Hur utfodrar ni i hagen?

Sv: Hur utfodrar ni i hagen?

Pall med pallkragar?

holada.jpg

(obs bilden tagen i somras, men låddan funkar fortfarande!)
så här ser botten ut - dvs regnar det så rinner det igenom...

pallkrage1.jpg

Jag har två såna låddor i bruk och i den tredje hagen har jag en sån här (bild från förra vintern) som denna vinter delas av 2 ridhästar, 1 shettis och 14 fårskallar...
hohack2.jpg

Eftersom de inte går inuti träramen så blir det inte så geggigt där hösilagebalen står. Funkar faktiskt över förväntan - och ramen har hållit 2 vintrar snart! Det var väl använda 350 kr...

Jag fick tag i en bur med mycket mindre hål. Den funkar bra. (men jag har fått ställa diverse grejor på kortsidorna för att min "kärring" till häst inte ska jaga bort de andra)
Har en bur till med mycket större rutor. Den ställer jag inte in som den är för då är risken stor för att någon fastnar och rutorna är så stora att de kan dra ut massor av hö åt gången. Då förlorar man själva vitsen med bur. Den ska jag sätta ett tätare galler i på insidan och sätta för kortsidorna med träskiva. Sen blir det samma modell som den andra med snedvägg mot gallret på långidan och lock.

fast mina har fri tillgång så det är inget problem med ättiden :idea:

jag har inte kastat järnburen... men jag använder den inte eftersom de lätt kan få iin en fot och fasta... unghästen skulle nog ta det lungt, men gammelherren skulle nog få fullkomlig panik!

har du nån ide/lösning på det?

kommer du på en säker ide så kommer jag kopiera den redan idag!

Du kan ta tex kompostgaller och sätta fast på insidan. Man kan sätta det med buntband. Det blir pilligt och går åt ganska många band, men det sitter bra med det. då får du små rutor i din bur.

Du kan ta tex kompostgaller och sätta fast på insidan. Man kan sätta det med buntband. Det blir pilligt och går åt ganska många band, men det sitter bra med det. då får du små rutor i din bur.

tack för tipset!
ska pova så snart jag kan!

hohack2.jpg

Eftersom de inte går inuti träramen så blir det inte så geggigt där hösilagebalen står. Funkar faktiskt över förväntan - och ramen har hållit 2 vintrar snart! Det var väl använda 350 kr...

Vilken toppenide du har kommit på!!! :bow::bow:

Billigt, lätt och funktionellt! Såna skall jag bygga!

mvh Eva

Jag fick ett tips idag som jag funderade vidare utifrån.
Jag har mer eller mindre fri tillgång på IBCer (det Kimmis87 kallar en kubik) Vad tror ni om att göra såhär.
IBC.jpg

Jag funderar på att skära isär plastbubblan i IBCn och sedan lägga överdelen i botten och underdelen ovanpå. Fördelen är att man har en 2" ventil i botten så den bör vara lätta att göra ren. Den ruttnar inte som pallar gör (har tidigare byggt liknande saker som Ameo). Nackdelen är att plastblåsan är ganska lätt så den kan bli urlyft ur buren men det borde gå att lösa. Anledningen till att lyfta upp den är att jag är rädd att den blir för djup annars och då får man problem med att hästen tycker det är obehagligt att stoppa ner huvudet i den. Det blir lite hög äthöjd men man slipper skära av stål/aluminium ramen som skulle lämna vasa kanter efter sig. Jag tänkte föresten inte använda 1 m3 IBC utan 0,5 m3 vilket gör att det inte blir riktigt så hög äthöjd.
Vad tror ni?

Varför använda buren öht?
Jag skulle inte våga ha en sån bur pga skaderisken.

Kan du inte skära isär plastbaljan och montera (skruv och bult) ihop den med den andra delen och precis som du redan ritat på skissen. Skita i buren och pallen.

Dock tynga och/eller förankra nederdelen i marken.

mvh Eva

Det går inte att förankra den då och den blir för lätt utan buren. Observera att det är en skiss så hålen är inte helt proportionerliga.

Jo men förlorar du inte lita av vitsen med den då? Det samlas ju en massa foderbös på botten som rörs ihop med gruset. Jag vill ha plasten ren så den är lätt att diska :idea:. Går den inte lätt att diska kan jag lika gärna hålla på och laga de i trä som jag gör idag för då är de iallafall lättare att göra ren.

Bara köpa en sån kubiktank, ta ur den, och bygga till överdelen på gallret som följer.

Jag tycker inte den är idealisk alls dock, fuxen th i bild på bilden du la in illustrerar utmärkt varför. Onaturlig ätställning.

Jag fodrar i 'lådor' av pall + 'pallkrage', såhär:

thumbnail.aspx

Nackdelen - som jag ser det - är att det blir tätt i botten. Ett ösregn så har du blöt sörja i botten av plastbaljan.
Därför valde jag pallar+pallkragar i stället - vattnet kan rinna rakt igenom.
Visst, det ruttnar kanske på några års sikt, mina pallkragelådor är bara 2 vintrar gamla. Så även den enklare träramen som jag ställer runt hela balar - den kostade under 400 kr i material så jag tycker ändå att det är billigt med tanke på hur mkt hösilage jag har sparat på två vintrar på detta sätt.

Jag lägger allt foder i pallar med pallkragar. Pallarna flyttar jag på efter bara några dagar för att undvika att det blir allt för upptrampat på samma ställe.

Har också börjat med det men vi hade en lite för nyfiken unghäst i stallet som demolerade dem... :smirk: Han har flyttat så nu har de fått vara ifred... (det som är kvar av dem) Ska laga ihop dem nu o se om det funkar. Dock kommer det en ny unghäst imorgan så man vet ju aldrig. Trä är gott ;)

Har också en foderhäck som flyttas vid behov, sen har vi ett litet skogsparti som jag fodrar vid. Tallarna verkar dränera marken där så det är inte lerigt där(jag vet - helt otroligt) o det regnar/snöar inte på höet heller. När min man fodrar nån gång ibland så brukar han nöja sig med att slänga in foder över staketet så på ett ställe lade jag ut en massa grus o de kvm:rarna är inte leriga än heller.

Nja tanken var ju att ha ventilen öppen 2". Nu har jag dock skrotat iden. Jag hittar inga behållare med tillräckligt finmaskigt nät. De som finns är antingen med rutor i den storlek som jag ritade på skissen och jag vill inte ha en hov som sitter fast där. Den andra typen har bara lodräta stänger och skulle fungera men då är problemet att det är träpall i botten och då har jag ju inte vunnit något eftersom vitsen var att den inte skulle ruttna.
Jag fortsätter med mina pall+ pallkragelådor som är byggda enligt samma princip som dina skillnaden är botten och ihopmonteringen av kragarna.

Jag har spikat ihop lådor som är 120x60cm som jag lägger hösilaget i funkar jätte bra:)

Och sen är det 10cm mellanrum på botten så gammalt hösilaget kan åka igenom.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 859
Senast: gloiredor
·
Foder & Strö Jag behöver feedback angående utfodring på marken på lerig lösdrift. Jag har nyligen flyttat mina hästar till en lösdriftsanläggning där...
Svar
13
· Visningar
1 519
Senast: bettysmatte
·
Hästhantering Hej! Undrar om ni kan hjälpa mig att fundera ut vad som hänt med min häst?? Visste inte om jag skulle lägga det här eller under ridning...
Svar
16
· Visningar
3 025
Senast: Luff
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka