Hur tyda örommärkning på kanin?

F

Flash

Jag har två franska vädurshonor födda 2005. De är märkta med 415 resp 715 i örat. Av detta drar jag slutsatsen att "5" i sifferkombinationen står för -05, alltså 2005. "1" kanske för hona?Rätt eller fel? En tredje kanin jag fått som omplacering är märkt 312, och borde därför vara född 2002. Men då är hon två år äldre än vad förra ägaren påstod, han hade å andra sidan övertagit henne från en annan tidigare ägare... Kanske någon här inne vet hur man ska tyda öronmärkningen? Tackar på förhand i så fall!

Sv: Hur tyda örommärkning på kanin?

Är de bara märkta i ett öra? I vilket i så fall?

Jag antar att dem är märkta i vänster nu, för i höger ska uppfödarnumret egentligen stå och det börjar med en bokstav.

Nr 415 är:
4 = året, alltså 2004
1 = kullens nummer. I detta fall var det alltså första kullen det året.
5 = individnummret, hanarna märks först. Detta var alltså unge nr 5

Samma sak med 715.

Förutsatt att uppfödaren märkt kaninerna rätt är dina kaniner födda -04 resp -07.

Jag antar att dem är märkta i vänster nu, för i höger ska uppfödarnumret egentligen stå och det börjar med en bokstav.

Nr 415 är:
4 = året, alltså 2004
1 = kullens nummer. I detta fall var det alltså första kullen det året.
5 = individnummret, hanarna märks först. Detta var alltså unge nr 5

Samma sak med 715.

Förutsatt att uppfödaren märkt kaninerna rätt är dina kaniner födda -04 resp -07.

Men 415 och 715 - eller Ronja och Lovis som de heter - är kullsyskon och födda 2005 (var ungar när jag köpte dom så DET vet jag säkert). Ska leta fram papperna jag fick med och se vad som egentligen står där - kan ju vara så att det borde stå 517 och 514 istället... då stämmer det ju! Tur det inte är utställningskaniner! Det var uppfödarens 1:a kull öht så fel kan det mycket väl ha blivit (men trevliga kaniner:love:). Om det nu är rätt märkning på kanin 312 så är hon alltså född 2003?

Tack för hjälpen!

Ja, hon kan mycket väl ha märkt fel, men den andra borde alltså vara född -03

:)

OK! Skönt att få klarhet i det! Tack än en gång!

Kaniner födda efter 2005 ska vara märkta i vhö öra med uppfödarnummer vilket är bokstav + 2 siffror. I vä öra märker man precis som någon skrev ovan.
år
kull
individ.

Uppfödaren kanske felmärkte de?
Antingen oavsiktligt eller med vilje.
Vissa felmärker ju sina kaniner som de inte vill ska användas i renrasavel eller inte duger till utställning.

Kaninen märkt 312 behöver inte vara född 2003.

Hade en hane som var född 6 maj 2004 och han var endast märkt i vänster öra med siffrorna 24-4.
De i hans stamtavla är märkt med alla möjliga siffor, ex 985 (hans morfar), 61-4 (farmor).
Mamman är märkt med 370 i vänster öra och hon är född 2001.

Så kaniner födda 2004 och tidigare kan vara märkta med massa olika kombinationer, eftersom bestämmelsen om specifik märkning (dvs år, kullnr och individnr) kom 2005.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka