Hur transportera 10-månaders häst?

J

JennyK

Ja, som rubriken lyder, hur gör ni?
Jag ska iväg på kurs med min tiomånaders hingstunge på söndag och han har aldrig åkt själv i transporten förut. Han har åkt med sin mamma flera gånger i somras och i höstas, men då stod han lös. Nu måste jag väl binda upp honom? Han är ju ingen bebis längre.. Men jag tänker på hur jag ska göra med frambommen, jag vill ju inte att han ska försöka hoppa över.
Ska jag bara binda upp honom som vilken häst som helst och köra och hoppas på att det går bra eller har ni några bättre förslag?
Idag tränade vi på att gå in i transporten men det tyckte han bara var helt onödigt! Han tyckte inte det var konstigare än att gå in i boxen typ!:D :love:
Den här herrn är ganska jobbig och hingstig annars också, men inte så himla lättskrämd.
Jag tänkte köra en liten sväng med honom imorgon för att träna innan resan på söndag, men som sagt, hur åker han bäst och säkrast?

Sv: Hur transportera 10-månaders häst?

Hej

När jag hämtade en av mina hästar var hon ca 1år gammal och gick fortfarande tillsammans med sin mamma och lillebror. HOn har knappt hanterad alls. Rådfrågade bland annat på Åbu djursjukhus hur dom tyckte att jag skulle transportera henne. Och dom tyckte att jag skulle plocka ur all inredning och frakta henne lös.
Det Gick jätte bra!
Men eftersom din häst är hanterad så hade jag provat att binda upp honom som en Vuxen häst.

Lycka till.

vi löskör oxå unghästarna, om dom inte är för stora.
(även besvärliga ponnys). är man orolig så kan man lägga hårdpressad halm framför bommen, ända upp till bommen och hela utrymmet framåt. går dom upp på bom, så slår dom iallafall inte runt !
har varit med om att ett halvblod (körd mkt. utan problem) 168 cm hög, lång i modellen slog helt runt (hela hästen låg framför bommen med benen i taket) hon va jättekort bunden, men kom upp på bommen utan problem..!
vi la halm gången efter (när hon skulle till klinik), hon hoppade upp igen, men va tvungen att backa ner, det blev inga nya skador.
numera binder vi inte kort, tror hästen blir lungnare av att inte vara "låst". vill dom så gör dom...!!

Om hästen är van att stå fastbunden och inte har något emot det, så tycker jag att det är bättre att binda upp en "så pass gammal" häst. Man måste ju göra det nån gång. Tycker den däremot att det är lite knepigt att vara bunden skulle jag hellre plocka ur all inredning och köra lös.

Jag håller med de andra. Om hästen är van att vara uppbunden är det bäst all åka med den uppbunden (kanske lite extra kort för att den inte ska kunna få huvudet under bommen eller få frambenen över) och bommen högt. Gärna mellanvägg och bom bakom också så att han står stadigt och inte kan vrida och vända på sig.

Är han dock inte van att stå uppbunden är det hög tid att träna på det nu, men kanske bättre att låta honom åka lös.

Min häst åkte ensam i transport när han var lika gammal som din. Han var van att vara uppbunden, så jag band upp honom i transporten, hade mellanvägg i och bom bakom. Fungerade utmärkt.

Jag hade inget hönät. Om hästen blir oroad av resan kan den börja hetsäta med risk för att den sätter i halsen. Mat i transporten kan vara lugnande, men också farligt.

Tänk också på att köra mjukt och försiktigt i kurvor och när du bromsar och accelererar. Även den mest lättlastade hästen kan bli omöjlig att lasta om den får en otrevlig åkupplevelse.

Lycka till!

När jag är osäker på en häst som ska åka sätter jag alltid halsrem på hästen. Jag låter den sitta ganska löst så att den hänger ner på halsen och inte sitter i nacken. Sedan använder jag alltid två grimskaft i transporten ett över bommen som hindrar hästen från att få huvudet under den. Ett under bommen som hindrar hästen från att direkt kunna hoppa över dem. Uppbunden på det viset har jga hittills inte haft några problem under transporter. Har hållit på i över tjugo år med det. De gånger jag vet om att det gått snett så har hästen bara suttit fast med ett grimskaft och lyckats komma över eller under bommen.

Fint med en människa som tränar för uppgiften!:bow:
Gör som Hillevie. Lägg halmbalar framför, men se till att han inte kan få in dem i spiltan.
Ha fram bommen lagom högt. Jag binder upp i en ring långt ner.
Då har de rörelse frihet med huvudet men kan inte backa eller hoppa över bommen.

Glöm inte KNIV, extra grimma o grimmskaft.

Tack alla för alla svar!:bow:
Jag hade tänkt stapla halmbalar, men mina balar var för små..:smirk: Ska provköra en liten sväng ikväll för att se om han kan hålla sej i skinnet!;)

Nu har vi varit ute och åkt och det gick alldeles utmärkt!:)
Jag staplade höbalar framför bommen och så åkte vi en liten träningssväng igår utan problem och idag åkte vi till kursen ca 4 mil enkel väg. Han tyckte väl att det var lite småhemskt men han stod snällt i transporten och allt gick jättebra. Uppförde sig dessutom bra på kursen så matte är helnöjd idag!:love: :bow:

va bra att allt fungerade (det är ju alltid lite nervöst så där i början,man vet ju aldrig va dom små liven får för sig :angel: )

Nej, precis, det är ju därför man är lite nervös. Jag har haft en annan fölis som i samma ålder skulle ut och åka och hon hoppade över bommen med en gång och rullade ut baklänges genom skötardörren. Så himla stor erfarenhet av unghästar har jag inte heller, men nu gick det ju bra iallafall och jag hoppas att det ska fortsätta så!:)

det ska visst finnas någon statestik på att det nästan alltid är på resans första 1000 m olyckorna händer, hästen hemma hann vi köra 400m ungefär. har man varit med om det, så går det ju inte att undvika att man tänker lite extra (har haft några som gått upp på bommen, men det är ju inte lika illa) hur gick det för eran fölis som gick runt ?

Man får INTE binda upp en häst under året vid transport om jag inte minns helt tokigt ,så den skall stå lös i transporten !..

ingen aning om det du säger, men statestiken jag nämde gäller alla åldrar (hästen jag nämde va 5 år och MYCKET transpoterad, utan problem)... som jag skrev tidigare löskör vi tills dom blir för stora, och där kan ju unghästens ålder variera...!
sen kan man ju fundera på om 10 eller 12 mån. har jättestor betydelse, så länge hästen är hanterad. personligen kör jag hellre en 10 mån. hanterad häst bunden, än en 2 åring som är mer eller mindre ohanterad (tyvärr inte så ovanligt)...! lägger därimot oftast halm framför som säkerhetsåtgärd i början.

Det gick bra för henne, hon kom ut helskinnad men skärrad. Det har faktiskt inte ens blivit ett problem sen för när hon blev lite äldre och nuvarande ägaren provade så gick hon snällt in i transporten utan problem. Kan tillägga att det var inte jag som tvingade in henne i transporten när hon var så ung, det var så att jag köpte hennes mamma dräktig men fölet skulle tillbaka. Men han gav upp och sålde henne till mej sen.;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30