Hur tränar ni?

P

phoenix

Hej allihop! Jag har bara tränat travhästar i mitt liv, och då tränar man ju för en maxprestation i två minuter. Detta innebär ju intervallträning, back träning (dvs mjölksyraträning) mm

Min fråga till Er är då hur tränare man en häst att gå 16 mil? Hur lägger man upp träningen? Är tävlingen säsongsbetonad?
Hur ofta klarar en häst av att gå de längre sträckorna? hur långt mellan starterna är vanligast?

Johanna - spom inte kan ett dugg om distans :confused: , men som gärna vill veta :)

Sv: Hur tränar ni?

För det första tycker jag det är konstigt att dina hästar som du tränat inom travet
har haft en maxprestation på två min , är ägare till 5 st travhästar som alla går distans
är köpta direkt från uppfödaren där vilket vi känner mycket väl. och ingen av dem hästarna har tränats på det sett du beskriver.som jag har nämt tidigare så har många
gånger varmblodet precis som arab galopptören en fördel, jo att deras ben och
ligament stärks i tidig ålder genom långsamma skritt o travpass inom parantes av
seriösa tränare.för att bygga upp ben och ligament så krävs det ett par år och är
inte gjort på par månader,långsamma skritt o travpass o vänja hästen vid milen och
ryttaren på ryggen.
milerna kommer efter hand du börjar på 5 mil och går upp på ett långsamt genomförande det hela handlar om att få in milerna i kroppen på hästen, likaså dig
skjälv. är inte du mentalt förberedd att rida 16 mil så smittar du av dig på din vän,
ni är ju ett team och skall hålla hela vägen ut.
tävlingarna är sesongsbetonade och brukar börja här i sverige vid april och sluta i okt
månad.
jag försöker hålla en månad mellan tävlingarna beronde hur långt det är på distanserna
det behövs för att läka ut ev skavanker som vi inte kanske märker av , och precis som
idrottsfolk vila mellan tävling bygger för mycket träning o tävling dödar. nu har jag ju den fördelen att jag har 5 st pållar att välja mellan därför kan jag ju tävla oftare.
jag hoppas du provar på denna unerbara sport,och lycka till med din träning
mvh anne.

Sv: Hur tränar ni?

Travhästar som tränas för travtävling tränas för en maxprestation på ca 2 min, det var det jag menade.

Tack för ditt svar, det hjälpte.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 080
Senast: zarmino
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 311
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Hanna2021
·
R
Hästhantering Hej på er! Har just köpt häst, 3 dagar sen, superfin valack av kallblodstyp. Var verkligen en klippa vid provridningen, funkade bra att...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 520
Senast: Raderad medlem 142449
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar