Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

BulletForMyValentine

Trådstartare
Jag fick en fråga igår från sambons lillasyster, hur jag vågar ha mina hästar ute dygnet runt. Hon syftade på att det finns ju dom som skadar/skär hästarna. Hästarna i hennes närhet står på box hela sommaren.

Det fick mig att tänka, nuvarande sommarhagen till mina ponnyer ligger precis brevid en landsväg som är rätt trafikerad. Men jag har bra staket med ström i.
Jag vill ha mina hästar ute för att det är det naturliga för dom, de mår bättre ute helt enkelt.

Hur tänker/ vågar ni? :)
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Jag som står inakoderad har inte haft något val, hästarna ska gå ut hela somrarna.
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Vaddå vågar? Jag är inte det minsta rädd för att ha mina hästar ute dygnet runt året runt. Jag har det för att mina hästar vill det och dom är inte gjorda för att stå instängda på några kvm halva dygnet.

Angående det otroligt överdrivna om människor som skär hästar i hagen är jag inte det minsta orolig. Visst, det förekommer såna människor, men i det allra flesta fall har det visat sig i efterhand att hästarna skadat sig själva i hagen. (fast det är ju inte roligt att skriva om i tidningen :meh:)
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Mina går i hagar runt huset, eller längs grusvägen ner till oss. Så jag känner ingen som helst rädsla.
Däremot har vi en hage uppe vid en väg, inte så trafikerad men ändå, och där vill jag inte ha dem.
Främst för att jag inte vill att människor ska stanna och vilja gå in för att klappa (kan vara mycket turister på sommaren), men också för att då är det så långt att gå och hämta dem till stallet... :angel:
Så där får fåren gå istället.
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Självklart är det hemskt ifall nån ger sig på hästarna. Men så mkt annat kan hända också.. en bekants häst fastnade över gallret i boxen och ströp sig.. Dom kan halka och bryta ben i stallgången, gå igenom staketet och fastna och skada sig rejält. Det finns så mkt som kan hända och det går inte att bara tänka på allt som kan hända. Jag tror nog att det är vanligare att hästarna skadar sig i hagen på andra vis än att någon skär dom, även om det känns obehagligt att nån skulle gå in i hagen hos dom.

Däremot kan man ju försöka förebygga det, genom att tex ha hagar nära områden där det rör sig folk, ha ordentliga staket, röja buskage utanför hagen som kan skymma sikt etc. Sen framför allt ordentlig tillsyn, även om man bara enligt lag behöver kolla till dom en gång per dag är det kanske inte det ultimata.. Mkt kan hända på 24 timmar.
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Håller med. Hur vanligt är det egentligen att folk går in och skadar hästar? Ett klassiskt exempel är ju stona som var skurna kring könsöppningen, vilket senare visade sig vara skador efter att de gått genom bäverätet sly i hangen...
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Ehhh? Hur tänkte hon nu? Det är väl lättare att göra en häst illa som står på box eftersom den inte kan komma undan... Eller har hon larm på "sitt" stall?
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Mina hästar går ute dygnet runt större delen av året. Visst kan något hända dem, men man kan inte linda in dem i bomull. OM jag ska gradera min (i princip obefintliga...) oro så är jag nog mer orolig för att de ska skadas av vilda djur än att någon människa ska göra dem illa. Vi har vildsvin i massor i trakten, rävarna gör inte hästarna någon skada men möjligen att någon varg på utflykt skulle kunna orsaka skada på nån av de minsta shettisarna kanske. Björn var många år sedan någon var i närheten, men granfjällsbjörnen (kallades den väl?) var väl inte alltför långt härifrån när det begav sig.
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Kl

Tack för svaren!
Jag har alltid haft mina hästar ute och kommer fortsätta ha dom ute på sommaren, ville bara höra hur ni ser på saken:)
Angående sambons syster är hon 12 år och har bara erfarenhet av hennes systers tävlingsponnyer.
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

I sommar ska hon få stå inne, men det är endast för att vi kämpar hela vinter med att hon ska gå ner i vikt, som hon sedan går upp på en vecka när det finns gräs. Hur lite gräs som hon än går på. Hennes övervikt gör att ridningen blir lidande = ännu mer övervikt.

Hade hon klarat av gräs bättre så hade hon fått gå ute dygnet runt. Hon hade även gärna fått gå på lösdrift, men de som finns här har bara fri tillgång på grovfoder. :(
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Visst var det du som har en fjord, el tar jag fel!?!
Jag har oxå mina inne på natten just för att dom inte ska äta hella dygnet.
Men sen var det en kvinna som sa såhär; men så rör dom ju på sig samtidigt!
Då blev jag fundersam, vet inte vilket som är bäst, just med tanke på tjockleken. Vad tror ni?
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Hej!

Min pålla var ruskigt tjock för några år sen. Hon gick på bete halva dygnet (ja ungefär iaf) med munkorg och resten i vinterhagen med knappt nåt gräs, samt reds ca 2 timmar/dag alla dag i veckan. Hon gick inte ner ett kilo:-(.

Det är väääldigt mycket näring i gräset och hästarna äter väldigt mycket av det, så nej, "de rör sig" räcker inte för oss med fetlagda hästar. Precis som "alla klarar sig på bete" inte alltid stämmer för de svårfödda hästarna. Jag hade inte chansat om det var min feta häst. Min fd tjockis får stå vid stallet i år, men det är pga skada och att hon inte får springa av sig skorna- vilket hon gör när hon går med många andra hästar (fler än 1 annan...).

Ha henne ute kommer jag ha ändå, om vädret tillåter, blir det lika regnigt som förra året kommer hon tyvärr stå inne nattetid..

Elaka människor är jag inte särskilt orolig för, inte heller vilda djur..

/Lavinia
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Jag har min ute med gott samvete eftersom det är bra mycket lättare för en okänd människa att skada honom i en box än att få tag på honom i en stor hage. ;)
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Tänkte bara skriva ett inlägg eftersom jag verkar ha lite sämre erfarenheter av folk som ger sig på hästar än de flesta andra i tråden.

Där vi bor har vi dessvärre haft en så kallad "häst-skärare" som besökt flertalet stall för många år sedan, så sådana personer finns tyvärr. En häst har även dött efter att ha blivit matad med glas, efter det så har det inte gått hästar i de hagarna alls, de ligger nära en badplats. Vi har haft ett mycket påverkat par som jagat hästarna med påkar i hagen, de hade även kniv med sig. Bor dessutom nära en ytterst kriminell och lite galen person som roar sig med att riva ned staketen, har hänt minst 10 gånger. Så här har vi hästarna inne på natten och stallet är låst och larmat. Nu är det hästar som gärna vill gå in, men det skulle vara trevligt att ha lösdrift som ett alternativ.
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Jag är mer rädd för fång än tjuvar och galningar... Hade jag haft möjligheten skulle jag gärna ha haft honom på bara dagbete, men tyvärr kan jag inte ställa in honom någonstans nattetid.
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Det beror på hur hagen ligger.

Hemma inga problem att låta dom vara ute på natten men finns dom som vill att mina hästar betar av deras marker oxå och där har jag tackat nej till några då jag inte tycker hagen ligger lämpligt för att ha ute dygnet runt.
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Risken att någon skadar hästarna i hagen är nog bra mycket lägre än att hästen skadar sig själv.
Där min går på bete så är det relativt lätt att gå runt i hagen kvällstid utan att synas men hagarna närmare gården är det nog rätt omöjligt att inte synas i.

Risken finns ju alltid men det är hästens rättighet att få vara häst och gå ute anser jag.
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Det kan ju likagärna hända på dagen när folk är iväg på arbete eller står hästarna inne dygnet runt med galler för alla fönster och låst dörr?


Det är iaf inget jag är orolig för så min får gå ute, han har rätt att leva ett så naturligt hästliv som möjligt.
 
Sv: Hur vågar ni? Ha hästarna ute dygnet runt.

Vågar ha dem ute gör vi, men har sedan förra sommaren haft dem inne på nätterna även sommartid pga att en häst inte tål insekter, en behöver vila från ätande, en gammal häst som behöver vila i box och äta tillskott, tävlingshästar och sånt som gör att vi valt att fortsätta ha rutiner även på sommaren. De går dock i beteshagar så de har gräs och mår gott dagtid.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 828
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har ett ”litet” problem som jag behöver få hjälp att tänka kring. Min häst måste flytta ganska omgående, av olika skäl. Jag har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 102
Senast: Masse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 857
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 050
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp