Hur utfodra fölet utan att stoet käkar upp det?

C

Cathrine

Jag funderar på hur jag ska kunna ge fölet (3 månader) kraftfoder utan att hans mamma käkar upp det för honom? :confused: Tips? (De går i gräshage, men tas fortfarande in på natten p.g.a. det kalla väderlaget.)

MVH
Cathrine
 
Stoet får väl rätt mycket? Ge dem samtidigt. Det fölet hinner äta upp räcker vid den åldern.

Blanda t.ex i lusernhack i stoets kratfoder så tar det längre tid att äta.
 
Kan du inte ordna en krubba som är så pass liten att stoet inte kan äta ur den? :)
 
Vi hade 2 krubbor och så fick de mat samtidigt. Fölis hann äta ganska mycket medan stoet äter, eftersom vårt sto fick väldigt mycket foder. :)
Sedan kan man ju utfodra fölis i egen box också, åtminstone 1 gång per dag så vet man ju att de får i sig det de ska.
 
Jag har fortfarande inte fått ordning på detta med maten! Mitt sto ger sig sjutton på att hon ska ha ALLT, basta! Så nu kör jag en variant som innebär att hälften av hennes kraftfoder läggs i fölis hink och hälften i hennes egen, så hinner i alla fall fölis få i sig liiite mer än innan. Tyvärr är alltså mammma häst besvärlig, och hotar lillen med stryk samtidigt som hon käkar upp hans mat. Och den stackaren vågar ju inte alltid mopsa sig...

Har faktiskt allvarliga funderingar på att ställa fölis separat under matning så att han får äta i fred. Vad tror ni? (Jag tycker inte själv att det är så bra, men vad ska jag göra?)

MVH
Cathrine
 
Jomenvisst! Det brukar bli lugnast så om mamman är så mattokig.
 
du kan ju alltid använda dig av creepfeeding. vilket betyder att man bygger en anordning som bara fölet kan komma in i. man kan till exempel bygga en mini hage i hagen med en grind som bara fölet kan komma under. där inne fodrar man då fölet.
bättre kan det inte bli.... =)

kram Annelie
 
Har oxå bra erfarenheter av creepfeeding. I mitt fall att unghästarna skulle få äta hö i fred för de äldre. Rekommenderar varmt denna metod.
 
Det skulle nog tyvärr inte funka, eftersom fölis nu vuxit förbi vår maxade b-ponny. Alltså misstänker jag starkt att ponnyn också skulle gå in där, på tryggt avstånd från mamma häst som svartsjukt vaktar maten...

Det får nog bli egen box under matning trots allt.

MVH
Cathrine
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 250
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
970
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp