Hur undvika upprepning av korsförlamning?

MammaLotta

Trådstartare
Vår D-ponny som vi ägt ca ett år fick i vintras korsförlamning. Han fick endast gå i hagen samt ledas runt i skritt upp till max en halvtimme om dagen under 2 månader tills blodproven var normala. Han har sedan igångsatts med en timmes daglig ridning under 2 månader, där vi stegvis lagt till trav och galopp. Sedan har vi återupptagit lektioner i dressyr och hoppning och under de seaste veckorna även åkt på några P&J. Han verkar må jättebra nu och går mer i form och är mer samspelt med sin ryttare. Vi är dock jätteoroliga att han ska få korsförlamning igen och har försökt förstå vad det beror på och vad vi kan göra. I princip förstår vi det som att hästar med anlag för korsförlamning behöver jämn träning och helst inga vilodagar. Viktigt är även att inte ge för mycket kraftfoder. Vill gärna ta del av andras erfarenheter och kunskaper i ämnet!

Vår D-ponny som vi ägt ca ett år fick i vintras korsförlamning. Han fick endast gå i hagen samt ledas runt i skritt upp till max en halvtimme om dagen under 2 månader tills blodproven var normala. Han har sedan igångsatts med en timmes daglig ridning under 2 månader, där vi stegvis lagt till trav och galopp. Sedan har vi återupptagit lektioner i dressyr och hoppning och under de seaste veckorna även åkt på några P&J. Han verkar må jättebra nu och går mer i form och är mer samspelt med sin ryttare. Vi är dock jätteoroliga att han ska få korsförlamning igen och har försökt förstå vad det beror på och vad vi kan göra. I princip förstår vi det som att hästar med anlag för korsförlamning behöver jämn träning och helst inga vilodagar. Viktigt är även att inte ge för mycket kraftfoder. Vill gärna ta del av andras erfarenheter och kunskaper i ämnet!
Ta prov för PSSM. Börja med PSSM1, det är lättast. Det finns just nu 4 varianter (tror jag) som man kan testa. Sök på google och läs. Kanske det stämmer? Det gäller då som du själv säger att hästen ska röra på sig mycket, gärna lösdrift, ta bort allt som har med socker och stärkelse att göra och titta på om ni kan lägga på ALCAR. Gå bort från kraftfoder. Men ta ett prov och skicka in, en bra början.

Jag har en som jag haft i över femton år som haft korsförlamning flera gånger.
I princip alltid täckad vid risk för minst regndroppe (när flugtäckena med regntät rygg kom var ingen gladare än jag)
Ordentlig uppvärmning och ffa lång avskrittning. Mkt stretchning.
Bikarbonat i maten efter träning o andra hårdare pass.
Hon har aldrig fått korsförlamning av foder, utan det har alltid varit regn inblandat.
Kraft har hon alltid ätit mkt av hos mig.

Om hästen har PSSM1 (test via DNAprov på hårrötter) så måste man vara jättenoga med fodret, de tål inte socker och stärkelse. Även höet måste vara testat lågsocker - tänk fånghäst.

De behöver även höga doser E-vitamin (3000-10 000 ie / dag) och magnesium.

Noggrann med täckning, långa uppvärmningar och framförallt respekt för hästens dagsform och signaler.

Tillskott av stora mängder olja kan hjälpa men akta dig om det är en normal/lättfödd ponny. Kan ge fetma eller i värsta fall insulinpåslag och leda till fång. ALCAR (en aminosyra) kam hjälpa dessa, fungerade hyfsat på min nordis.

Om hästen inte har P1 men ändå symtom på PSSM så brukar man säga att dom har P2, finns flera olika i den gruppen och forskning pågår. De hästarna brukar inte vara lika känsliga för socker och stärkelse men behöver en hög proteinhalt, flera har fått god effekt av kvot 10.

Spana in PSSM-grupperna på FB :).

Liknande trådar

Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 531
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama