C
CeciliaW
Ja, frågan säger väl allt... hur tränar du för att hålla din distanshäst i god kondition? Har du ett särskilt schema du följer? Vore intressant att höra olika varianter.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det har jag läst, skrivit ut och har nu som kvällsläsning och "bibel" för att lära mig mer om distansritt. Tackar ödmjukast - det är enormt bra information!! Du funderar inte på att skriva en bok om distansritt?Stopek skrev:Gå in på www.nerikesdistansryttare.org Titta under Distansridning och under Träna och tävla sedan, så ser du lite jag har skrivit om hur jag tränar.
CeciliaW skrev:Det har jag läst, skrivit ut och har nu som kvällsläsning och "bibel" för att lära mig mer om distansritt. Tackar ödmjukast - det är enormt bra information!! Du funderar inte på att skriva en bok om distansritt?
Tack för tipset! Men - vet du var jag kan få tag i den? Den fanns inte på Adlibris...Stopek skrev:Ohh...det behövs absolut inte. Köp Elisabeth Hjortvids bok "Naturen som ridhus" så får det bli din nya bibel.
TACK!Galadriel skrev:Om du går in på http://www.tidningenridsport.se/ så har de boken där.
mahlmt skrev:Jag brukar ha ett schema att följa. Börjar baklänges med den första tävlingen jag tänkt rida och skriver sedan schemat efter det.
Schemat innehåller först skritt, sedan travintervaller och så småningom galoppintervaller. Varannan helg en långritt som blir längre och snabbare med tiden.
Vi rider även på ridbana och försöker variera terrängen vi rider i. Rider ca 4 dagar/vecka.
När hästen väl är uppe i kondis behövs det inte så mycket träning för att de ska hålla sig på samma nivå. Ryttaren behöver mer ridning än vad hästen behöver.
// Linda