Hur tränar man skritten?

E

_Emmaa_

Min häst Höttur tar jättekorta steg i skritten. Han nästan trippar fram. Det är det som drar ner poängen på tävlingar, och jag vill som dom flesta andra att det ska gå bra när vi tävlar :rofl: Har ni några bra skrittövningar så att han kan börja länga stegen i skritten?

Tacksam för alla svar!! :bow:

Sv: Hur tränar man skritten?

På vilket sätt trippar han fram?
För att han är pigg och vill framåt?
Nervös?
Eller är hans steg helt enkelt trippigt?

Jag tränar mycket skritt med Odinn, han har iofs en bra skritt. Men det är lång och låg, halvhalter.
Kanske skulle det fungera att träna genom att skritta över cavaletti?
Eller ut i skogen och klättra över stock och sten så att han måste ta lite längre kliv.

Jag tycker också det är jättesvårt att få skritten riktigt bra!
Snudda har lite samma problem, går med korta spända steg och så, men nästan bara på tävling. Hemma kan hon faktiskt gå i en riktigt fin skritt med långa kliv och lagom tempo.
Personligen tycker jag att Ia Lindholm verkar ha många kloka råd om hur man tränar skritt på bästa sätt, du kanske läste hennes spalt i förra numret av islandshästen?
Tycker du inte att det går framåt med skritträningen efter att du prövat de tips som du nog kommer få här, så kan du ju kanske skicka ett mejl till henne?

/Anna

Han har en kort skritt, det bara är så lixom. Dom gångerna han har gått relativt bra i skritten har han gått på lösa tyglar (och det vill man direkt inte att han ska göra på tävling :P) . Och då direkt när jag kortar upp tyglarna för att få han i form så kortar han stegen. Skitjobbigt! Ska prova att skritta över bommar som IrpaSnirpa skrev. Och ska leta fram förra numret av islandshästen ;)

Jag instämmer!
Ett bra exempel är Kraftur frá Bringu som har 8-9 på tävlingar i femgång för i princip allt utom skritt där han får rungt 5,0 -5,5. Och då bör man nämna att han är en häst i absolut världsklass och att Tóti är en av de isländksa mästarna..
Så det är inte det lättaste att få en svårskrittad häst att skritta bra.

/Anna

Jag tycker också det är jättesvårt att få skritten riktigt bra!
Snudda har lite samma problem, går med korta spända steg och så, men nästan bara på tävling. Hemma kan hon faktiskt gå i en riktigt fin skritt med långa kliv och lagom tempo.
Personligen tycker jag att Ia Lindholm verkar ha många kloka råd om hur man tränar skritt på bästa sätt, du kanske läste hennes spalt i förra numret av islandshästen?
Tycker du inte att det går framåt med skritträningen efter att du prövat de tips som du nog kommer få här, så kan du ju kanske skicka ett mejl till henne?

/Anna

I vilket nummer av Islandshästen var det som det stog om skritten? :rofl:

Okej. Ja, det verkar som alla ink. mig är överens om att skritten är en väldigt svår gångart. Skönt att man inte är ensam om att tycka det ;) Ska läsa artikeln om skritten och se om jag blir nå klokare.

Tack för alla svar!!! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: Lady_S
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 004
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.