Hur tvätta bort??

T

Tooveee

Min häst har haft diarré samt varit brunstig och jag får inte bort "smutsen" från öppningen/in under rumpan. Tvättar och gnuggar men det sitter som fastklistrat. Prövade använda piggborste men det ogillade hon starkt och känns ju inte så snällt så jag tänkte ifall någon av er har nåt bra tips på hur man kan göra?

Har nu gått med detta i över en vecka då jag inte lyckats tvätta bort det, trots upprepade försök.

Tacksam för svar.

Sv: Hur tvätta bort??

Smörj på ett tjockt lager med barnolja och låt det sitta någon timme så löser det upp det tvätta sedan med ljummet vatten

Annars så prova hexocil. Använd som det står på flaskan (dvs låt verka 10 min eller vad det är). Var det enda som fick bort brunstklet från bakbenen på mitt sto, men med Hexocilshampoo var det hur lätt som helst.

Sen brukade jag förebygga med vitt vaselin så det inte skulle bli lika igen.

Annars så prova hexocil. Använd som det står på flaskan (dvs låt verka 10 min eller vad det är). Var det enda som fick bort brunstklet från bakbenen på mitt sto, men med Hexocilshampoo var det hur lätt som helst.

Sen brukade jag förebygga med vitt vaselin så det inte skulle bli lika igen.

Om jag fattat det rätt var det är så tror jag ingen skulle uppskatta att bli tvättad med Hexocil där lär svida så in i helsike är nog lite för starkt för intimvård.

Hexocil svider inte alls på mig i alla fall?

Jag har sjuttifjorton sår på mina knogar, en del infekterade, efter att ha slagits med en för nedsliten broddjävel. Och har tvättat mina händer i Hexocil 2 ggr/dag i en vecka (inför att tvätta mugg med nämnda hexocil, innan jag fick tummen ur och köpte handskar). Sved inget alls. Och då svider alltså vanlig tvål som s*tan i mina sår på händerna. Så, inte svidit ett dugg på mig.

Hästen med mugg har heller inte sagt flaska om hexociltvätten, så är du säker på att det svider? Måste vara hemskt individuellt i så fall?

Men jag kan ha fattat fel på ställe med, jag fattade det inte som att TS ville tvätta 'i' själva anus eller vulva på stoet, utan 'bara' precis utanför/runtomkring?

Lactacyd fungerar alldeles utmärkt.

Skölj med ljummet vatten, något varmare kanske.
(du får förbereda en del hinkar då det går åt mycket vatten)
Det syns om stoet hukar sig så har man för kallt.

Häll på Lactacyd och tvätta försiktigt.
Upprepa till allt ser ok ut.

Använd gärna handskar.

Ta hjälp av ytterligare en person som håller upp svansen åt dig. Så blir det enklare.

Att stoet inte tyckte att en piggborste där var ok, behöver man ju inte vara Einstein för att begripa.

Det är ett känsligt område att "rota i".

Testa på dig själv så förstår du ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
985
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 033
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 701
Senast: Glimra
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 440
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka