Hur väl stämmer det här?

Golden_Heart

Trådstartare
Jag har hört att om pappor blir föräldralediga så ska de inte behöva förlora speciellt mycket av inkomsten eller inget alls, just för att myndigheter vill att pappor ska vara hemma mer med sina barn i början. Hur väl stämmer det?:confused:
 
Sv: Hur väl stämmer det här?

Nja man har höjt taket i föräldraförsäkringen vilket gör att alla med högre lön förlorar mindre på att vara hemma. Sen finns det även en del företag som "lägger på" den sista delen av lönen som inte föräldraförsäkringen täcker. Men det är ingen skillnad om du är man eller kvinna.
 
Sv: Hur väl stämmer det här?

Det finns vad jag vet inget specifikt för män, men det finns förslag på en jämställdhetsbonus, men det faller ju ut för båda föräldrarna.
 
Sv: Hur väl stämmer det här?

Sen beror det ju på vad mannen (eller kvinnan för den delen) tjänar. Min sambo är egen företagare, jobbar som konstruktörskonsult, och tjänar alldeles för mycket. Han maxar ju, men sen är det en bra bit upp till vad han egentligen tjänar, så han förlorar ändå stort rent ekonomiskt.

Å andra sidan har vi råd att låta mig vara hemma lite längre med sonen. Tanken är att han ska börja förskolan efter sommmaren och då är han nästan 2½ år gammal.
 
Sv: Hur väl stämmer det här?

I vår familj förlorar vi mer på att jag är hemma.

Vi är över max båda men makens företag fyller upp till 90% av hans riktiga lön medans mitt jobb inte gör det.
 
Sv: Hur väl stämmer det här?

Ni vars arbeten täcker upp med en del/hela "förlusten", är det om man tar ut 7 dagar/vecka enbart eller är det så att om man väljer att ta tex bara 3 dagar ersättning men är hemma heltid så täcker de upp men givetvis bara vad som motsvarar de 3 dagarna? Om ni hänger med på hur jag menar...
 
Sv: Hur väl stämmer det här?

Det kommer införas i sommar. Om den som tjänar mest är hemma mest så får den som tjänar minst betala mindre skatt.