Hur utfodra ett nyligen avvant sto?

LindaLove99

Trådstartare
Hej alla därute?
har aldrig varit här förut men har en fråga då jag precis köpt ett sto som precis skiljts från sitt föl, (fölet kvar hos förra ägaren)
Stoet är i dåligt hull efter diandet, men för att hon inte ska få mer mjölk nu så har kraftfodret tagits bort, hur länge bör jag hålla borta kraftfodret för att inte stimulera mera mjölkproduktion?
Och finns det det något utöver grovfoder som jag kan ge som inte stimulerar mjölkproduktion?
Tacksam för råd och tips

Sv: Hur utfodra ett nyligen avvant sto?

protein påverkar mjölkproduktionen. Men det behövs även för att stoet ska kunna öka i vikt. Dock brukar de öka i vikt när de inte dias längre. Så när juvren känns mjuka, även om de inte är tomma, så måste de kännas mjuka o jämna. När det har varit så i några dagar kan du börja ge kraftfoder igen.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en fråga. Mitt sto har precis blivit av med sitt föl som fortfarande diade, hon har för tillfället ganska dåligt hull som vi...
Svar
5
· Visningar
1 169
Avel Ställde fråga på foder, men inget svar alls där så jag provar här där ni har stor erfarenhet av avel. (jag har bara fått detta enda föl)...
Svar
12
· Visningar
1 019
Senast: bigganl
·
Foder & Strö Hej hopp! Jag sitter just nu o räknar ut en ny foderstat till hästen då vi fått nytt grovfoder med lågt protein innehåll. Hon har...
Svar
2
· Visningar
978
Senast: lewellyn
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 629
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama