Hur tränar man upp ryggen?

8

89madde89

Hur tränar man upp ryggen på sin häst om den har svank? Min foderhäst har fått en otrolig svank och jag är lite orolig över det. Kom med lite tips på olika metoder att träna bort den ..

Sv: Hur tränar man upp ryggen?

ut o klättra i skogen o gå över stock o sten så den får jobba med ryggen o lyfta på benen rid inte på stigarna utan brevid=)

d gör jag med min,men hon får inga ryggmuskler:eek:

De bästa säätet att träna upp hästens rygg är at låta den få jobba i en låg form i trav o galopp ... de har gett resultat på alla unghästar ja ridit!!! de är jättebra att låta hästen även få jobba ute i snön i låg form!!!

mmm, men hur jobbar man den i låg form om hästen ej är stark nog att bära någon ryttare och aldrig har blivit tömkörd..?

Träna upp magmusklerna så att dom stramas upp, och ryggen rätas ut!
klättra, långa långsamma galopper, över stock och sten, som nån annan sa rid bredvid stigen istället för på den!;)
Se till att hästen arbetar framåt neråt och får med sig ryggen, inget spring med nosen i vädret.

Strächa överlinjen med hjälp av en morot som du lockar att hästen att ta mellan frambenet, så långt bak, ner det går!

Det är rätt att träna hästen i låg form, men den måste då också arbeta med bakbenen ordentligt, dvs trampa under sig, så att den inte är för framtung, då anstränger den fel muskler.
Ett bra sätt att få den att träna sig att gå i låg form utan ryttare är att longera den med inspänningstyglar. Börja långt och gradvis spänn in mer och mer ju flexiblare hästen blir i nacke och rygg. Det kan ta allt från ett par veckor till flera månader. Men bättre att ta det varligt för att förhindra muskelvärk så gott det går.
Använder denna tekniken på min häst (som är ung travare konverterad till ridhäst), och det funkar utmärkt!

Longera med inspänningstyglar i låg form :)

Först om främst kolla om sadeln verkligen passar ifall hästen inte bygger muskler och att man ser så den har en vettig foderstat. Om den har dålig rygg så rid inte utan tömkör över bommar och ut i skog och mark där hästen får lyfta på benen ordentlig och jobbar med ryggen helt fri.

Jag skulle kolla om den får i sig tillräckligt med proteiner, samt E- och Bvitamin. Och selén...

Longera med inspänningstyglar i låg form :)

Förlåt men det skulle inte jag riskera, vissa hästar spänner sig istället för att slappna av när dom jobbar "neråt" och då gör det mer skada än nytta. Fast om man vet vad man gör så kanske det går...

Lär den bli tömkörd!;)

ett trettonårigt avelssto? jo visst, kan ju alltid försöka, vet dock att hela idéen med att jag går bakom har hon aldrig gillat. Det märker men redan när jag longerar om jag hamnar för långt bak brallar hon, blir för mycket driv skulle jag tro...

ett trettonårigt avelssto? jo visst, kan ju alltid försöka, vet dock att hela idéen med att jag går bakom har hon aldrig gillat. Det märker men redan när jag longerar om jag hamnar för långt bak brallar hon, blir för mycket driv skulle jag tro...

Det går att lära äldre hästar! Vi körde in vår 8 årige hingst i somras. Har även kört in äldre hästar. Börja med att tömköra på volt om hon nu är van vid att longeras.

klättra mycket i skogen, stret ching är bra.

håller med här, strecha bakben(i de riktningar hästar bak röra bakbenen), kors (dra i svansen) och rygg (killa under magen)..

det gjorde UNDERVERK med en 23årig islänning jag red som hade världens svank (och sk "femgångarrumpa" ) han blev mycket bättre på bara 2-3 månader :)

Vill också tillägga: Ryggningar - om hästen ryggar i form och inte som "stjärnkikare", galoppfattningar. Jag brukar träna korta galoppintervaller där hästen får rulla i galopp i form korta sträckor, trava i lång, låg form kort sträcka, galoppera osv osv.. Just fattningarna är bra men även att ligga där i galoppen. Jobba med ryggen helt enkelt!!

Sen vill jag också slå ett slag för stretching och massage! Jättebra!!

Det där tror jag är väldigt viktigt att tänka på.

mmm, kan tänka mig det, synd bara att hon inte funkar med människor... skulle behövt hjälp av någon som KAN... men den här hästen litar inte på människor, eller mej har hon börjat lita på nu efter 1 och ett halvt år men hon är väldigt skeptisk och risken finns att hon bara stänger av och brallar iväg om jag tar hjälp av någon hon känner sig trängd av..
När vi är själv hon och jag går det hur bra som helst... lugn som en filbunke, men så fort jag har med mig någon annan så kan hon blåsa upp sig som en ballong.

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Tora
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
486
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama