Hur tränar ni era föl?

FlipTheFrog

Trådstartare
Hur mycket tid lägger ni ner på era föl och hur tränar ni dem? *nyfiken*

Ni som inte har pysslat med imprint training eller varit superduperengagerade i fostran och träning, hur gör ni med era större fölisar som kommit in från bete förhållandevis ohanterade?

Sv: Hur tränar ni era föl?

Mitt föl leder jag dagligen till och från hagen. Jag brukar stanna upp o backa henne emellanåt, samt lära henne att när jag stannar så ska hon även göra detta. Jag tar ut henne i stallgången och borstar och lyfter hovar. Jag vill att man ska kunna ta överallt på henne utan att hon skyggar eller backar undan utan att jag begärt detta. Kratsa hovarna kan jag även göra då hon står lös i boxen. Hon lyfter till o med på hovarna själv nu. Vi har även varit ute på lite små promenader.
I övrigt går hon i en flock med 5 andra hästar i blandade åldrar från 06 på morgonen till ca 19 på kvällen så hon fostras av dem också..

Det enda som göras med min är att han leds till och från hagen och borstas typ varje dag. Gjorde likadant med hans mamma och hon är en väluppfostrad dam som hanteras av alla. Tycker det är rätt mycket hysteri med allt som mäste göras med ungarna. Lite basic enkel hantering känns som att det räcker utmärkt för att inte överväldiga de små barnen:).

Vill tillägga att jag tillrättavisar ordentligt om ungen härjar i snöret in/ut från hagen. Uppfostran är förstås viktigt, men överdriven hantering känns onödigt.

Senast ändrad:

Jag gör inte så mkt mer med min ännu. Hon ska kunna ledas lugnt och sansat, framförallt till och från hagen. Och visitering av hela kroppen ska kunna göras utan trams och lyfta hovar. Det är tillräckligt många moment att komma ihåg varje gång utan att man ska behöva stressa med mer!

Har dock väldigt mycket gratis då hon är übersocial och totalt orädd för nya saker, igår fick hon träffa fårbesättningen för första gången och det var inget spännande alls.. Kossorna däremot är roligare och kolla in :laugh:

Inte särskilt mycket utan låter henne vara med när mamma blir hanterad.

Hon är nu fem månader och kan ledas i grimma, stå uppbunden och lyfta fötter. Mer kommer jag inte att begära av henne på ett bra tag.

Min har haft grimma på sig och lyft på benen. (vart nödd och tvungen pga liten hovböld för ett par veckor sedan)
Det går att ta på henne överallt.
Mer än så är det inte

*KL*
I grimma till och från hagen varje dag. Väl inne gör jag något litet varje dag, utan att göra det till ett projekt. Lyfter ett par hovar. Drar i ett öra. Tittar på tänderna och under svansen. Pillar på juvren. Drar ett tag med borsten i manen. Lite olika varje dag. Tar inte mer än en minut. Någon gång i veckan binder jag upp på gången och gör en mer ordentlig genomgång, som om hon vore en vuxen häst.

Carina på Silver Arabians

Min lilla (snart 6 mån kanske inte så liten längre...) har haft en del problem med hovarna så det har ju blivit en hel del träning med att lyfta på hovarna och stå snällt med dom uppe när hovslagare/veterinären/jag håller på med bandage och annat. Några gånger i veckan borstar jag henne, pillar lite här och där så att hon skall vara van om det skulle behövas någon gång. Band upp henne första gången då hon var ca 3 månader gammal.

Basichantering, till och från hagen ledd i grimma och grimskaft, binds upp i stallgång och borstas och lyfter hovarna.

Transportvana, går upp i släpet, åker med mamma eller annat stöd.

Båda har varit på fölvisning så de har tränats på att stå still, skritta och springa. När man varit ute på sådana äventyr så lär man sig dessutom att bli duschad....

De hanteras konsekvent när de väl hanteras och det tror jag är det viktigaste:). Eftersom de fortfarande går ute dygnet runt blir det mest att jag tittar och klappar på dem i hagen. De första veckorna tränas de i att ledas och bindas upp och det sitter ofta kvar även om man inte tränar på det så ofta när väl betessäsongen är ett faktum. När de kommer in leds de in och ut från hagen och binds upp någon gång ibland. Ska hovis komma lyfter jag fötterna några dagar innan och de verkas i gången som en stor häst. Tror inte på att man behöver hantera fölisarna så mycket men när man gör det ska man vara konsekvent. Brukar få massor av beröm av min hovis, veterinär etc för att de är så snälla och lätthanterliga.

Min 5 månader hanteras med att stå uppbunden, bli ledd, lyfta hovar, och bli borstad..
samt transportvan.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 770
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
886
Senast: Blyger
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 682
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka