Hur tycker du om följande bemötande?

MikaTela

Trådstartare
Du är ute och går med din hund. Du kikar en ttjej fram bakom några buskar eller dylikt och säger:
"Håll in din hund, min är inte snäll mot småhundar nämligen!"
Tjejen hade tydligen en amstaff också som om det spelar roll.

Min första tanke är att visst tack för varningen jag håller in min hund och flyttar mig en aning längre ut på gångvägen om det är möjligt.

En hade tydligen svarat:
Nähä? Som om det är mitt problem?

Min tanke runt det hela är att det kvittar väl vems problem det är.
Jag ser det som en schysst varning och som ger en en chans att förbättra mötet så det inte blir en big deal.

Jag vet ju inte vad som har gjort den hunden elak mot småhundar - vem vet den kanske har blivit attackerad av en liten hund. Jag tycker oavsett så kan man väl visa respekt mot varandra?

Men tydligen inte, när jag säger detta så är JAG en dålig hundägare som ger hundar dåligt rykte! Är jag det bara för jag tänker steget längre.
Hur hade ni tänkte och agerat?

Sv: Hur tycker du om följande bemötande?

Jag hade tyckt att människan borde ha munkorg på sin hund. Eller se absolut till att ha sin hund under kontroll så vi andra inte behöver oroa oss.
Behöver man varna andra man möter på gatan om sin hund så ska man nog inte gå med den där öht.

Jag tycker att man ska försöka vara lite ödmjuk och visa förståelse för medmänniskor (även de som har en amstaff ;)).
Därför hade jag hållt både hund och avstånd.

Just nu har Ivan problem med andra hundar. Möter vi någon som har flamsig hund i flexikoppel, lös hund eller tant med hen-är-så-snäll-så-snäll-och-vill-bara-hälsa-lite-approach så måste jag säga till att de ska korta in hunden, eftersom Ivan är rädd och kommer att stressa upp sig och skälla (och säkert göra utfall om han känner sig trängd).

Hmm, är det du som är tjejen bakom busken..? För annars har jag lite svårt att förstå sista stycket.

Jag tycker inte om när andra lägger över ansvaret för sin hund på mig. Jag tycker inte heller om folk som inte tar hänsyn öht. Om jag har problem med min hund är det jag som får ta omvägen, skulle folk inte respektera det är det okej att säga till andra att hålla in sin hund.

Jag råkade ut för en jättelustig grej häromdagen. Jobbade ute när en dam passerar med en lös pekignese som spatserar rätt fram till mig och vill snacka. Jag håller ner handen och säger väl hej medans tanten skrockar att "haha, hon är en så personlig liten dam den där". Småpratar och kliar hunden lite när hunden plötsligt biter mig i handen. Det hände ingenting, gjorde inte ens ont, men då skrockar tanten igen att det minsann är en personlig liten hund och att den haft det tufft som yngre... Där hade jag nog uppskattat om tanten hade varnat för att hunden var bitsk och gärna hållt den kopplad.

Nej jag är inte tjejen bakom busken. Jag är en som hade en åsikt om händelsen som blev återberättad exakt som jag skrivit (har kopierat texten helt).
Och när jag försvarade tjejen med att man inte vet VARFÖR hunden är småhundsaggressiv bakom busken så var jag en dålig hundägare.

Jag tycker att man ska försöka vara lite ödmjuk och visa förståelse för medmänniskor (även de som har en amstaff ;)).
Därför hade jag hållt både hund och avstånd.

Just nu har Ivan problem med andra hundar. Möter vi någon som har flamsig hund i flexikoppel, lös hund eller tant med hen-är-så-snäll-så-snäll-och-vill-bara-hälsa-lite-approach så måste jag säga till att de ska korta in hunden, eftersom Ivan är rädd och kommer att stressa upp sig och skälla (och säkert göra utfall om han känner sig trängd).

Tack, precis så jag tänker med! Varför sura ihop och bara tänka på sig själv!
Ber nån om den lilla hjälpen att korta kopplet så varför inte - för hur jobbigt är det egentligen?

Jag har också problem med min Nisse. Han har blivit utskälld och fått så många utfall mot sig av kopplade hundar vid möten på promenader så nu ser han alltid till att skälla, hoppa och försöka göra utfall - precis som han vill se till att vara steget före.
Men vad ska jag göra, sluta ut och gå när andra med hundar är ute och går?
Man kan ju inte bota problem genom att undvika dom?

Jag tycker att har man problem med sin hund, så ska man hålla avstånd och inte be andra hålla sig undan. Men det är klart kan man säga saker på ett schysst sätt så går ju de flesta önskemål bra om man vill ha lite mer avstånd emellan än vid vanligt hundmöte :).

Förövrigt, lite OT.
Jag var ute med mina småttingar en dag (två shih tzu). Såg lite längre fram en tant med en hund (storpudel tror jag) och hör henne säga - Oj, dom var små. Nu får du vara beredd för jag har en stor här. Beredd på vad kan jag undra :confused:. Det hör väl till sund förnuft att när man möter hundar så har man koll på sin hund och inte låter dom gå hur som helst och absolut inte gå så nära/slappt att hunden kan nå fram till den andra? Jag förstod inte riktigt vad hon mena :confused:. En del verkar göra möten till en så big deal.

Jag hatar att möta folk som har dragiga hundar som kommer så nära en (för husse/matte inte håller in) vid hundmöten att jag måste ta ett ordentligt kliv åt andra sidan för att jag och mina hundar ska slippa ha närkontakt med deras hund. Mina betér sig inte alltid perfekt men jag släpper aldrig fram dom till en okänd hund utan att man kommit överens om det. ohyffsat!

*kl*

Vad jag kan uppfatta av beskrivningarna så var tjejen vid buskar vid en tvättstuga dit hon inte fick gå in med hund pga regler så hon hade kanske inget mer utrymme att ta vägen med sin hund och valde kanske därför att förvarna?

Jag var som sagt inte där utan skriver bara hur det KAN ur hennes ställe utefter det jag fått återberättat.

De var väl bra att hon varnade dig,det måste ju betyda att hon har lite koll på hunden i alla fall. Att hon vet hur den är ;)

Jag hade nog bara sagt "okej" och sen hade jag gått en liten omväg :)Visst kan man tycka att hon borde hålla av stånd, men hon kanske inte hade sett dig innan och blev överraskad så sa hon åt dig att hålla lite avstånd i stället.

Kan tycka att den som har problem med sin hund i sådana fall får se till att de inte hamnar i situationer där de måste be andra att gå undan, mer än nödvändigt. Man kan ju möta hundar av olyckshändelse även om man inte planerat det. Men spontant... har din hund problem så är det inte alla andras uppgift att tassa på tå och hålla sig undan, mer än det som kan räknas till "vanligt hundvett", dvs inte släppa fram hundar hur som helst osv!

Men tjejen i busken kanske inte visste hur Ts var, om hon var en sån som bara släpper fram eller inte.om hon blev överraskad tog hon kanske de säkra före de osäkra och varnade?:)

Jag tycker ofta att man möter folk med just småhundar som av nån anledning ska släppa fram sina hursom..
Så jag förstår en sån varning, även om jag inte självtillhör kategorin som slåpper fram mina hundar:)

Jag tänker inte egentligen innan, ber någon mig om en sån tjänst så gör jag det, den personen kanske tränar med sin hund.
Jag hade nog t.om frågat om jag kunde hjälpa till på något annat sätt för jag vet hur svårt det kan vara att hitta någon att träna ihop hundar med.
Att helt undvika andra hundar när man har ett sånt hundproblem är förödande, man ska träna och öva så hunden kan bli rehabiliterad och fungera normalt sas.

Men jag antar att vissa människor helt enkelt bara tänker på sig själva, jag är mån om andra ist eftersom jag själv uppskattar att folk är måna om mig.

Ska klargöra med att situationen har inte hänt mig utan är bara återberättad.

Hmm, är det du som är tjejen bakom busken..? För annars har jag lite svårt att förstå sista stycket.

Jag tycker inte om när andra lägger över ansvaret för sin hund på mig. Jag tycker inte heller om folk som inte tar hänsyn öht. Om jag har problem med min hund är det jag som får ta omvägen, skulle folk inte respektera det är det okej att säga till andra att hålla in sin hund.

Jag råkade ut för en jättelustig grej häromdagen. Jobbade ute när en dam passerar med en lös pekignese som spatserar rätt fram till mig och vill snacka. Jag håller ner handen och säger väl hej medans tanten skrockar att "haha, hon är en så personlig liten dam den där". Småpratar och kliar hunden lite när hunden plötsligt biter mig i handen. Det hände ingenting, gjorde inte ens ont, men då skrockar tanten igen att det minsann är en personlig liten hund och att den haft det tufft som yngre... Där hade jag nog uppskattat om tanten hade varnat för att hunden var bitsk och gärna hållt den kopplad.
:eek::eek:

Jag tycker ofta att man möter folk med just småhundar som av nån anledning ska släppa fram sina hursom..
Så jag förstår en sån varning, även om jag inte självtillhör kategorin som slåpper fram mina hundar:)
Precis, jag kan se det från två sätt. För visst tycker jag inte heller att man bör diktera villkoren för andra hundägare bara för att ens egen hund har problem. Men samtidigt upplever jag också, tyvärr allt för ofta, folk som bara släpper fram sina hundar utan ett ord och i dessa fall hade det antagligen varit bättre med en varning så kanske man slipper en jobbigt situation.

Sen kan jag väl också tycka att det hör till god ton att i viss mån underlätta för sina medmänniskor. Ex. om jag ser att någon ser rädd ut kanske jag inte väljer att gå en omväg men åtminstone korta kopplet och ber mina hundar att hålla sig åt sidan och det är väl samma sak vid hundmöten. Tyvärr är det ju inte alla som tänker så.

I vissa situationer väljer jag också att anpassa mig helt och håller efter den andra hundens lynne, både för mina hundars säkerhet och för att underlätta för motparten. Vi har ex. i det område jag bor nu en Grand Danois som är allt annat än trevlig och som gör kraftiga utfall som ägaren knappt kan hålla emot. De gånger jag sett henne stå någonstans med hunden har jag då valt att ta just en omväg om jag har möjlighet även om det väl inte är mitt "ansvar".

Å andra sidan var det en annan situation där jag och en annan hundägare stod och pratade och lät hundarna busa lite och tydligen "blockerade" vägen för en kvinna med två stora hundar. Hon stod länge och bara tittade innan hon skickade fram sin dotter? för att fråga om vi skulle stå där länge till. Tillslut kom hennes man/sambo och mötte upp och tog en av hundarna och de kunde gå förbi. I den situationen tyckte jag väl mycket väl att hon kunde tagit en omväg.

Senast ändrad:

Hur hade ni tänkte och agerat?

Jag hade uppskattat varningen och gått en liten omväg. MEN jag hade blivit sur för att amstaff-ägaren sa "håll in din hund", det hade varit trevligare att bara säga "kan du hålla lite avstånd till oss för att ...". Och självklart borde amstaffen haft munkorg.
Å andra sidan är det viktigaste för mig att min hund inte far illa, så det korta svaret blir att det var bra att jag fick en varning.

Hunden syntes inte så det går kanske att anta att den haft det på sig men att ägaren ändå ville varna för att "skydda" sin hund?

Jag läste det inlägget du citerar, tog en promenad med hunden och funderade lite och skulle svara, men då var det borta.
Väntade på att det skulle dyka upp här ;)

Jag känner inga av de inblandade hundarna så svaret blir allmänt.

Jag tycker hundägande är ömsesidig respekt, håller jag reda på min hund så håller du reda på din, så blir det inga problem oavsett.
Jag som alla andra hundägare borde ha rätten att själv avgöra vilken hund som ska träffa sin hund och när, var och hur.

Som jag förstod det så varnade damen bakom busken personen att hålla in sin hund, för hen hade inte sett den andra hunden och hade inte sin under full kontroll.

Jag har amstaff, han är snäll mot allt och alla, har aldrig varit i bråk, aldrig visat aggressivitet mot någon/något, jag har kontroll på min hund.
Å andra sidan vet jag vad jag har i snöret, jag inbillar mig inte att han inte skulle svara upp om någon muckade, även om han inte skulle börja och jag vet att han skulle kunna göra stor skada på en annan hund, jag vet oxå att även om jag kan kontrollera min hund så skulle en fight med en annan hund inte bara kunna göra den andra hunden illa, det skulle oxå förmodligen göra mitt hundägande betydligt svårare än det är idag, vilket är i stort problemfritt.
Jag vill inte ha en hund som är aggressiv, osäker eller något alls bara för någon annan anser sin rätt att släppa sin hund, eller inte ha kontroll på den.

Det har hänt flera gånger att andra bara släppt fram sin hund, att lösa hundar kommer fram och det har hittills gått bra, men jag har inga problem med att säga åt folk att hålla koll på sina hundar och tar hellre orden att jag är en skam för alla amstaff ägare än att någon blir skadad rädd eller osäker.

Har haft en del incidenter i området där småhundägare haft sin hundar utan kontroll, de har sprungit fram till kopplade större hundar och fått skador, så det är ju ganska enkelt, håller du reda på din, så håller jag reda på min!

Sen händer olyckor, hundar som rymmer och kommer loss, det är olyckor och att beklaga.
Men oavsett ras, storlek och kön, har man inte inkallningen till 100 så släpper man inte hunden!

Jag hade uppskattat varningen och gått en liten omväg. MEN jag hade blivit sur för att amstaff-ägaren sa "håll in din hund", det hade varit trevligare att bara säga "kan du hålla lite avstånd till oss för att ...". Och självklart borde amstaffen haft munkorg.
Å andra sidan är det viktigaste för mig att min hund inte far illa, så det korta svaret blir att det var bra att jag fick en varning.

Tycker du verkligen att kopplade och kontrollerade hundar ska behöva munkorg för att andra inte har kontroll på sina?
Gäller det alla hundar eller bara amstaffs? Eller är det större hundar som kan svara upp på en mindre hunds muckande som ska ha munkorg ifall de skulle svara upp?

Jag känner en del hundar som har problem med andra hundar på olika sätt av olika anledningar, ska alla dessa behöva ha munkorg när de går ut bara ifall om någon ev skulle?
Och hur gör man då med tex små hundar som gärna muckar? Ska man tejpa för nosen på dem så de inte kan låta och mucka?

Nu menar jag naturligtvis inte att det är små hundar som skapar bråken, utan mer att en liten hund är liten mot en större hund.

I ts inlägg så handlar det ju om en dam som står med sin hund och fram kommer någon som kanske inte har full kontroll och därför får hon en varning, övriga 20098 promenader kanske går precis som planerat för damen, men här kommer en hund vars förare inte sett att det står en annan hund bakom busken.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 026
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka