Hur välja vagn? För o nackdelar...

T

TheOne

Ni som redan har småbarn, är ni nöjda med er vagn? Vad är bra, vad är dåligt? 3 hjul, 4 hjul, uttagbar lift eller inte.... mm mm
Var ute i djungeln igår, jösses vad det finns vagnar! dela gärna med er av erfarenheter :)
 
Sv: Hur välja vagn? För o nackdelar...

Vi har inte provkört vagnen ännu. Så vi vet inte ännu...

Men vi valde 4 hjul som inte var svängbara eftersom att vi går mycket på grusvägar/motionsspår. Små svängbara hjul hade nog inte klarat det. Men shit vad skönt det är att köra sådana vagnar :) De svänger ju jättbra :p Om jag bara hade kört i city så hade jag köpt en EL 360 (tror jag den hette).

Sen valde vi en kombivagn med lift i. Eftersom att vår bebis föds nu så får den plats med sovsäck i liften den kalla perioden. När lift + sovsäck blir för trångt så är det varmt ute och då får bebis plats i liften när vi tar bort sovsäcken. Hade bebis däremot fötts i september och vi bott i Norrland så hade vi köpt en riktig liggvagn för att få plats att bylta på hela säsongen. Nu när det blir kallt igen till hösten så sitter ju barnet upp och behöver ingen lift!

Ja i de banorna tänkte vi. Behovet är ju så olika beroende på vem man är. En del kör ju sällan eller aldrig vagn. En del bara i stan osv. Jag har hund och är allmänt friluftsaktiv, så vi utgick ifrån det. Sen var vi noga med vikten också att det inte blev den tyngsta vagnen.
 
Sv: Hur välja vagn? För o nackdelar...

Ni som redan har småbarn, är ni nöjda med er vagn? Vad är bra, vad är dåligt? 3 hjul, 4 hjul, uttagbar lift eller inte.... mm mm
Var ute i djungeln igår, jösses vad det finns vagnar! dela gärna med er av erfarenheter :)

3 hjuling är otroligt skön att köra & lätt, men inte om du bor på ett ställe där det är snö.
Det samlas snö under hjulen vid + grader & det gör att det blir ojämna styltor som kan få vagnen att välta.Provkör vagnarna i snö så du vet om de duger eller ej.
 
Sv: Hur välja vagn? För o nackdelar...

Jag rekommenderar begagnat, eftersom det är hart när omöjligt att veta vad man har för reella behov innan man använt vagnen i sitt vardagsliv. En begagnad vagn kan man sälja utan större förlust, men en ny och dyr förlorar snabbt i värde. Ofta tror man att man har en överblick över sina behov, men när bebis kommer inser man att man i verkligheten har helt andra behov än man trodde.


Några erfarenheter från 8 vagnar av olika märken och modeller:

* Jag vill ha barnet vänt mot mig tills de är åtminstone två år

* Liggdelen får absolut inte vara för liten (vanligt på nyare vagnar), spädbarn skall inte sättas upp i onödan - fullt liggläge är ett krav

* Det ska vara lätt att få tag på reservdelar

* Skulle aldrig ha en lift med avsikten att bära omkring på barnet i den - rena rama ryggdödaren! Däremot är det bra att ha en lift att låta barnet sova i när man är borta någonstans

* Inga lufthjul, de är för breda för faluvintrar och samlar bara på sig en massa snö. Hårda, smala gummihjul, gärna stora, tar sig fram precis överallt - snövallar, lera, skogsstigar

* Jag vill ha fyra hjul på vagnen, det är inte ofta jag manövrerar i affärer och på "landsväg" föredrar jag stadigheten i fyra hjul

* Vagnar äldre än 10-15 år håller ofta extremt mycket högre kvalitet än nyare, dessutom är de i allmänhet rymligare. Mycket billigare är de också.

* Sufletten ska vara rejäl och stor

* Teleskophandtag, inget vikbart, om det är ett justerbart handtag

* Klädseln skall vara avtagbar och tvättbar, annars gärna i galon

* Vagnen ska ha hög lastvikt, så att jag tar mig hem med matkassar
 
Sv: Hur välja vagn? För o nackdelar...

3 hjuling är otroligt skön att köra & lätt, men inte om du bor på ett ställe där det är snö.
Det samlas snö under hjulen vid + grader & det gör att det blir ojämna styltor som kan få vagnen att välta.Provkör vagnarna i snö så du vet om de duger eller ej.


:confused:

Har jag aldrig varit med om med UJ, min brorsdotter åker i en sådan och dom bor i Vilhelmina och har en stuga i Kittelfjäll.

Har aldrig fastnat så mycket snö att vagnen riskerat att välta .
 
Sv: Hur välja vagn? För o nackdelar...

Det är skillnad på blöt och torr snö. Här i Dalarna är det oftast en helt annat typ av snö jämfört med i Kiruna, tex.
 
Sv: Hur välja vagn? För o nackdelar...

Jag rekommenderar begagnat, eftersom det är hart när omöjligt att veta vad man har för reella behov innan man använt vagnen i sitt vardagsliv. En begagnad vagn kan man sälja utan större förlust, men en ny och dyr förlorar snabbt i värde. Ofta tror man att man har en överblick över sina behov, men när bebis kommer inser man att man i verkligheten har helt andra behov än man trodde.


Några erfarenheter från 8 vagnar av olika märken och modeller:

* Jag vill ha barnet vänt mot mig tills de är åtminstone två år

* Liggdelen får absolut inte vara för liten (vanligt på nyare vagnar), spädbarn skall inte sättas upp i onödan - fullt liggläge är ett krav

* Det ska vara lätt att få tag på reservdelar

* Skulle aldrig ha en lift med avsikten att bära omkring på barnet i den - rena rama ryggdödaren! Däremot är det bra att ha en lift att låta barnet sova i när man är borta någonstans

* Inga lufthjul, de är för breda för faluvintrar och samlar bara på sig en massa snö. Hårda, smala gummihjul, gärna stora, tar sig fram precis överallt - snövallar, lera, skogsstigar

* Jag vill ha fyra hjul på vagnen, det är inte ofta jag manövrerar i affärer och på "landsväg" föredrar jag stadigheten i fyra hjul

* Vagnar äldre än 10-15 år håller ofta extremt mycket högre kvalitet än nyare, dessutom är de i allmänhet rymligare. Mycket billigare är de också.

* Sufletten ska vara rejäl och stor

* Teleskophandtag, inget vikbart, om det är ett justerbart handtag

* Klädseln skall vara avtagbar och tvättbar, annars gärna i galon

* Vagnen ska ha hög lastvikt, så att jag tar mig hem med matkassar
Det låter i mina öron som en emmaljunga passar in på din beskrivning:D De ÄR bra, både äldre och nyare! Hade en äldre till min första son och den passade in i alla dina punkter. Min nuvarande emmaljunga har lufthjul, som du inte ville ha, men som jag tycker är perfekt. Nackdel har den men bara en! Det är att den är lite tung, men nu har jag vant mig.

Det där med priset är hemskt! Köpte min emmaljunga duo edge- 05 NY från butik i maj -05 för 6000 kr, försökte sälja den efter 8 månader för 3500 kr , sänkte priset till 2500 och INGEN hörde av sig på min annons:eek: Verkligen en förlustaffär! Nu får den stå här tills jag är "klar" med den.:love: Jag som vill ha en herqules trespinn eller vad de heter, så grymt snygga!
 
Sv: Hur välja vagn? För o nackdelar...

Japp, hade en EL från början av 80-talet till min äldste son. Nu ville han inte ligga i den, men det är en annan historia! :D Den var skitbra att lasta saker på när man storhandlat (hade ingen bil). 500 pix betalade jag för den 1990.

Barn två hade en BRIO-kombi från slutet av 80-talet, som jag köpte för 250 kr. Den gick i ur och skur innan den blev förstörd under en flygresa.

Nu har jag en BRIO Twinette syskonvagn som lätt drar hem 60 kilos last från affären. Pris: 50 kr på loppis! :banana:

Har haft dyrare vagnar också, men dessa är de bästa helt utan jämlikar. Tyngden har vägts upp av allt annat.
 
Sv: Hur välja vagn? För o nackdelar...

Här är BRIO-kombin in action med TVå barn:

Citrus%20Park%20062.jpg


Citrus%20Park%20085.jpg
 
Sv: Hur välja vagn? För o nackdelar...

Jag har några vagnar i stallet, men favoriterna är då min emmaljunga edge samt emmaljunga scooter :D I bilen har vi en knorr buggy sulky, och när jag släpar ved så använder jag en brio sittvagn från -99:o Den duger perfekt till det och är mycket lättare än en skottkärra!

Hade en brio kombi från -03 och det var den sämsta vagnen jag haft! Efter någon månad gick bromsen sönder, hjulen höll inte luften så bra och suffletten trillade LÄTT av, den blev också lite sned. Jag hade den bara i 8 månader, använde den mest här i huset och ändå var den så dålig! Bytte sedan bort den mot en brio race sittvagn -04 som trillade i sär flera gånger, efter andra lagningen kom de på på stället att vagnen är ju inte köpt HÄR så de ville inte laga den mer så jag sålde den innan den trillade isär en tredje gång. I bytet ingick även brio flex 02, men sålde den ganska fort då den var obekväm att köra. Köpte då en vanlig emmaljunga sittvagn från -01 och hade den lääääänge sedan :D
 
Sv: Hur välja vagn? För o nackdelar...

Ni som redan har småbarn, är ni nöjda med er vagn? Vad är bra, vad är dåligt? 3 hjul, 4 hjul, uttagbar lift eller inte.... mm mm
Var ute i djungeln igår, jösses vad det finns vagnar! dela gärna med er av erfarenheter :)

Vi har en Brio Happy med lufthjul och mjuklift. Vagnen går mycket bra i snömodd tycker jag (till skillnad från vad Pallas anser) och jag har fått höra att lufthjul funkar bättre i lite "eländig" terräng. Har inte provat mer än ngn enstaka stig, men där funkar den. Det är bra fjädring i den. Har hört att risken med 3hjuling är att de kan vara mer instabila och välta lättare (såg ngn test med dem) därför uteslöt jag sådan. "Kundvagnshjulen" funkar tydligen bra för att svänga vagnen lättare, men har hört en jobbarkompis som menar att de är jobbigare i snö. Har också hört att plasthjul halkar lättare på snö och is därför uteslöt vi det..

Liften är nog den vi använt mest hittills! Den är ofta sovplats inne (eftersom man kan flytta med bebis dit man är) och är bra att ha borta hos mormor o morfar och andra. Dock är jag rädd att Viggo kommer växa ur den lite väl snabbt....

Den är lite väl otymplig att dra i trappor och ganska stor att ha i bagaget; den får plats i min Saab 95 och sambons Volvo V40, men det är också precis. Hade vi haft mindre bil hade den inte gått in. Dock vet jag inte om man kan hitta en kombivagn som är mindre hopfälld heller...

Själva vagnsdelen går att flytta så att man kan vända barnet framåt när det blir större.

Priset är ganska högt, men vi fick vagnen i present av farfar så det behövde inte vi tänka på.
 
Sv: Hur välja vagn? För o nackdelar...

Först: den perfekta vagnen finns inte. Har man råd skaffar man flera vagnar som kan passa vid olika tillfällen.

Vagnar kostar upp till väldigt många tusen kronor och ändå kan man irritera sig på saker som kärvar och liknande...

Vi har en Teutonia Spirit S3 (mellantung 3-hjuling där sitsen är vändbar).

I stort är väl vagnen rätt bra, det är lättare att peka på saker man varit missnöjd med och de kommer här:
- bromsen kärvar
- Fjädringen är väldigt hård och luftkanaldäcken hjälper inte till att mjuka upp särskilt mycket (som riktiga lufthjul gör).
- Den är tungstyrd (för att vara 3-hjuling) när barnet sitter framåtvänd
- Ganska tung
- Svåråtkomlig varukorg

Jag skulle ändå rekommendera vagnen för jag är rätt säker på att minuslistan är hyffsat lång för alla vagnar...

Vi har nu köpt en sulky för att ha när man vill använda en lättare vagn (typ när man tar bilen till köpcentrum).

Nästa barn skulle jag kunna tänka mig att ev ha en riktig liggvagn med härlig fjädring för långpromenaderna.
 
Sv: Hur välja vagn? För o nackdelar...

Vi valde en Brio Happy, vi bor på landet och kräver en som tar sig fram stadigt på guppiga grusvägar.
Visst är emmaljungan snyggare, men den hade inte gått in i våran bil! Dessutom är Brion enkel att fälla ihop och lyfta i och ur bilen.

Jag provkände på en 3hjuling på babyland, visst var den lätt att svänga med en hand men var man lite "brutalare" så gick den upp på 2 hjul på en gång! Hade aldrig vågat ha en sån vagn om jag inte rörde mig i slowmotion på helt plana ytor och kunde ha båda händerna jämt på vagnen.
 
Sv: Hur välja vagn? För o nackdelar...

Bästa vagnen vi haft är en äldre (slutet på 80-talet) Brio vaändbar sittvagn. Till den hade vi en hårdlift. Smidig, lättkörd, rymlig, klararde hur mycket som helst.
 
Sv: Hur välja vagn? För o nackdelar...

Jag prova lägga in igen. Detta är alltså min BRIO-kombi med hårdlift, från slutet av 80-talet:

Citrus%20Park%20085.jpg


Citrus%20Park%20062.jpg
 
Sv: Hur välja vagn? För o nackdelar...

Det där skulle aldrig fungera med min Brio Happy -07.

Min mamma körde sådär 91.

Lillebror låg i vagnen, syrran satt i vagnen och jag åkte på åkbräda!
 
Sv: Hur välja vagn? För o nackdelar...

Vi har köpt en stokke xplory men inte kört med den annat än då min sambo kör omkring katten.

Vi hade kravet att den skulle vara extremt liten och lättmanövrerad, inte vara omordern absolut inte kombivagn o absolut inte konstläder. Absolut ingen stor varukorg, vi ska inte lasta på halva huset eller halva affären på vagnen.

Vi är hitintills jättenöjda, valde denna då vi sett den o kört den hos en kompis.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
2 965
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: seahawk
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
18 130
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
698
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp