masse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 857
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 050
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp