Hur underhålla kotledsproblem?

Iddefixen

Trådstartare
Hästen blev halt efter en rejälv vrickning förra sommaren. Hon behandlades på klinik vid två tillfällen. Veterinären som tittade på röntgenbilderna hittade en liten förändring på kotan. Denna veterinär tyckte inte att det var något att bry sig om, ev var det bara skuggbildning pga av dålig bild. Men nästa veterinär som tittade på det tyckte att det var något man ska oroa sig för. Det behöver inte vara ett problem men kanske kanske..... :crazy:

Nu undrar jag hur man förebygger inflammationer i leden?
Masserar in arnika varje dag samt lindar benen efter lite hårdare pass. Efter riktigt hårda så får hon kyllera på benen över natten.

Hon får Glucosamin.

Vad mer kan man göra?

Sv: Hur underhålla kotledsproblem?

Jag skulle nog inte använda arnika jämt, man "vänjer sig" vid liniment så det inte får lika bra effekt. Dessutom kan det göra lederna stela om du någon dag inte använder det (mina händer var linimentberoende när jag jobbade med hästar, använde det alltid till nån häst varje dag. När jag var ledig blev jag stel i lederna... tog ett tag innan jag insåg varför och började använda plasthandskar:smirk: ). Spara det till efter träning.
Det viktigaste är väl att se till att du rider på ett skonsamt sätt. Bra underlag (undvik för djupt o för hårt), bra form som avlastar, bra verkning/skoning, undvik övervikt på hästen, håll den mjuk o gymnastiserad utan spänningar (kanske massör/equiterapeut?).
Sen finns det ju en uppsjö olika ledpreparat men dem har jag ingen koll på. Läs på noga innan du slänger pengar i sjön;) .

Sv: Hur underhålla kotledsproblem?

Vad fick du för råd av veterinären som tyckte att du skulle oroa dig? Han/Hon måste ju ha gett dig råd om hur du skulle gå vidare och även talat om VAD du skulle oroa dig för?

Annars är det ju så med ledinflammationer att de kräver en långsam metodisk igångsättning för att inte blossa upp igen. Om du rider varierat och kanske inte så mycket på volter tills hästen kan tänkas vara över den värsta återfalls risken så bör det ju gå bra.

Men fråga veterinären vad h*n har för råd om rehabiliteringen.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt...
Svar
13
· Visningar
2 497
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 439
Senast: mackan
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 420
Senast: pews1972
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 275
Senast: fruxolisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare