Hur uppmuntra att äta mer grovfoder?

Alexandra_W

Trådstartare
Nya fullblodsdamen är hopplöst dålig på att äta hösilage. Och hon kan inte skylla det på 'inte van', 'kommer från banan' etc. Hon har ätit hösilage innan, iofs bara fått 7 - 8 kg/dag, men ätit soprent på det, och glatt ätit mer om hon fått.

Jag får dock i henne MAX 4 kg/dygn och börjar bli bekymrad över bristen på TS (hullet är ingen fara än, hon har lite att ta av).

Ute äts det oftast ingenting, max 1 kg. De går ute 11 -12 h/dygn, i gräshage. Även bulimiska arabdamen tycker det är mycket intressantare noppa gräs. Har jag tur äter de upp tillsammans 2 kg/dag, men de kan lika gärna vägra röra silaget.

Inne äter arabdamen ikapp, men fbldamen tycks ha annat att göra på nätterna än att äta hösilage. Hon äter, men typ några strån nu och några strån då. Lägger in 4 kg åt henne vid intag, och har varit soprent EN gång på en vecka, ibland har jag fått ta ut 3 kg... :crazy: Normalt petar hon i sig sisådär 2 kg.

Förhoppningsvis ger det sig när hon boat in sig lite mer, det blir kallare och gräset inte är lika intressant. men skulle vara trevligt om hon inte fått magsår och såg ut som ett spjälstaket då..

Hon får kraftfoder men väldigt 'moderat' giva då jag inte vill ge henne så mycket kraftfoder att hon är 'mätt av det' hela tiden.

Åt inte lucern hackat strå när hon kom, men ska prova igen.

Hon är inte ett dugg stressad inne eller så, utan brukar stå och vila eller småplocka i höet när jag kommer ner.

Har försökt servera frukost inne, och mina två bararber äter glatt, men lilla damen är inte mkt för frukosthösilage. (Kraftfoder går bra, men försöker undvika ge det just nu för att uppmuntra henne att äta hösilage).

Har hämtat annat hösilage idag, blötare än det jag har. Eg inte bra iom att hon äter så lite, men kanske att hon tycker det är godare och petar i sig mer av det? (Hon fick hösilage med sig btw, lämnade det fyra dagar i sträck, petade i mitt men rörde inte sitt gamla, så tycks inte vara att det smakar/är 'annorlunda')

Kraftfoder vet jag ju ett otal sätt att truga i dem, men värre med hö/hösilage, finns det några knep övht?

Sv: Hur uppmuntra att äta mer grovfoder?

Våran shettis äter inte vanligt hö som är av det lite grövre slaget. Medans varmblodet äter allt :D Det kanske är det som är fel, det är för "grova" strå. Som liknar halm nästan...
Annars vet jag inte vad man kan gör. :confused:

Jasså du har också ett sånt fullblod, kanske släkt med mitt? :p

Jag har också försökt få mitt sto att äta mer hö. Hon åt inte mer än 4 kg när det blev oktober och gräset tappade all näring. Hon gick hellre och tuggade på det där korta gräset. Provade att dra ner på kraftfodret ett tag med då gick hon ner i vikt och inte ville hon äta mer hö heller. Gräset är ju godare.

När snön kom då jäklar började hon äta som en häst. Jag säger det att det är nästan ingen ide. Om du inte kan som Mackan gav mig tips på, göra hagen mindre så att hon inte får tillgång till gräs och ge massa hö. Dock gjorde inte jag det för jag har en häst som blir fullkomligt tokig i små hagar och jag själv föredrar stora fina hagar åt mina hästar.

Det finns nog inget du kan göra annars, bara vänta. Kanske få fler tips av nån annan.

Våran shettis äter inte vanligt hö som är av det lite grövre slaget. Medans varmblodet äter allt :D Det kanske är det som är fel, det är för "grova" strå. Som liknar halm nästan...
Annars vet jag inte vad man kan gör. :confused:

Fast det här är ju silage, så inte grovt.

Får hoppas det är som et_flickan skrev, att när gräset försvinner kommer aptiten, och hoppas hon inte ser alldeles för bedrövlig ut tills dess.

Minska hagen är inte ett alternativ, de går på gräs för att det är för lerigt i vinterhagen tack vare hysteriregnet. och de har redan trampat sönder en hel del på betet, trots att jag har stoora hagar. Så en liten hage skulle bara bli den lervälling jag försöker slippa. Är bara vänta in frosten alltså..

Men knepigt att hon inte äter på nätterna heller, mina kan ju matvägra ute pga gräs, men brukar äta 'ikapp' nattetid, men inte den här inte..

Låter som att du borde ge magmedel, Protexin är min favorit.
Varje dag i en vecka och sen en gång i veckan i några månader bruka funka.

Jag har travare och de är när de kommer från banan så som du beskriver. Det kan ta veckor och månader innan magen fungerar normalt.
Är det riktigt illa så tar jag bort allt krafftfoder och ger hö/hösilage och morötter bara. Ge mindre hösilage än hon vill ha så att varje mål är för litet. Detta för att skapa en hunger.Håll på så i 14 dagar ungefär, då skapar man ett bra betteende (tänk långsiktigt)

Morötter stimulerar aptiten rätt bra. 1 kg vid varje mål när de andra får krafftfoder är bra för att få igång ätandet. Vissa hästar får man lära äta.
Dricker hon dåligt? Isåfall kan du blanda i morötterna det gula på sakelt av en citron, en halv om dagen, finriven.

Det bästa fodret hitills som jag har erfarenhet av (och jag har prövat typ allt....)för att bibehålla god magfunktion är att ge kli, kornkross och Foderjäst och kanske olja om man måste. Fukta med precis så mkt vatten att det inte dammar.
Ge små portioner så att den är hungrig efter att den ätit det.

efter ett tag kan man blanda i lucernpellets oxå, men de brukar de inte äta i början.

Lucernhack till frukost brukar vara poppis.

den yngre (4 år) halvblods damen som går med mina har under sin uppväxt periodvis inte velat äta varesig hö eller hösilage. vi har då "vattnat" grovfodret med spädd melass, och på det viset fått henne att äta mer.

Låter som att du borde ge magmedel, Protexin är min favorit.
Varje dag i en vecka och sen en gång i veckan i några månader bruka funka.

Jag har travare och de är när de kommer från banan så som du beskriver. Det kan ta veckor och månader innan magen fungerar normalt.

Med tanke på skicket på den här damen så är jag högst tveksam till att det är minsta problem med hennes mage faktiskt. Magtarmbalans får hon redan, iom foderbytet som blir iom flytten. Men jag tror inte det har med magen alls att göra (däremot ska jag kolla tänderna, iom att hon äter så långsamt), utan att det är så 'mycket annat' att kika på ute, gräs är godare, och så misstänker jag att hon är rätt trött i både kropp och knopp av att gå ute 12 h/dygn, mot 4 h. SÄKER kan jag dock inte vara, men hon får 'magmedel' och har fått i en vecka, och ska kolla tänderna på henne. Ger det sig inte dock får man väl gå vidare och kolla magen.

Är det riktigt illa så tar jag bort allt krafftfoder och ger hö/hösilage och morötter bara. Ge mindre hösilage än hon vill ha så att varje mål är för litet. Detta för att skapa en hunger.Håll på så i 14 dagar ungefär, då skapar man ett bra betteende (tänk långsiktigt)

Fast det skulle innebära att ge henne typ 1 kg hösilage per dag, punkt. Och det misstänker jag skulle ge mer problem. Jag låter ju dock bli att ge speciellt mycket kraftfoder (får dryga kilot torrvikt) för att hon inte ska bli proppmätt hela natten av det, och jag serverar hösilagefrukosten (som hon inte äter) inne, för att förhoppningsvis hon ska äta något i hagen. Hitills utan större framgång (men hoppas på nya hösilaget..)

Morötter stimulerar aptiten rätt bra. 1 kg vid varje mål när de andra får krafftfoder är bra för att få igång ätandet. Vissa hästar får man lära äta.
Dricker hon dåligt? Isåfall kan du blanda i morötterna det gula på sakelt av en citron, en halv om dagen, finriven.

Hon äter knappt morötter, bara spottade ut när hon kom, nu kan man truga i henne några bitar om de är små och ur handen, men rör inte morot i krubban, alls. Tror inte hon är van att äta det (eller annat 'godis').

efter ett tag kan man blanda i lucernpellets oxå, men de brukar de inte äta i början.

Tror min madam är en tvärtemothäst? ;) Hon ratade lucern första kvällen, men har sen dess glatt (men lååångsamt) ätit sin helhavre/lucernpellets/betfor-blandning med god aptit. Har dock bestämt mig för att ändå (tänkte/ville inte det från början) köpa det kraftfoder hon är van att äta sen innan, kör med det tills jag fått ordning på resten av ätandet iaf.

Lucernhack till frukost brukar vara poppis

Ska prova det, hon ratade det första natten, men det gjorde hon med lucernpellets med, och det äter hon ju nu. Får väl krydda hacket lite med vitlök i värsta fall.

Funderar på att sätta en extra krubba åt henne nattetid med hack också, OM hon äter det får hon ju i sig strå, men frågan är om det är bra eller dåligt, ser ju hellre hon äter ordentligt med strå (och hon har ju gjort det fram till den dag hon flyttade hit, så hon både kan ju och är van, har bara kommit av sig)

Senast ändrad:

den yngre (4 år) halvblods damen som går med mina har under sin uppväxt periodvis inte velat äta varesig hö eller hösilage. vi har då "vattnat" grovfodret med spädd melass, och på det viset fått henne att äta mer.

Var kan man köpa melass? Fryser utspädd melass?

tror man köper det på lantmännen eller /och kvarnen. jag och min vännina köper vårt av en bonde i närheten (det går åt ganska lite)
vet faktiskt inte om det fryser, det blir inte så kallt i vårt foderrum. skulle tro att det är som med betfor :crazy:

märren här äter iallafall mycket bättre om vi "vattnar" det, när hon haft sina självvalda "bantar" perioder har hon i bästa fall fått i sig 5 kg på ett dygn, med melassvatten har det ökat till runt 10 kg/dygn.

hoppas du kommer på en lösning för er innan hon tunnar av för mkt.

Oki, ska kolla upp melass då om inte nya hösilaget (som är blötare än mitt) gör tricket. Att jag frågade omd et frö är för jag har kallstall, så minus ute = minus inne..

Men, jag håller fortfarande en tumme för nya hösilaget. Jag la in 2 kg av det 'gamla' (högre TS), och 2 kg av det nya (lägre TS), och hon avbröt kraftfodret för att äta nya hösilaget. När jag var ner två h senare så fanns det bara ungefär ett kilo kvar av nya hösilaget, det gamla var orört. Så gav henne 2 kg till av det nya, och ska slå frivolter om det är uppätet imorgon.

Nu kan det vara så att hon bara äter det en stund nu ikväll och sen lägger ner, eller att det är nyhetens behag, men hopps.. Vore ju synnerligen lättlöst då, om man bara får det till att få i henne de 14 kg som krävs för att täcka minimigiva TS.

Och ska kolla tänderna på henne såfort hemmavet har tid med, alldeles oavsett då jag är lur på om hon inte har lite trassel. Och hon är ju i tandfällningsperiod.

Senast ändrad:

Min lättfödda kallblodsvallack äter mindre av hösilaget och äter mycket gärna höet. Ingen fara i hans fall med självvalda bantarperioder dock *skönt* men jag är inne på att ett kräsen fullblodsdam kan vara "noga" med smaken.

Just nu är även jag inne på 'kräsen'. För tidigt säga något än, men imorse var allt av det blötare (56% TS) hösilaget uppätet, inkl den 'extragiva' jag la in, medan det torrare (65% TS)hösilaget var orört. Och hon åt några tuggar hösilage till frukost i hagen med (gav inte frukost inne idag), även om jag sen bara sett arabstoet smaska hösilage där.

Men får hålla en tumme att det 'bara' var att mitt hösilage inte föll lilla damen i smaken utan hon ville ha blötare! Har lagt in 4 kg till natten åt henne, så får vi se om det går åt inatt med. Igår hade hon ju ätit upp 1 av 2 kg redan efter några h, fick 2 kg till, allt slut imorse som sagt (av det blötare), det är nytt rekord det.

Får hon 'bara' i sig 14 kg av det hösilaget/dygn så är TS-frågan i hamn och jag behöver inte oroa mig.

4 kg givet kl 20 var tvärslut kl 07. Så håll tummarna det går ner 5 kg i lilla magen inatt, så vi slår ännu ett nytt rekord =)

Prova att ge henne morötter, eller något med A-vitamin. stimulerar matsmältning samt samt omsättningen för protein. Har fått igång min egen pålle på det sättet, åt på tok för lite grovfoder i början.

Hon är som sagt inte så förtjust i morötter, än, även om det går framåt. Däremot så är det 'strax' dags att böja lägga på ADE-vitamin på alla hästarna (brukar göra det vid jul).

Men, aptiten tycks ha retats av det blötare hösilaget, men ska prova ditt tips ändå! Det är ju en bit kvar, och risken finns det kommer 'ta stopp' långt innan jag tycker det ska vara stopp..

Lagt 5 kg i kvällsmaten åt henne nu får vi se =)

Titta här.

Hon är som sagt inte så förtjust i morötter
Men, aptiten tycks ha retats av det blötare hösilaget
För tidigt säga något än, men imorse var allt av det blötare (56% TS) hösilaget uppätet, inkl den 'extragiva' jag la in, medan det torrare (65% TS)hösilaget var orört.

Kanske en koll av tänderna är på sin plats, känns lite som om det är där den största anledningen finns. Sen kan de bli lite strejvarning i början, uppfattade det som att hästen var ganska ny.

Boj - som jag redan skrivit flera gånger så ska jag kolla tänderna på henne, eftersom hon äter långsamt.

Och visst kan det ha varit delvis 'flyttstrejk' i början, men hon rör fortfarande inte det torrare hösilaget, utan äter det blötare och lämnar det andra, så hon tycker helt enkelt inte om det. Och iom att hon äter glatt av det blötare men fortfarande matvägrar det andra så tror jag det inte är 'flyttstrejk' utan helt enkelt 'smak'.

Men tandkoll var planerad redan innan hon kom hit, och än mer iom att hon äter långsamt.

Senast ändrad:

Oj vad skönt att det visade sig att hon gärna äter det andra hösilaget!! Så bra du hade flera sorter hemma så damen får välja och vraka! Håller tummarna att hon glatt fortsätter äta av det och i större mängder.

Min fullblods kille som jag köpte direkt från banan var också sån där som inte ville äta grovfoder och det tog honom en evighet att äta kraftfodret. Han var inte van med annat än havre o betfor. Jag tyckte han skulle äta kraft groov. Vilket han tyckte var jätte äckligt och sen morötter, äpplen o knäckebröd ska vi inte tala om hur vidrigt det är. Jag raspade tänderna på honom och det blev genast mycket bättre. Men han äter inga mänder utan plockar lite då och då. Står på fritillgång dygnet runt. Jag ska säga att han ser ut som en fotboll. Tycker inte du behöver vara orolig om hon inte faller ur väldigt mycket och blir mager. Dom plockar i sig det dom behöver.

Oj vad skönt att det visade sig att hon gärna äter det andra hösilaget!! Så bra du hade flera sorter hemma så damen får välja och vraka! Håller tummarna att hon glatt fortsätter äta av det och i större mängder.

Hade inte hemma, men köpte in. Tur i oturen att min ordinarie hösilageleverantör fick in (pga torkan) mindre skörd än normalt, och alltså i vinter inte kan leverera till tre hästar. Så jag var ju tvungen att köpa in någon annanstans ifrån med för det skulel räcka. Och det föll damen i smaken.

Fem kilo tyckte hon dock var i mesta laget att proppa i sig en natt, hon har ätit upp 4 kg av det. Me noppade i frukosthösilaget i hagen iaf (även om jag misstänker arabstoet äter det mesta av de 8 kg som läggs ut/dag)

Groddan skrev:
Min fullblods kille som jag köpte direkt från banan var också sån där som inte ville äta grovfoder och det tog honom en evighet att äta kraftfodret. Han var inte van med annat än havre o betfor. Jag tyckte han skulle äta kraft groov. Vilket han tyckte var jätte äckligt och sen morötter, äpplen o knäckebröd ska vi inte tala om hur vidrigt det är. Jag raspade tänderna på honom och det blev genast mycket bättre. Men han äter inga mänder utan plockar lite då och då. Står på fritillgång dygnet runt. Jag ska säga att han ser ut som en fotboll. Tycker inte du behöver vara orolig om hon inte faller ur väldigt mycket och blir mager. Dom plockar i sig det dom behöver.

Jag är inte så orolig för vikten, dels har damen att ta av (hon är trind!), och det går att hejda genom kraftfodret om det börjar dala. Men jag är bekymrad över TS, för hon ligger lååångt under minimibehovet av TS. Och det är ju okej ett kort tag, men inte i längden.

Men dels får vi se om det inte blir bättre när kylan kommer, och så ska tänderna som sagt kollas.

Liknande trådar

Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 688
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 587
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 238
Senast: Zamira
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 029
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka