Hur tusan ska jag göra?

vix

Trådstartare
Två tikar, 8 och 4 år gamla. Den yngre har ett enormt resursförsvar som jag tycker har eskalerat. Hur kommer jag tillrätta med det på bästa sätt?

Sv: Hur tusan ska jag göra?

Det allra enklaste är att ingen av dem får ha något att försvara när de är tillsammans. När de får "något" så ska det vara galler eller stängd dörr, typ en i badrummet o en i köket. Finns det inget att försvara så har de ingen anledning att ryka ihop.

Kl

Jag har också två tikar i precis den åldern och de rök ihop ordentligt för två veckor sedan. Stävj deras beteende redan nu så du slipper de upplevelser både jag och min ena hund fick.

Annars håller jag med dpmatte. Ha INGET framme som de kan försvara.

Det handlar tyvärr inte bara om saker. Bilen och mig som person har blivit största problemet.

OK. Jag har ibland en extra hane här. Han är väldigt sotis på min äldste. De har helt enkelt fått lära sig att om jag "pratar" med den ene så får den andre stå en bit bort o vänta på sin tur. O då gäller samma sak, den förste får då inte heller komma tillbaks. Det fordrar att du vänligt men bestämt talar om för dem vad som gäller varje gång. Att antingen stå, sitta eller ligga o vänta på sin tur är inte svårt att lära dem. Bara man är konsekvent.

Jag önskar att det var så enkelt. Tex igår när jag skulle träna lite bakdelskontroll med den yngre och hade den äldre platsad en bra bit därifrån så morrar hon och visar varenda tand hon har. Kan inte riktigt fokusera. Bilen blir ett slagfält och hade jag inte haft två burar så vet jag inte vad som kunnat hända, eller jo det vet jag ju egentligen. För tillfället kan jag styra upp eftersom båda är förarveka och verkligen vill vara till lags. Den yngre känns som om hon snart nästan vill/kommer explodera även mot mig. Känns lite sådär då jag har småbarn också. Där har jag dock inte sett någon antydan till konkurrens tack och lov.

Träningssituationen är ju enkelt löst genom att sära på hundarna när du tränar. Ha den som inte tränas i ett annat rum, i bur eller bakom galler.

Vad är det som händer i bilen? Vad är det den ena hunden vaktar där?

Den äldre som är konflikträdd och unviker den yngre konstant, viker huvudet åt sidan och går iväg. Trots detta kan den yngre flyga på henne. När vi varit och gjort kväll istallet och ska upp på brotrappan så kan hon flyga på. Har jag varit borta och kommer hem och båda vill hälsa morras det och de kan ryka ihop.

Bilen.....där blir det allra otrevligast. Morrar, skäller attackerar biter, visar tänder och är skit otrevlig. Där kan den äldre svara emot och låta lika illa. HAr man kört ett tag så ger dom sig.

Sedan den äldre var 8 v och den andra är dotter till den äldre.

Skrev lite fel Line_N
Det är inte alltid och konstant som den äldre visar sig undergiven utan i vissa situationer. Nyss tränade jag dem båda sida vid sida utan gruff och bråk. Det är så märkligt. Kliar mig i huvudet.

Bc aktiv tävlingshund som är hos massör regelbundet. Har inte märkt något särskilt på henne när jag stretchar och känner igenom henne. Om det var någon skada borde det ha märkts under säsongen. Men jag ska absolut utreda smärta vidare.

Tikarna kan ju vara ganska skarpa sådär, jag vet flera som faktiskt fått ta till ordentliga åtgärder för att hålla dem åtskilda, eller valt att omplacera den ena för att slippa konflikten.

Tikarna kan ju vara ganska skarpa sådär, jag vet flera som faktiskt fått ta till ordentliga åtgärder för att hålla dem åtskilda, eller valt att omplacera den ena för att slippa konflikten.

Ja och tyvärr kan det ibland vara ännu värre när det gäller mor/dotter relation.

Ena hunden bodde ute i hundgård, andra inne. Fick aldrig träffas utan galler emellan eller kopplade med var sin förare.

Liknande trådar

Övr. Hund En 8-veckors Golden Retriever tik valp hamtas hem Lordagen den 17:de Augusti. Jag har tva namn pa gang men kan ju inte bestamma mig...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 510
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
463
Senast: Jeps
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
1 166
Senast: Emmi
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka