Hur tycker du om följande bemötande?

Sv: Hur tycker du om följande bemötande?

kl
har i princip bara läst orginalinglägget... men jag hade tackat för varningen (kom hon ut ur buskarna gissar jag att varken hon eller hunden syntes innan hon sa till) och gått över med min hund på andra sidan vägen.

Jag har själv haft en osäker hund och behövt säga till både såna som låtit hundarna springa som de vill (med och utan koppel... flexi borde beläggas med förarbevis!) och till såna som uppmuntrat sin vovve att gå fram och hälsa på en främmande hund. Min hund var helt enkelt inte lämplig att hälsa på om hon inte först fick chansen att att avgöra om hon ville hälsa, vem den andra hunden var osv. Jag låter för övrigt mycket sällan mina hundar hälsa på främmande, jag vet ju inte om de är friska, snälla osv.

Och nej, jag tycker inte det är automatiskt munkorg på en osäker hund. Allt handlar om hur hunden beter sig, hur ägaren sköter sin del av ansvaret på promenaden osv. I just TS situation är i alla fall inte jag benägen att säga varken bu eller bä om den saken. Alla hundar kan bita ifrån, även de som är "såååå snälla". Är ägaren själv osäker och rädd så fort hon eller han ser en annan hund på promenaden har ju verkligen den osäkra hunden inte en chans att känna sig lugn och trygg med möten...

En hund som rent anfaller och attackerar - den ska inte vara ute bland folk och andra hundar. En hund som är osäker vid nya bekantskaper men som har stöd av husse/matte - nej, inte munkorg per automatik. Munkorg på en sån hund kan iofs vara en bra "försäkring" på att slippa behöva säga till folk att "Nej, jag vill inte att de hälsar". Förutom när man möter såna som tycker att "jamen din har ju munkorg, DÅ är det ju ingen fara att släppa fram min" :eek: Såna träffade jag nämligen också på när jag provade den taktiken...

KL Man kan väl tänka vad man vill om tjejens ordval, rasval, utseende eller vad man vill men om en annan hundägare ber en ta ut lite extra avstånd tycker jag ABSOLUT att man ska göra det om man kan. För den andra hundägarens skull, för sin egen skull och framför allt för HUNDARNAS skull. Den här mentaliteten "jag har rätt att gå var jag vill med min perfekta hund" som vissa har är trist, jag tycker att vi hundägare ska försöka ta så mkt hänsyn till varandra som möjligt (givetvis inom rimliga gränser).

Jag har tre hundar, två är helt oproblematiska vid alla sorters hundmöten oavsett hur den andra hunden beter sig men självklart klampar jag inte rakt på med dem utan om jag ser att en mötande hundägare har problem med sin hund så går jag gärna åt sidan, saktar in eller försöker underlätta på annat sätt. Den tredje hunden kan själv gasa upp sig om den mötande hunden gör utfall, stirrar eller liknande och då blir man ju tacksam för minsta hänsyn från den andra hundägarens sida.

Senast ändrad:

Men tydligen inte, när jag säger detta så är JAG en dålig hundägare som ger hundar dåligt rykte! Är jag det bara för jag tänker steget längre.
Hur hade ni tänkte och agerat?

Hm, det var inte för att du tog med din hund till den allmäna tvättstugan?

___

Men för att svara:
Även om jag alltid har min hund på kort koppel vid möten (oavsett om det är en människa utan hund, eller någon med hund) så tycker jag ändå att det är snällt av den andra hundägaeren att förvarna "min hund är inte snäll mot småhundar". Inte något jag egentligen behöver bry mig om ifall min hund går bredvid mig på kort koppel.

Att varna tycker jag är bra, för då kan jag ju bara gå åt sidan och lämna den andra hunden lite mer utrymme :).

Senast ändrad:

Ja det är väl klart att man halar in sin egen best om någon ber om det, så himla jobbigt är det ju inte. Tycker jag då.

Fast jag tycker man ska ta in hunden oavsett möte, man ska ju inte be om det :) Tar in min hund även om jag möter en hundfri människa.

Senast ändrad:

"när ska du fatta att du inte ska hålla på med hundar?" :grin: för det första, du var inte där och såg situationen utan råkade bara läsa en kortfattad text., och utgick ifrån att jag inte hade koll på hunden, för det andra, det är inte ditt problem, för det tredje var detta förbannat lågt av dig!! :mad:

för att förtydliga, vilket jag även skrev i diskussionen: han gick i kort koppel och jag hade full koll på honom. Och ha var inte ens i närheten.
Visst var det bra att hon varnade, men det ser jag snarare som en plikt.

Vi mötte hunden på avstånd idag och det var inga problem. End of story (men fortfarande; hundar har inte i tvättstugan att göra)

Senast ändrad:

Nej jag är inte tjejen bakom busken. Jag är en som hade en åsikt om händelsen som blev återberättad exakt som jag skrivit (har kopierat texten helt).
Och när jag försvarade tjejen med att man inte vet VARFÖR hunden är småhundsaggressiv bakom busken så var jag en dålig hundägare.

Varför förvrider du sanningen? :confused:

Jo men då skulle jag hala in den lite extra och kanske gå åt sidan, min lilla best får ju inte hälsa bara för att han VILL hälsa på alla hundar han ser. Och påstår det högljutt. Han är tack och lov en snäll liten bäst, häromdagen så blev vi uppsprungna av en lös schäfer här i skogen och min hanterade det galant genom att först ignorera och sen göra lekinviter. Som tur är så var schäfern snäll :eek:

Det låter som om du är en av parterna i detta omskrivna möte. Har du lust att berätta vad som egentligen hände?

MimiFly är dagmatte åt hunden på min avatar. Och hon har koll på läget, annars hade jag aldrig lämnat hunden där...!

Men alltså, bara för att hunden inte är "snäll" betyder det ju inte som sagt att den käkar småhundar till frukost. Det kan ju handla om mildare utfall som ägaren fullt och helt kan kontrollera men hon ville väl kanske att den andres hund skulle slippa bli utskälld.
Det finns ju massvis olika orsaker till utfall och olika mkt allvar i det.
Min kompis hund kan gorma rätt bra, men hon har aldrig någonsin gjort en annan hund något. Men hon tar lite det säkra före det osäkra. Gapar först frågar sen liksom. Det har bara blivit någon grej mellan hund och förare när kopplet är på. Är det av så är det inget.

Men varför ska folk hänga upp sig på att hunden ska vara så farlig att den hugger andra hundar? Vart står det?

Jag hade hållit avstånd och tycker att man ska göra det.
Sedan får folk tycka att "kan man inte hålla koll på sin hund ska man inte gå bland folk med den" men eftersom hon klev in bakom buskar och varnade så är det självklart att man ger dem lite utrymme!
Jag vet ju inte vad som har gjort att den hunden är osäker på/inte är snäll mot småhundar. Det kan vara en omplaceringshund eller liknande som nu har hamnat hos en jättevettig människa som kanske tränar på att avhjälpa problemet? Hursom haver tycker jag man kan visa varandra lite respekt när någon ber om det.

Visst kan det vara så. När jag läste originalinlägget fick jag uppfattningen att hunden hade ett beteende som föraren hade svårt att klara av, jag inser nu att det inte stod så uttryckligen.

*kl*

Vad jag kan uppfatta av beskrivningarna så var tjejen vid buskar vid en tvättstuga dit hon inte fick gå in med hund pga regler så hon hade kanske inget mer utrymme att ta vägen med sin hund och valde kanske därför att förvarna?

Jag var som sagt inte där utan skriver bara hur det KAN ur hennes ställe utefter det jag fått återberättat.

Precis vid tvättstugan finns en stoooor gräsmatta, så nog hade den utrymme alltid.

Det låter som om du är en av parterna i detta omskrivna möte. Har du lust att berätta vad som egentligen hände?
Ja.
Det var jag och lil-sis lilla vovve, och jag har träffat på denna hund ute förut, både med och utan E, den har inte visat några tendenser till aggressivitet så jag var kanske inte beredd på det, det var nog mest att jag blev så förvånad...(hon med tror jag, liten vovve syns inte bakom stora buskage från det hållet heller :D )

Dessutom blev jag ju orolig för om jag ska behöva se mig om över axeln, kolla över buskar/buskage (vilket inte är så lätt när man själv är kort :p ) för att inte denna vovve ska dyka upp plötsligt och en obehaglig situation uppstår på riktigt.

Men jag känner mig lugnare nu när jag vet att den inte reagerar alls så länge vi inte går i närheten, och det finns ju ingen anledning att göra det till någon hund såvida man inte möts på vägen.

I och omkring bostadsområdet finns stora ytor att "akta sig" på om det behövs så jag är inte orolig för att de kommer behöva mötas "nos mot nos", mer än om den - som sagt - dyker fram bakom en buske eller "från ingenstans".

Nu vet jag precis vilken denna hund är, och det är ju bra, för då kan vi båda ha extra koll på våra hundar (vilket jag ju nu även sett att hon har :))
Så nu är det faktiskt helt lugnt från min sida och jag kan ha överdrivit en smula, men förmodligen för att jag vart lite rädd när hon sa så då jag har stor respekt för okända hundar, speciellt om de är typ 5x så stora som Edwind och/eller mig, dessutom vet man ju aldrig vem människan är som håller i snöret.

MimiFly är dagmatte åt hunden på min avatar. Och hon har koll på läget, annars hade jag aldrig lämnat hunden där...!
:D

KL

Blir förbannad när jag läser sånt här. Om jag går på en gångstig med en hund, kopplad och intill min sida då ska väl för fasen andra hundägare se till att ha koll på SINA hundar så att de inte springer nära min kopplade hund?!

Små eller stora hundar. Det handlar om respekt för andra hundar och människor. Håll din hund vid din sida.

Jag mötte senast idag ett par damer med småhundar LÖSA på gångstigen - jag har min schäfer kopplad eftersom han INTE lyder 100% lös ännu och han tycker inte om att bli hälsad på av okända hundar. Jag möter de två damerna med de lösa småhundarna, som skiter fullständigt i alla inkallningsförsök. Jag tar in min hund så kort jag kan vid sidan och ropar samtidigt till damerna att KALLA IN ERA HUNDAR, min hund är inte snäll. Jag orkar inte längre blir irriterad på alla småhundsägare som går med sina hundar lösa utan kontroll utan vill vara hygglig och säger; jag är mest rädd om ERA hundar, det är därför jag säger till er att kalla in.

Jag hoppas innerligt att detta inte uppfattas som otrevligt - jag tycker själv att jag har uppträtt så hyggligt jag kan, trots att situationen egentligen har stressat min egen hund. Kan ju tillägga att jag def inte springer och gömmer mig bakom buskar, jag stannar upp fullt synlig. Finns väl inget värre än hundägare som smyger in bakom buskar, då kan man snacka om att framkalla onödig stress hos båda hundarna!

Alltså MimiFly har sin (min) småhund i kort koppel och under kontroll. Han är aldrig lös.

Den som skrev trådstarten var alltså varken hundägare A eller B.

Men jag skrev ju att det beror på situationen.
Är det en som äter hundar till frukost så skulle jag tycka att den ska ha munkorg.
Men jag skulle flytta mig hur som helst.

När jag läser vilken hund det handlar om, som jag har träffat, så är jag inte det minsta orolig att den ska äta mina hundar.

Allt beror väl på hur man tolkade texten :) Jag tolkade den fel.

Men jag skrev ju att det beror på situationen.
Är det en som äter hundar till frukost så skulle jag tycka att den ska ha munkorg.
Men jag skulle flytta mig hur som helst.

Vet du, hundar som käkar andra hundar till frukost ska antingen hållas inspärrade eller inte finnas. Det finns utrymme för de flest typer av hundar, men nejtack till den varianten.

Vet du, hundar som käkar andra hundar till frukost ska antingen hållas inspärrade eller inte finnas. Det finns utrymme för de flest typer av hundar, men nejtack till den varianten.

Jo absolut, det håller jag med om. Men det finns ju folk som inte tycker så, men dom har knappast munkorg på dom heller så.

Vet en här i byn som har en hund som är ilsken mot andra hundar. Hussen håller hårt i kopplet och säger att man ska akta/hålla in sina hundar. Han har sagt att hunden inte är snäll mot andra hundar. Sen om den skulle äta, bita eller 'bara' mucka med mina hundar om han fick chansen vet jag inte, men jag tycker att det känns obehagligt iaf.
Visst uppskattar jag varningen, men jag skulle hellre inte möta honom alls.

Hundar som gör utfall utan att vilja äta småhundar möter jag ofta och då håller jag bara avstånd och där tackar jag för en varning då min mes-pudel tycker att det är jobbigt.

Allt beror ju på situationen. Men jag vet också att alla tänker inte lika.

jag blir väl missförstådd igen nu då, men jag får väl förklara igen såfall då hur jag menar. Men situationen som ts skrev om tolkade jag helt fel iaf.

Jag såg en blodtörsting hund av kamphundsras framför mig typ som var hungrig på liten hund. Riktigt så var det ju inte som det nu verkar ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 026
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka