hur tränar ni!!??

LadySara

Trådstartare
ni som har starthäster hur tränas era häster...

beskriv kortfattat en veckas träning vet att de kan se helt olika ut beroende på om de är start dags eller så men en veckas normal träning....

Sv: hur tränar ni!!??

Nu är det ju förstås olika på hästar och veckor osv men det är ju givet.

Min ena som är en 6-årig valack med 14000 kr på kontot och som det varit mycket problem med att hålla fräsch går nu galoppintervaller framför vagn alternativt på släp i ca 40-50-tempo 10 intervaller x 500 meter två dagar i veckan exv. tisdag, torsdag och lördagen banjobb. I banjobben kör jag ofta 3 1600-metersheat i lugnare tempon t.ex. 45 i bakvarv, 35 och 30 med lite snabbare tillslut, alternativt provlopp eller snabbare jobb någon gång emellanåt (behöver sparring till denna häst för att få någon som helst skärpa:angel:)
Däremellan tycker jag det är positivt ju mer skritturer under sadel eller långsam-släpturer det blir, skulle gärna vilja röra på honom alla dagar i veckan men tyvärr har man ju inte den tiden. Prioriterar även mycket hage och utevistelse.

Min andra häst jag har nu är en "vanlig häst" med 100 000 på kontot drygt och ingen fantom till slut i loppen. Försöker variera träningen på henne, intervaller i backe, intervaller på rakbanan, gummigrop, ridning i skogen o.s.v... Få banjobb men man kan väl säga mer ansträngande träning (åhp efter 12 minuter helst runt 75) tre dagar i veckan.

Skulle gärna träna på snö året om, fast med mjuka fina banor och inte så kallt..:idea:

Ah, det var väl det jag visste! Det är bara jag här på Buke som tränar!!! :D;):idea::rofl:

:rofl: vi tränar vi oxå men jag hade inte sett denna tråden :D

mina egna går i regel jobb 3 gånger i veckan och då är nåt av följande jobb:
*backe 1200 meter 3-4 intervaller ca 1.50-tempo
*långsamjobb på typ 1.5 mil
*rundbana 2100 m eller 1600 m, tempot beror lite på hur starterna ligger

har tyvärr inte tillgång till rakbana där :(

passhästarna går i regel 3-4 ggr i veckan (1-2 ggr fort, resten motion)
*rakbana 700 meter 6-10 intervaller ca 1.30-tempo
*rundbana 2100 m eller 1600 m, tempot beror även på hur starterna ligger
*backe
*motion 5-10 km

2 års hingsten tränar vi 4 gånger i veckan, motion och stryka, Muskelträning helt enkelt,

min 3 års märr kör jag mycket intervall med för att få upp så ycket spänst som möjligt. 6-8 600 m intervaller i ca 1.30 Den sista ca 1,25 tempo. heat var 10:e dag och sedan lite jogging. inte så mycket utav det..

går nu galoppintervaller framför vagn alternativt på släp i ca 40-50-tempo 10 intervaller x 500 meter två dagar i veckan exv. tisdag, torsdag

Du är nog iaf rätt ensam om att träna på det sättet... :D Låter spännande, vad vill du ha specifikt ut av det? Bra att du har med klocka! :angel:

Du är nog iaf rätt ensam om att träna på det sättet... :D Låter spännande, vad vill du ha specifikt ut av det? Bra att du har med klocka! :angel:

Vi har haft en lång "galoppintervaller-framför-vagn-tråd" här för drygt ett halvår sedan, menar du att du missat den? :D

Hästen ifråga har haft en del problem med sina framben, jag har testat "en hel del" olika sorters träning (låt oss kalla den här hästen för ett "projekt" från början..) och tycker att han fungerar bäst med galoppintervaller, men jag vill inte belasta honom med fler kilo än nödvändigt, därför i vagn.
Och jag måste säga att jag är nöjd med resultatet, hästen har fräschat till sig rejält och tagit träningen på rätt sätt och har ju faktiskt vunnit lopp t.o.m. (kört såhär i lite mer än ett halvår).

:) Ja fast klockan kan faktikst vara bra, så man ser hur fort man kör, variera tempo o.s.v.. Men mest har jag den med för att ha tid till pulstagning efteråt.

Olika per häst..

Märren, 8 år & 286 tusen på kontot, går fort 2 ggr/v. Om långt mellan starterna åker vi till valla å kör 1600mx2, först i 1.25 tempo & det andra under 1.20. Innan start går hon 6 snabb intervaller på 600m mellan 1.24-1.20, det 2 dagar innan. Och tanten har blitt bättre på detta...

Problem valacken med 18.000 på kontot, går mest låååånga motionspass, rider i backar, och även han ett snabb jobb på valla ibland. 1600m x 2 men han lubbar i eget tempo i andra heatet så där brukar han gå 1.16 tempo.
Sen han kom i denna träning har han i år sänkt sitt rekord...

va inte så aktiv för ett halvår sen, men nu när du nämner det så minns jag det! Roligt att du vågade dig på en såpass annorlunda träningsmetod och att det funkar bra!

KL
När en viss känd monseur Lindqvist höll till på Umåker för en herrans massa år sedan fick man bra ofta se hans hästar komma galopperandes i vagn. Och det till och med på banan.... varv efter varv.

KL
När en viss känd monseur Lindqvist höll till på Umåker för en herrans massa år sedan fick man bra ofta se hans hästar komma galopperandes i vagn. Och det till och med på banan.... varv efter varv.

Jaha, det var mer än jag visste.. Ja här är det då bara jag som kommer galopperandes på rakbanan med speed car...tror ni att de dömer ut mig eller.........? :rofl:

När jag galopperar på banan är det dock inte med mening...

Jaha, det var mer än jag visste.. Ja här är det då bara jag som kommer galopperandes på rakbanan med speed car...tror ni att de dömer ut mig eller.........? :rofl:

Haha, ja, det är nog rätt många som dömt ut Lindqvist under åren men han har ju lyckats rätt bra ändå...:rofl:

har bara en starthäst och hon tränas minst 4 ggr i veckan ibland varje dag, det är bara bra för henne. tar det mest lungt i skogen eller tömkör på volt.

Våra hästar i tävlingskondition tränas ca 5 dagar/veckan. (lite olika) Går fort på rundbana 1 dag och oftast fort på rakbana 1 dag. De andra dagarna är det lite lugnare motion, antingen genom ridning eller körning. Ibland rids dom även galoppintervaller. Beroende på när dom ska starta, väder osv. Lite svårt att säga exakt men.. :)

Mvh//Erika

Våra hästar överlag går sandintervaller 2 dgr i veckan... Värmning 7 km i sanden och sen 4 intervaller uppför i 30-35 tempo...
Dom känsliga djuren knatar på rundbanan 2 dgr i veckan.... 2 heat...Första 5000 m efter 40-45 c:a och det andra 2200 m i 30-35 tempo..
Bäbisarna en dag på bana och en dag i sanden...
Men alla bara 2 dgr i veckan....Enorma hagar där tränaren förespråkar att dom ska få vara hästar och älskar då dom springer i hagen!!! Hehe, men vi vinner några lopp iaf!!

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
510
Senast: MiniLi
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag vill ha en träningsapp där jag själv kan välja både på färdiga pass men också lägga ihop egna övningar till egna pass. Finns det...
Svar
15
· Visningar
202
Senast: Tassa
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka