Hur uttalas aubergine?

Mammas

Trådstartare
Grönsaken alltså, men ta gärna med folkslaget som överkurs. Men de stavas väl aubergin, eller?

Mvh förvirrad :D

Sv: Hur uttalas aubergine?

Så säger nog jag också... typ... abårjinn, eller? O_o (vad svårt det blev när man försöker säga det flera gånger *förvirrad*)

Äggplanta :D

har svårt att skriva hur jag uttalar Aubergine, oberjin stämmer inte helt eftersom det låter såhär /obεr'ʒin/ men om man inte läser fonetiskt så hjälper ju inte det. Men g:et låter som ett ljudat (mitten av tungan i gommen, pirrar) dj utan explosiven (eller vad det kallas där tungspetsen rör bakom framtänderna) i d:et.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tonande_postalveolar_frikativa

Senast ändrad:

Haha det där vill mitt huvud typ få till abborr-gin :rofl: "näe men tänkte vi skulle vara lite innovativa och prova göra gin med smak av abborre!"

Mycket bra tråd, jag säger alltid fel:o å andra sidan säger jag alltid fel på giraff och sheriff också så felet kan ligga hos mig, inte hos orden:D

Mycket bra tråd, jag säger alltid fel:o å andra sidan säger jag alltid fel på giraff och sheriff också så felet kan ligga hos mig, inte hos orden:D

Giraff uttalas ju annorlunda på danska så jag har alltid svårt att skilja språken åt och komma ihåg hur man uttalar det på svenska. Så jag säger " du vet, det där prickiga djuret med lång hals som lever i Afrika" :o

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 551
Senast: Twihard
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
430
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
994
Senast: Blyger
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 502
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar