Hur tyda Analysen?

N

Nicknick

Hej! Är ny på att läsa Analysresultat och behöver lite hjälp. Det står " per kilo foder" och "per kilo torrsubstans". Vilket skall jag titta på? (Har hösilage). Vilka värden är bra?

Sv: Hur tyda Analysen?

Hej! Är ny på att läsa Analysresultat och behöver lite hjälp. Det står " per kilo foder" och "per kilo torrsubstans". Vilket skall jag titta på? (Har hösilage). Vilka värden är bra?

Normalt använder man "per kg foder".

Värden som är okej/normala för HÖ är (enligt mina kunskaper!):
MJ (megajoule) - ca 7-9MJ
Smbrp (smältbart råprotein) - 40-80g (kan vara högre också)
Ca (kalcium) - ca 2-5g
P (fosfor) - ca 1-3g
Mg (magnesium) - ca 1-2g

Kvoten mellan MJ och smbrp ska helst ligga kring 6 eller högre (dela smbrpmängden med MJ mängden = kvoten).
Kvoten mellan Ca/P bör vara ca 1.5-2.5 (dela kalciummängden med fosformängden = kvoten).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka