Hur tycker du om följande bemötande?

Sv: Hur tycker du om följande bemötande?

Ni gör mig så glada att fler i denna värld är medmänskliga och inte bara tänker på sig själva!
Var och en ska hålla rätt på sin egen hund helt rätt, men man dör inte av att hjälpa till på ett eller annat vis!
Denna damen/tjejen behövde hjälpen att den lilla hunden hålls in just vid det tillfället.
En annan gång kanske en hund är på rymmen och behöver hjälp att fångas in.
En tredje gång kanske en hund sliter sig och då kan det vara bra om nån har en hand över att fånga upp den och se hur det gick med föraren.

Det gör ju inte ont att vara lite medmänsklig! :)
Herregud vi har ju djuren som intresse varför inte glädjas tillsammans istället?
Jag vill försöka se det goda i allt och respektera alla både människor och djur! :)

Ni gör mig så glada att fler i denna värld är medmänskliga och inte bara tänker på sig själva!
Var och en ska hålla rätt på sin egen hund helt rätt, men man dör inte av att hjälpa till på ett eller annat vis!
Denna damen/tjejen behövde hjälpen att den lilla hunden hålls in just vid det tillfället.
En annan gång kanske en hund är på rymmen och behöver hjälp att fångas in.
En tredje gång kanske en hund sliter sig och då kan det vara bra om nån har en hand över att fånga upp den och se hur det gick med föraren.

Det gör ju inte ont att vara lite medmänsklig! :)
Herregud vi har ju djuren som intresse varför inte glädjas tillsammans istället?
Jag vill försöka se det goda i allt och respektera alla både människor och djur! :)

Naturligtvis i min värld hjälper man till, jag har inga som helst problem att ta en omväg, gå åt sidan eller något alls om någon har problem med sin hund eller behöver min hjälp.

Jag går åt sidan, tar in min hund när vi möter folk, jag vet hur farlig han ser ut och ser någon det minsta orolig ut så brukar jag flytta på mig ordentligt, le och hälsa glatt.
Mulle är van vid att folk och hundar inte hälsar, så han ignorerar oftast, även om det sker att folk/hundar hälsar på honom och när det sker så uppför han sig som en miljonvinnare på lotto ungefär, han är en lite väl tillgänlig hund ibland, å andra sidan har han varit en utmärkt ambassadör för Kamphundarna och ändrat många kritikers syn på rasen :)

Svar till dig och några till.

Jag som har en hund som har svårt med vissa hundmöten, förstår hur hundägaren i TS kunde be om att den andra höll sig undan. Självklart gör man det själv när det finns plats och möjlighet, men ibland är det trångt och då kan jag be den mötande att inte komma för nära, just för att undvika stressituationer med eventuella efterföljande utfall. Detta för att skona oss alla, såväl mattar o hussar, som hundar! Jag jobbar givetvis med min hund, för att det ska bli bättre, men det kan väl inte vara så att vi inte ska få vistas ute om det inte är så att hunden uppför sig perfekt?

Jag hade tyckt att människan borde ha munkorg på sin hund. Eller se absolut till att ha sin hund under kontroll så vi andra inte behöver oroa oss.
Behöver man varna andra man möter på gatan om sin hund så ska man nog inte gå med den där öht.

Och HUR tänkte du nu? Hundagression är mycket vanligt och det är bara bra från hundägarens sida att den andra fick en varning. Vissa människor verkar tro att så länge min hund är "snäll och bara vill hälsa" så kvittar resten.
Många släpper tom FRAM sina hundar till mina när jag är ute och går! :grin:

Tycker du verkligen att kopplade och kontrollerade hundar ska behöva munkorg för att andra inte har kontroll på sina?

Vi skall ta litet juridik kring det hela.

Det är alltid den vars hund skadar en annan hund som har allt ansvar.
Oavsett vilken hund om någon som är kopplad.
Det strikta ansvaret gör att man blir skadeståndsskyldig samt även kan bli straffad enligt Lagen om tillsyn av hundar och katter.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm

Så även om tio små tanter släpper fram sina små ettriga lösa hundar till din kopplade hund så är det ditt fel om din hund biter ihjäl dessa små hundar.

Hur kan du hantera det utan att använda munkorg?

Det är alltid den vars hund skadar en annan hund som har allt ansvar.

Nej, den som har en lös hund som springer fram till kopplad hund och därmed blir skadad kan räknas som medskyldig och de får då stå för sina egna kostnader.

Ja det är väl klart att man halar in sin egen best om någon ber om det, så himla jobbigt är det ju inte. Tycker jag då.

Nej, den som har en lös hund som springer fram till kopplad hund och därmed blir skadad kan räknas som medskyldig och de får då stå för sina egna kostnader.

Källa på det.

Jag har läst annat, skall söka källa.

Hittade en utmärkt källa.
Försäkringsbolag.
http://www.agria.se/hund/artikel/vems-ar-ansvaret-om-en-hund-biter-en-annan

Medvållande är mycket svårt att bevisa.
Skall läsa skadeståndslagen, återkommer.

1 § Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan. Lag (2001:732).
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19720207.htm
Det är mycket svårt att bevisa både uppsåt och vårdslöshet.
Om de inte typ bussar den lösa huden på den kopplade hunden.

Senast ändrad:

Oavsett vilken ras människan hade haft hade jag tackat för varningen och självklart hållt in min hund (som ändå inte får gå fram till andra hundar på det viset).
Visst bör hon träna sin hund, men det är inte mitt problem och kan jag hjälpa gör jag det gärna.

Jag möter dagligen hundar som har svårt för andra hundar. Jag har mött både ägare som tar sitt ansvar och ägare som som viftar bort det.

Jag har en kompis som har en hund som tar hundmöten okey om hunden dom möter inte bryr sig om henne. Börjar hunden dom möter leva rövare eller skälla till exempel så är det som att trycka på en knapp och hennes hund går upp i stress och kan beroende på situation bete sig mindre smakfullt.

Jag kan tycka att det är schysst att lägga in ett ord om man har en hund som är lite knölig i hundmöten. Inte för att man på något vis har någon skyldighet att göra det, absolut inte! Men som för mig kompis så kan jag tänka mig att det skulle kännas skönt att få en förvarning.

Jag som har en hund som inte är problematisk i hundmöten på något vis hur illa den andra hunden än beter sig känner att om jag kan få en hundägare som har en hund som är jobbig i hundmöten att känna sig lite tryggare genom att korta upp min hund till benet position, istället för att han går på slakt koppel och nosar i sin kant, ptjaa. Då gör jag det utan att ens reflektera över det. Ber någon mig på ett schysst sätt så är jag schysst tillbaka.

Visst att jag kan tänka efteråt ibland om det är en ägare som jag tycker hanterar situationen på ett mindre lämpligt sätt, (nu utgår jag ifrån att hunden inte blir misshandlad/illa behandlad på något vis) så är det ändå inte så mycket jag kan göra åt det sålänge inte personen faktiskt ber om hjälp. Det är som med barnuppfostran. Skulle jag gå fram till en mamma och tala om för henne hur hon skulle uppfostra sin unge skulle jag få mig en sån smocka i nyllet att jag inte ville leva på en vecka. Typ.

Och helt ärligt tycker inte jag att "Håll in din hund, min är inte snäll mot småhundar nämligen!" är ett dåligt sätt att uttrycka sig på. Men jag är och andra sidan inte så känslig av mig ;)

Jag hade gladeligen tagit en liten sväng runt.
Själv så har jag inga aggressiva hundar men ser alltid till att flytta på mig vid möte om den andre inte gör det. Tycker det är fullkomligt onödigt att låta hundar deala med ett möte rakt på.

Tycker det var bra av tjejen att hon sa till, hundägaren ska väl vara tacksam att dennes hund slapp bli hotad.
Sen varför hon med amstaffen inte flyttade på sig har säkert en orsak.
Alla ska alltid vara så himla präktiga och har minsann inga problem med sina hundar någonsin, kan hunden inte bete sig ska man helst hålla sig långt från allt vad andra hundar heter.
Lite förståelse och ömsesidig respekt skadar aldrig.

Jag kan glatt erkänna att min vuxna var ett helvete vid hundmöten när hon var ung. Hon har varit väldigt socialt osäker men med stor nyfikenhet vilket har resulterat i att hon blivit en känguru och farit upp och ner som en vettvillig.
Men hur skulle jag få bukt med det om jag inte tränade på det ;)
Nu kan hon behärska sig så pass att hon håller sig på alla 4 iaf, även om hela kroppen fullkomligt spritter.

Tycker du verkligen att kopplade och kontrollerade hundar ska behöva munkorg för att andra inte har kontroll på sina?

Om föraren behöver varna förbipasserande för sin hund är den inte kontrollerad. Så i det här fallet tycker jag att den borde haft munkorg.
Var står det att den som passerade inte hade kontroll på sin?

I ts inlägg så handlar det ju om en dam som står med sin hund och fram kommer någon som kanske inte har full kontroll och därför får hon en varning

Men hur läser du? Det står så här:Du är ute och går med din hund. Du kikar en ttjej fram bakom några buskar eller dylikt och säger:
"Håll in din hund, min är inte snäll mot småhundar nämligen!"

Fast det behöver ju inte vara så amstaffen käkar småhundar till frukost.
Finns ju väldigt stor skala på hur en hund kan vara mindre snäll mot andra hundar.

Ja, det håller jag med om. Men om det är så illa att man måste varna andra är det rimligtvis så att man själv känner att man inte bemästrar situationen.

Med tanke på hur många idioter det finns som glatt släpper fram sin hund till kreti och pleti så tycker jag det är jättebra om man säger till. Vem vet, småhundsägaren kanske var en sådan?

Tycker jag läser ofta här på hund att man säger till folk att koppla, korta in osv.

Eller så har man varit med om för många småhundsägare som bara släpper fram sin lilla hund för att hälsa och vill slippa detta.

Det tycker jag också, som jag redan skrivit.

Det är alltid svårt att bedöma en situation man får berättad i ett kort inlägg som här.
Kanske var det så som kamomilla skrev, att tjejen bara var less på att folk släpper fram sina hundar. Kanske var hunden verkligen så opålitlig som hon sa.

*knapplån*
Jag utgår från att folk jag möter har koll på sina hundar.
MEN om någon är snäll och varnar/ber om hjälp försöker jag givetvis vara så hjälpsam jag kan!
Precis som i trafiken gäller det att hjälpas åt, för att undvika farligheter.
Jag försöker att inte döma medmänniskor om jag inte gått en mil i deras skor. Jag har ju oftas inte en aning om vad den hunden varit med om.

*Jenny*

Och HUR tänkte du nu? Hundagression är mycket vanligt och det är bara bra från hundägarens sida att den andra fick en varning. Vissa människor verkar tro att så länge min hund är "snäll och bara vill hälsa" så kvittar resten.
Många släpper tom FRAM sina hundar till mina när jag är ute och går! :grin:

Har man en hund som är farlig för andra hundar så tycker jag självklart att den ska ha munkorg, ägaren kan ju råka tappa den eller dyl, även om mötande håller sig ur vägen.

Lika självklart är det ju att man inte släpper fram sin hund till andras hundar utan att fråga, lika självklart att man tar in sin hund vid hundmöte.

Jag förstår varningen om det var så att den mötande lät sin springa hur som helst, att man då ber hen 'ta in' sin hund.

Men om jag kommer och går med min hund i koppel vid sidan och den mötande säger att jag ska akta mig för hennes hund inte är snäll, ja självklart skulle jag akta mig, men jag tycker inte att det är rätt.

Som sagt, lite beror ju på hur situationen ser ut.

Men tycker inte ni andra att om man har en hund som skulle hugga andra hundar om den fick chansen ska ha munkorg??

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 026
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka