Hur väl stämmer det här?

Golden_Heart

Trådstartare
Jag har hört att om pappor blir föräldralediga så ska de inte behöva förlora speciellt mycket av inkomsten eller inget alls, just för att myndigheter vill att pappor ska vara hemma mer med sina barn i början. Hur väl stämmer det?:confused:
 
Sv: Hur väl stämmer det här?

Nja man har höjt taket i föräldraförsäkringen vilket gör att alla med högre lön förlorar mindre på att vara hemma. Sen finns det även en del företag som "lägger på" den sista delen av lönen som inte föräldraförsäkringen täcker. Men det är ingen skillnad om du är man eller kvinna.
 
Sv: Hur väl stämmer det här?

Det finns vad jag vet inget specifikt för män, men det finns förslag på en jämställdhetsbonus, men det faller ju ut för båda föräldrarna.
 
Sv: Hur väl stämmer det här?

Sen beror det ju på vad mannen (eller kvinnan för den delen) tjänar. Min sambo är egen företagare, jobbar som konstruktörskonsult, och tjänar alldeles för mycket. Han maxar ju, men sen är det en bra bit upp till vad han egentligen tjänar, så han förlorar ändå stort rent ekonomiskt.

Å andra sidan har vi råd att låta mig vara hemma lite längre med sonen. Tanken är att han ska börja förskolan efter sommmaren och då är han nästan 2½ år gammal.
 
Sv: Hur väl stämmer det här?

I vår familj förlorar vi mer på att jag är hemma.

Vi är över max båda men makens företag fyller upp till 90% av hans riktiga lön medans mitt jobb inte gör det.
 
Sv: Hur väl stämmer det här?

Ni vars arbeten täcker upp med en del/hela "förlusten", är det om man tar ut 7 dagar/vecka enbart eller är det så att om man väljer att ta tex bara 3 dagar ersättning men är hemma heltid så täcker de upp men givetvis bara vad som motsvarar de 3 dagarna? Om ni hänger med på hur jag menar...
 
Sv: Hur väl stämmer det här?

Det kommer införas i sommar. Om den som tjänar mest är hemma mest så får den som tjänar minst betala mindre skatt.

Vi förlorar minst 5.000:- i månaden på att jag är hemma nu eftersom jag är den som tjänar mest. Funderade ett tag på att knipa tills jämnställdhetsbonusen började gälla men det gick inte.
 
Sv: Hur väl stämmer det här?

Aha, gäller det även om man är hemma för barn födda före sommaren? Ibland är det ju bara för dem födda efter införandet. Min man har varit hemma nästan lika mycket som jag (säkert tagit ut fler dagar då jag snålade mer i början) och tjänar mer så vi kan ju också ha pengar att "tjäna" på barn 2 men det kommer redan i mars. Räknar de faktisk tid hemma eller uttagen fp, vet du?
 
Sv: Hur väl stämmer det här?

Det kommer införas i sommar. Om den som tjänar mest är hemma mest så får den som tjänar minst betala mindre skatt.

Aha! Tack för tipset. Sambon får väl ha hårda förhandlingar med sig själv om att täcka upp resten via företaget helt enkelt. :D
 
Sv: Hur väl stämmer det här?

Jag förstår hur du menar

Makens företag funkar så att de fyller upp från de 75% av maxbeloppet som finns (är det ca 33tkr?) till 90% av hans riktiga lön tror jag, så det kvittar det väl hur många dagar du tar ut. Tar du ut 3 dagar så får du den delen av de 75% av maxbeloppet och sen fyller företaget resten. Det rör sig alltså bara för de som ligger över försäkringskassan maxbelopp för SGI.

Hm, hur mycket snodde jag in mig nu - förstår du hur jag menar?
 
Sv: Hur väl stämmer det här?

Men det gäller ju fortfarande båda föräldrarna! Även om det i vårt samhälle mest är männen som tjänar mest :mad:
 
Sv: Hur väl stämmer det här?

Aha, gäller det även om man är hemma för barn födda före sommaren? Ibland är det ju bara för dem födda efter införandet. Min man har varit hemma nästan lika mycket som jag (säkert tagit ut fler dagar då jag snålade mer i början) och tjänar mer så vi kan ju också ha pengar att "tjäna" på barn 2 men det kommer redan i mars. Räknar de faktisk tid hemma eller uttagen fp, vet du?

Jämnställdhetsbonus innebär att den förälder som tjänar minst får en skattereduktion på 3 000 kronor i månaden när personen börjar jobba igen efter föräldraledigheten. Avsikten är att få ett jämnare uttag av föräldraledigheten.

Det är max 4.000:- i månaden (före skatt) och införs 1/7 - 2008.

Jag hittar inte det just nu men det är en bestämd tid hur man ska dela på föräldraledigheten för att ha rätt till ersättning. Tror den som tjänar minst ska vara hemma de 2 första månaderna för att man ska få ersättning när h*n börjar jobba igen. Så det hade inte funkat för oss eftersom jag valt att helamma.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 449
Senast: Queen
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 785
Senast: Manji
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 424
Senast: orkide
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 143
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp