hur tränar ni era hästar?

jassica

Trådstartare
som rubriken låter, hur tränar ni era hästar? Ex intervaller två gånger i veckan, resterande dagar långsam körning. Skriv gärna ålder och hur hästen ligger till.

Jag har två hästar,

4årig valack, intervaller två gånger i veckan, ett jobb på banan, resterande dagar långsamköring, nu kör vi dock mycket skritt. Han jobbas för att komma ner i tiderna, ostartad.

4årigt sto

Har vilat en tid, men är nu på gång. Hon går ett jobb på banan i veckan, resterande körs hon endast långsamt. går även provlopp emellanåt, startat som tvååring.

Dagen efter snabbjobb vilar de, eller kommer ut på en skrittur.

Sv: hur tränar ni era hästar?

en dag i veckan går dom 12 intervaller..6+6 st i ca 40 tempo,s´nästa job är 6 intervaller...nångång emellan blir det banjobb..har precis börjat med detta men det krävs klocka o pulsmätare vid 6+6 intervallerna så man inte tar livet av dom :D
skritt/ jogg emellan när det hinns med annars hage. detta kör jag med starthästarna o treåringen...de andra är jag lugnare med.

Min märr körs 5 dagar i veckan varav 2 av dom är intervaller. Intervallerna sker på en sträcka med relativt fast underlag 8 intervaller per pass, i varierande tempo, men aldrig snabbare än 1.25. Två gånger i veckan körs hon i lugnt tempo i ca 1 mil och en gång i veckan körs hon lite "hårdare" motion (raskare jogging en längre bit). Vilan försöker jag lägga dagen efter intervalljobben. Nu ska hon även börja longeras och tömköras på volt för att bygga mer ryggmuskler och snart ska hon även börja köras på banan.
Hon går ute dygnet runt i en stor hage.

Det beror på säsong för oss. På vintern kör vi i backe. Det är 5 kilometer till backen så det blir lagom uppvärmning/nertrappning i lite snabbare än jogg. Backen är 1900 meter lång och i början på säsongen kör vi 3 intervaller i backen. Vi använder pulsmätare så farten reglerar vi efter den men brukar köra så att de ligger på 180-200 i puls. När de närmar sig start kör vi sex intervaller i backen fortfarande med 180-200 i puls men vartannat pass kör vi bara halva backen och med maxpuls. Det blir ganska många mil innan det är färdigt och tar sin lilla tid/häst:laugh: När de börjar närma sig start får de också gå nåt skarpare jobb inne på banan. Vi kör de här passen 2 gånger i veckan. Övrig tid går hästarna i hagen alternativt skrittas för vagn/sadel.

På sommaren kör vi på rakbanan 2 gånger i veckan. 6-8 intervaller. Ibland kör vi långa intervaller med vila mellan och ibland kör vi lite kortare men utan direkt vila mellan. Varvar ibland med ett rundbanejobb. Hage eller skritt emellan.

Vi har mest unghästar. Denna som tränar ovanstående upplägg är 3 år och har ganska nyligen debuterat.

Vilken lyx med en sådan backe!!!

Här är det så plant så ända gången det går uppför är om man kör på en sten på vägen ungefär.

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 452
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 059
Senast: Bison
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
599
Senast: Elo
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 879
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka