Hur uttalar man "rockard"?

hermulen

Trådstartare
Jag har haft problem med det ordet "rockad" länge. Hur ska det uttalas?
Endel säger det med långt a och andra med kort a. Kan någon försöka förklara hur det ska sägas? :)

Sv: Hur uttalar man "rockard"?

Tänker :angel: Hur säger jag rockard, jag tror jag bara säger rockard som det stavas:P
Det ska la sägas som det stavas ?:P

Instämmer!
Alltså med kort "Å" och kort "A" och rd i slutet uttalas som i "bord" :)

Lotta

Som "Rickard" fast med o (uttalas hårt å)
-säg nu inte att det finns folk som uttalar Rickard "Rickaaaard"!!
:smirk:

Jag säger också som det låter. Har aldrig ens tänkt att man kunde säga på nåt annat sätt förrän jag ringde på en annons där damen sa "rockaaaarden" och jag knappt fattade vad hon sa på bred skånska med konstiga ord =)

haha jag tror jag e med långt a jag men jag säger nog mer som det stavas :p

Rockard är en försvenskning av ordet road cart. Ska alltså uttalas med korta vokaler och betoning på första stavelsen.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
997
Senast: Cattis_E
·
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
508
Senast: gulakatten
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
290
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka