Hur utfodrar ni i hagen?

Trakenartjejen

Trådstartare
Jag undrar hur ni löser utfodringen av hösilage i hagarna nu när det är så blött överallt?

Vi har hagar som ser ut som lervälling, jätteäckligt :confused:. Vi fodrar vårt hösilage i lastbilsdäck för att inte hästarna ska trampa ner det i leran, men det första dom gör är ju att ruffsa upp allt ur däcken och sen trampa ner det i leran. Så nu undrar jag om det är någon av er som har en bra lösning på detta problemet?

Sv: Hur utfodrar ni i hagen?

Hänger ut transportpåsar i öglor på tex träd. Blir något mindre nertrampat då! Jävla gegga!

Våra hästar får sitt foder ute, i badkar. Det fungerar rätt så bra tycker jag. Dessa kommer det ju en del skit i också men man kan ju göra rent karen emellanåt och det är ju klart bättre för hästarna en att de ska äta direkt från marken. Dessutom så står de ju i sin naturliga ställning när de äter ifrån badkaren som om de hade ätit direkt ifrån marken.

jag köpte en kubik på blocket, tog ur den ur järnburen och skar av toppen och ställde den i hagen, lägger allt hö däri... funkar as bra!

kubiken kostade 500kr men den har nog sparat in det redan...

Tips: Ett annat alternativ är att använda järnburen istället. Gör mellanvägg, snedvägg så fodret åker fram mot gallret och om man vill bygger man på ett lock. Hästarna har fräscht foder och får dessutom stå och plocka i sig det vilket ger betydligt längre ättid.

Jag lägger allt foder i pallar med pallkragar. Pallarna flyttar jag på efter bara några dagar för att undvika att det blir allt för upptrampat på samma ställe.

fast mina har fri tillgång så det är inget problem med ättiden :idea:

jag har inte kastat järnburen... men jag använder den inte eftersom de lätt kan få iin en fot och fasta... unghästen skulle nog ta det lungt, men gammelherren skulle nog få fullkomlig panik!

har du nån ide/lösning på det?

kommer du på en säker ide så kommer jag kopiera den redan idag!

för stora hål gör som du säger att de kan fastna, kan bli panik men om man har tur som tar de det lugnt, men man ska ju vara på säkra sidan...vi har gjort såhär, stået ni ser på marken är halm som vi halmar upp med bara just vis automaten då det blir lite extra lerigt där...

16521737.jpg

har en blandad skara med VÄLDIGT olika ämnesomsättning o det fungerar faktiskt skit bra! o enkelt var det oxå!

ok, hålen på min är lika stora som 4 av dina... så de kan lätt sticka igenom benen... unghästen som sagt har jag inte nåt tvivel om att hon bara skulle ta ut benet igen (vi har tränat mkt sånt!) men valacken... ja....

så jag tror inte det går med min... då måste jag svetsa som satan först... men det kanske går att ordna så småningom, men de är ju inget man gör i en handvändning...

Jag fodrar med hö och lägger ut flera mindre högar, på så sätt står de inte så länge vid varje ställe och äter. Tycker att det blir mindre svinn, men visst är det hopplöst med all lera :(

mina hagar har inte hunnit bli geggiga helt ännu. det är ca 1/4 av hagen som är geggig och vi läggr självklart höet där det är sin mark eller om det är dåligt väder får dom de i lösdriften.

Jag har lagt en grusbädd i hagen. På högsta stället i hagen la jag ut balkar i en fyrkant och beställde ett lass grus som tippades ut i fyrkanten. Ovanpå har jag byggt ett foder bord av lastpallar, på lastpallarna, pallkragar och så ett litet tak. Täckt alla springor ordentligt och skruvat fast pallkragarna.

Jag har bytt hagar så de inte går lerigt, tyvärr går 2 ändå i lera. Så jag har tagit gamla fodertunnor. 1/häst och fyller dem med hö och sätter ut. Tyvärr välter dem ibland så funderar på runda vattenkar och sätta dessa i bildäck?

Eftersom jag är ganska uppfinnig av mig (styvfar oxå! :D) så har vi en träpall o en annan foderhäck, som min styvbror har svetsat o gjort den jättefin. Med tak.
Träpallen bar jag själv in i ligghallen (hästarna bor ute dygnet runt året om) så inte allt regn kommer in där. Funkar kanon bra! Lite spill, men jag brukar plocka bort där.

Jag lägger ut hösilage på både foderhäckarna, så att de ska räcka hela dagen/natten. De är nästan aldrig slut.

vi har ställt in extra badkar (hästarna har ett badkar i vanliga fall för vatten) som vi lägger höt i...förutsätter att hästarna kan äta i samma hög...

ojoj, det e stort, blir mkt svinn då oxå, för då drar de bara ut maten o äter sen...men kolla, nån bonde kan kanske gå med att byta med dig, han får den med stora hål o du får en med små hål, de tar ju ändå lika mkt plats...

det tror jag inte, för den där "buren" sitter ju ihop med själva plastformen från början, så jag var ju tvungen att skära både här och där.... men men.... jag får väl sätta pojkvännen på att svetsa nån dag när han är på bra humör :angel:

Morgonhöt lägger jag på torrast plats ute i hagen. I lunchhagen (har lunchgrind) har jag pall med pallkragar. Funkar fint. Dottern ger eftermiddagshöt i palllådan när hon kommer hem från skolan. Eller i vindskyddet om det är regnit.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 859
Senast: gloiredor
·
Foder & Strö Jag behöver feedback angående utfodring på marken på lerig lösdrift. Jag har nyligen flyttat mina hästar till en lösdriftsanläggning där...
Svar
13
· Visningar
1 519
Senast: bettysmatte
·
Hästhantering Hej! Undrar om ni kan hjälpa mig att fundera ut vad som hänt med min häst?? Visste inte om jag skulle lägga det här eller under ridning...
Svar
16
· Visningar
3 025
Senast: Luff
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka